دریافت عوارض هوشمند بر اساس نوع خودرو
بر اساس برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی میتواند با استفاده از ابزار هوشمند و با هدف بهبود و نگهداری جادهها، بر اساس تعداد سفر در هر کیلومتر و بر اساس نوع وسیله نقلیه از خودروها عوارض اخذ کند. . و هوشمندتر، به هزینه سازمان. پرداخت هزینه حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل جاده ای.
به گزارش ای بی اس نیوز، سازمان برنامه و بودجه در حالی لایحه برنامه هفتم توسعه (1402-1406) را صادر کرد که بر اساس ماده 102 حوزه زیرساخت (تجارت و ترانزیت) به منظور تامین منابع لازم برای توسعه، نگهداری و بهره برداری حمل و نقل جاده ای به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) مجاز است از وسایل نقلیه هوشمند (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای گزارش وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در جاده های شریانی تردد می کنند، از دستگاه های هوشمند استفاده کند. تعداد سفر در هر کیلومتر و با توجه به نوع خودرو، با تصویب هیات وزیران، عوارض را دریافت و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به خزانه داری کل کشور ارسال کرد تا هزینه شود. در قالب بودجه سالانه برای توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمنی و بهسازی راه های کشور.
همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موظف است بر اساس ماده 103 جدول عوارض جبران خسارت جاده ای را با توجه به میزان بار محوری و میزان خسارت وارده به راه های کشور توسط انواع کامیون به تصویب برساند. و وانت تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه کشور را حمل می کند.
ماده 105 این بند همچنین مقرر می دارد برای جلوگیری از تخریب راه های کشور به دلیل مازاد ظرفیت (تناژ) حمل و نقل محصولات معدنی، کلیه معادن کشور موظف به ایجاد بارنامه در خروجی تولید هستند. واحد با هماهنگی بخشهای عمومی راهداری و حمل و نقل جاده ای. تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل فرآورده های واحدهای تولیدی معادن شن و ماسه و نمک منوط به اخذ بارنامه و تایید بررسی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان می باشد.
انتهای پیام