10 توصیه مرکز پژوهش های مجلس برای حل مشکل گاز

این 10 توصیه استراتژیک عبارتند از:
1) توسعه ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور: در مواجهه با مشکل عدم تعادل گاز، دو مفهوم عدم تعادل فصلی (پیک مصرف) و عدم تعادل سالانه باید تفکیک شوند. آنچه در حال حاضر کشور را به چالش می کشد، عدم تعادل فصلی است. راه حل اصلی همه کشورهایی که گاز سهم قابل توجهی در سبد مصرفی آنها دارد برای حل مشکل عدم تعادل فصلی ذخیره سازی گاز طبیعی است. ایران به عنوان سومین تولیدکننده گاز و چهارمین مصرف کننده گاز، در مرحله اول 10 درصد سهم ظرفیت ذخیره سازی کل مصرف و در مرحله بعد 20 درصد سهم ظرفیت ذخیره سازی دارد. در این میان حل و فصل اختلافات داخلی زیرمجموعه های وزارت نفت حائز اهمیت است.
3) حذف یارانه انرژی از زنجیره گاز و انتقال آن به ابتدای زنجیره به منظور تخصیص بهینه یارانه انرژی: به منظور ایجاد زمینه واقعی برای تصمیم دولت برای مدیریت یارانه انرژی، انگیزه افراد را افزایش دهید. شرکت ملی گاز برای بهینه سازی مصرف گاز در حوزه پالایش، حمل و نقل و توزیع علاوه بر ایجاد زمینه کاهش و بهینه سازی مصرف در مصرف کنندگان نهایی گاز، پیشنهاد می شود کلیه منابع گاز غنی و منابع آن در اختیار دولت قرار گیرد. در ابتدای زنجیره، یارانه از طول زنجیره برداشته و مستقیماً توسط دولت به مصرفکننده نهایی (بخش خانگی، صنعت و نیروگاه) تخصیص داده میشود. در اینجا هیچ افزایش قیمتی برای مصرف کننده نهایی وجود نخواهد داشت.
7) تامین مالی توسعه میادین بالادست محل صادرات: به دلیل پایین بودن قیمت گاز در کشور، نرخ بازده سرمایه گذاری میادین گازی به ویژه میادین بدون میعانات گازی بسیار پایین است (برخلاف میادین نفتی) و بنابراین فاقد توجیه اقتصادی قوی است. با توجه به کمبود منابع مالی برای توسعه میادین، پیشنهاد می شود در قرارداد توسعه میدان به سرمایه گذار اجازه داده شود تا بخشی از تولید میدان را به کشورهای منطقه صادر کند که این امر زمینه های لازم را ایجاد می کند. انگیزه سرمایه گذاری به دلیل امکان سودآوری سرمایه گذاری از محل درآمد حاصل از این حوزه.
8) نظارت و ردیابی مستمر مصرف گاز در بخشهای مختلف: یکی از پیشنیازهای مدیریت مصرف و قیمتگذاری مشتری، نظارت و رهگیری مستمر مصرف گاز در بخشهای مختلف از جمله بخشهای ساختمانی و صنعتی است. به عنوان مثال سامانه ملی پایش اطلاعات انرژی ساختمان یکی از این پیش نیازهاست که بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (44) برنامه ششم توسعه ایجاد شده است. در صورت اجرا، این سیستم می تواند مصرف گاز هر ساختمان را به صورت جداگانه برای هر واحد اندازه گیری کند و زیرساختی را برای تعیین الگوی مصرف و برچسب انرژی ساختمان فراهم کند. همچنین ابزار لازم برای این منظور هوشمندسازی کنتورهای گاز می باشد.
10) آموزش همگانی برای مصرف بهینه انرژی: به دلیل پایین بودن سهم هزینه گاز از کل مخارج خانوار، حساسیت جامعه نسبت به مدیریت و بهینه سازی مصرف گاز گاهی کم است و در این بین اقداماتی با هدف آموزش عمومی انجام می شود. از طریق رسانه ها، شبکه های اجتماعی و مدارس باید به طور دائم در دستور کار قرار گیرد. تجربه کشورهای مختلف جهان و به ویژه تجربه مدیریت پیک مصرف برق در کشور در تابستان امسال این را ثابت می کند.
انتهای پیام
9) بهبود کارایی تعرفههای گاز طبیعی: ساختار تعرفههای فعلی بخش داخلی بر اساس مقدار مصرف و بخش صنعتی بر اساس نوع واحد تولیدی فاقد کارایی لازم برای دستیابی به اهداف سیاستهای تصمیمگیرنده است. . برای این منظور، تعرفه فعلی در بخش صنعت که تنها دارای سه تقسیم کلی است، باید با جزئیات و وضوح بیشتر و بر اساس شاخص هایی مانند سهم درآمد حاصل از صادرات صنایع از کل درآمد، بازتعریف شود. شدت انرژی و سهم هزینه گاز در قیمت محصول نهایی در بخش خانگی ضمن منطقی سازی و تعریف صحیح ساختار پله های تعریف شده با توجه به شرایط فعلی ساختمان ها، باید به گونه ای اصلاح شود که تفاوت قیمت قابل توجهی بین پله های پرمصرف و پله های با کم مصرف روش هایی مانند تغییر ساختار طرح تعرفه برای مشترکان بالای طرح مصرف.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تشریح 10 توصیه راهبردی برای حل معضل عدم تعادل گاز گفت: حل مشکل عدم تعادل گاز به یک راه حل نیاز ندارد، بلکه اقدامات متعدد و چند جانبه می خواهد.
5) اولویتبندی تسویه گواهیهای صرفهجویی انرژی بر اساس ماده (12) و بازار بهینهسازی: مشکل اصلی عدم اجرای طرحهای بهینهسازی بر اساس ماده (12) و بازار بهینهسازی انرژی است. عدم تنظیم گواهینامه های صرفه جویی انرژی توسط دولت. در حال حاضر منابع این مقاله به صورت مصارف تبصره (14) دیده شده است که هرگز محقق نخواهد شد. بنابراین دولت برای اجرای طرحهای کلان بهینهسازی انرژی باید تعهدات صرفهجویی در مصرف انرژی را از طرق مختلف از جمله جبران خسارت با قبوض انرژی یا بدهی مالیاتی دارنده گواهی با تخصیص بخشی از منابع تبصره تسویه کند. (1) برای بازپرداخت طرح های بهینه سازی مصرف، امکان تبدیل به اوراق پس انداز باید نسبت به سایر اوراق مالی و غیره ترجیح داده شود.
6) خود تامین گاز از صنایع بزرگ با ورود به منطقه بالادست گاز با اولویت گاز فلر: به دلیل وجود ذخایر گازی زیاد کشور و عدم اولویت توسعه بخشی از میادین گازی به دلیل کمبود منابع مالی. و بازده ضعیف سرمایه گذاری وزارت نفت و سوخت، گاز مورد نیاز این صنایع (سوخت و نیرو) از طریق سرمایه گذاری صنایع بزرگ در میدان گازی بالادست، ابتدا در پروژه های جمع آوری گاز، خود تامین می شود. و در مرحله بعد توسعه میادین کوچک گازی باید صورت گیرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از مرکز پژوهش های شورای اسلامی، بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی، با توجه به ماموریت پژوهشی این مرکز و بیان اینکه حل مشکل عدم تعادل گاز یک راه حل منحصر به فرد نیست، بلکه نیازمند چندگانه است. و اقدامات چند جانبه، 10 اقدام راهبردی زیر برای حل مشکل عدم تعادل گاز طبیعی در کشور پیشنهاد شده است.
2) جلوگیری از تشدید عدم تعادل گاز در بخش های مختلف: اولین گام برای حل مشکل عدم تعادل سالانه گاز، جلوگیری از تعمیق و بدتر شدن عدم تعادل است. از آنجایی که بخش عمده ای از شبکه گازرسانی کشور تکمیل شده و توسعه صنایع انرژی بر مبتنی بر تامین سوخت و گاز تا حد زیادی محقق شده است، اکنون رویکرد کشور در مصرف باید اصلاح الگوی مصرف باشد. هدف تثبیت و کاهش نرخ رشد مصرف در بخشهای مختلف است. به عنوان مثال، در بخش صنعت، استراتژی توسعه صنایع بزرگ انرژی بر باید به سمت توسعه واحدهای تکمیلی در زنجیره ارزش، در بخش نیروگاهی تغییر یابد تا ظرفیت تولید با اولویت سیکل ترکیبی افزایش یابد. تنوع بخشیدن به سبد تولید انرژی (زغالسنگ و تجدیدپذیر) و در بخش ساختمان کاربرد مؤثر مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساختمانهای نوساز است.
4) اولویت بندی موضوع بهینه سازی مصرف با اصلاح و تقویت ساختار مربوطه: در حال حاضر وزارت نفت و نیرو خود را متولی تولید نفت، گاز و برق کشور می بیند و همواره تلاش می کند تا پاسخگوی افزایش مصرف باشد. با افزایش تولید؛ در نتیجه موضوع بهینه سازی مصرف انرژی هیچگاه در اولویت این دو وزارتخانه و در نهایت کشور نبوده است. بنابراین لازم است در سطح دولت به ویژه در این دو وزارتخانه اقداماتی برای تقویت ساختار بهینه سازی مصرف انرژی انجام شود.