یک مدرسه برای ارتقای دانش محققان و درک محیط مدیریت صنعت خودرو برگزار کنید

روگی خاطرنشان کرد: در سیاست گذاری فناوری اغلب رده های بالا از شرکت ها عقب هستند. به عنوان مثال، موفقیت دهه 1980 در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست های توسعه ای در خود شرکت است که بسیار به نگرش رهبران این گروه بستگی دارد.
او فقدان استراتژی های حکومت داری استبدادی را بخشی از دلایل عدم موفقیت در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر می دانست.
به گزارش ای بی اس نیوز، محورهای مکتب سیاست های علمی و فناوری شامل سه سطح «آشنایی با مسئله مدیریت راهبردی نوآوری و فناوری»، «بررسی چالش های توسعه فناوری در صنعت خودرو» و «بررسی برخی از تجربیات فناوری» بود. انتقال در صنعت خودرو ایران» که گردهمایی بیش از 14 نفر از اساتید این رشته انجام شد.
در ادامه دکتر منوچهر لگی معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست با بیان همگرایی فناوری در کشور و تشریح روند توسعه موتور توربوجت در صنایع نظامی نقطه شروع خود را مجموعه آزمایشات موجود دانست. و ایجاد قابلیت اورهال موتورها در دهه 70. او می دانست که در دهه 80 به تولید موتورهای 500 واتی ادامه می دهد و پس از آن در دهه 90 به برنامه ریزی برای طراحی و تولید موتورهای با توان 1000000000000000 وات ادامه داد. یک مگاوات
بنا به ضرورت علمی، سطح اول دوره به صورت کلی و بر اساس کتاب مدیریت استراتژیک نوآوری فناورانه برگزار شد. کتاب مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیکی ملیسا شیلینگ در این سطح به مدت 14 جلسه تدریس شد.
در پایان این مدرسه، مراسم اختتامیه دانشکده سیاست گذاری علم و فناوری شهید فخری زاده در تالار شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
در سطح دوم مدرسه معلمان به تشریح چالش های اساسی صنعت و ریشه های آن و نقش مدیریت فناوری در صنعت خودرو پرداختند. در این سطح از دانشکده موضوعاتی مانند اکوسیستم توسعه فناوری خودرو، مدل اطلس فناوری صنعت خودرو، مدیریت انتقال فناوری در صنعت خودرو، ساختارهای سازمانی صنعت خودرو و چالش های پیش روی تحقیق و توسعه و نوآوری خودرو. . صنعت توضیح داده شد. همچنین ضمن بررسی ریشه های عدم توسعه صنعت در ایران، تاریخچه سیاست گذاری فناوری در صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفت.
وی از وجود نمایشگاه های آتی با موضوع دستاوردهای صنعت خودرو خبر داد و گفت: راهکارهای توسعه فناوری در صنعت خودرو پس از بازنگری در دسترس عموم قرار می گیرد تا از بررسی ها و نظرات برای بهبود استفاده شود. و این را بهبود بخشد.
وی گفت: تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس از جنگ به صورت آزمون و خطا بوده که به عنوان مثال می تواند در مدت زمان کوتاهی و بسیار کوتاه تر تکمیل شود.
ابراهیم شجاعت از اعضای حلقه مطالعاتی صنعت خودرو دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم اختتامیه دانشکده علم و صنعت شهید فخری زاده به ارائه حلقه مطالعاتی صنعت خودرو و کارهای انجام شده در این دانشکده پرداخت. و بر سه مرحله اطلاع رسانی، تحلیل و تجویز تاکید کرد که بدون درک دقیق و عمیق مشکل، امکان تجویز صحیحی وجود ندارد که مشکل را حل کند.
دکتر محمد نورورزی معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به چهار سطح تعامل دانشگاه و صنعت و تبیین چگونگی کمک فارغ التحصیلان علوم اجتماعی به صنعتگران و مهندسان، گفت: علم در چهار سطح ابزار، ارائه پیوست های اجتماعی نقد، نظریه و تولید مفاهیم می تواند به صنعتگران کمک کند و این کار بدون مشارکت و کمک خود صنعتگران امکان پذیر نیست.
وی همچنین با اشاره به برنامه وزارت امنیت برای ارتقای فناوری های کلیدی در حوزه حمل و نقل، در دسترس ترین آنها را خودروهای متصل دانست.
مهندس حسین کرمی قائم مقام سابق ساپکو نیز پیوند صنعت و دانشگاه را مهم دانست و دغدغه صنعت را سودآوری پایدار دانست و گفت: باید با این ادبیات با صنعت صحبت کرد. برای پیوند صنعت و دانشگاه باید نهادی وجود داشته باشد که بتواند ادبیات دانشگاهی را برای صنعت قابل درک کند و بر این اساس وجود نهادهایی مانند مکنزی ضروری است.
او به طور منطقی موفقیت توسعه فناوری را به دو عامل وجود استراتژی مشخص در نهادهای بالادستی و وجود استراتژی توسعه فناوری در خود شرکت تقسیم کرد و دلیل موفقیت بخش نظامی را در توسعه موتورهای دو جریانی مانند وجود راهبردها و اهداف بالادستی موسسه در این امر.
مدرسه سیاست گذاری علم و فناوری با نام «شهید فخری زاده» با هدف ارتقای سطح دانش و دانش محققان و شناخت بهتر فضای مدیریتی صنعت خودرو در ایران به همت حلقه مطالعاتی صنعت خودرو دانشگاه امام صادق (ع).
وی یادآور شد: برای شروع فعالیت ریشه ای مانند ایجاد نهادی که در کشور وجود ندارد، تعداد موفقیت ها بسیار مهمتر از کیفیت موفقیت ها است. زیرا این موفقیت های کوچک اما زیاد، اعتقاد و عزم مردم را برای ادامه راه تقویت می کند.
لگی با تاکید بر اینکه نقد باید جلو رود و متوقف نشود، گفت: آماده شنیدن انتقاد و پیشنهاد از سوی کرسی های دانشگاهی هستیم.
وی از تجربه توسعه توربوفن به عنوان تجربه موفق همگرایی فناوری یاد کرد و وضعیت همگرایی فناوری سایر صنایع مانند صنایع نفت و معدن را که نتوانسته بودند همگرایی کنند، بیان کرد.
در سطح سوم آموزشگاه به منظور درک بهتر شرکت کنندگان از محیط مدیریت فناوری در صنعت خودرو، اساتید تجربیات و نظرات خود را ارائه کردند. در این مدرسه تلاش شده است تا ارتباط با محیط واقعی صنعت افزایش یابد و بستری برای تجربه مدیریت در صنعت خودرو ایجاد شود تا مشکلات و چالش های اساسی مدیریت فناوری در این صنعت بررسی شود.
انتهای پیام