سایر موضوعات

ما خیلی مظلومیم!



مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن تشریح فروش خودرو در بورس کالا به واردات چانگان اشاره کرد و گفت: فکر نمی کنم بتوانیم این خودرو را بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان بفروشیم.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمدعلی تیموری در نشست خبری درباره بلاتکلیفی ها در خصوص عرضه خودرو بورس کالا توضیح داد: بورس کالا زیرساخت عرضه یک میلیون و 600 هزار خودرو را ندارد. بورس برای کشف قیمت است و توانایی ارائه خودرو به تعداد محدود را دارد. دلیل این امر این است که مشتری باید قیمت خود را به یک واسطه یا همان دلال اعلام کند و این واسطه اقدام به خرید می کند. گسترش سامانه‌های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارتخانه، که به هر کسی که در روستا اینترنت دارد، اجازه می‌دهد در بورس کالا فهرست شود؟ خیر چند نفر در ایران کد بورسی دارند؟ آیا کد بازخرید چیزی است که می توان مانند سیستم عرضه در شهرها و شهرستان ها نهادینه کرد؟

وی ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد دستور ذخیره‌سازی را داده، ما هم از عرضه در بورس استقبال می‌کنیم. من هم می‌خواستم چانگان را در بورس عرضه کنم، با قیمت مناسب بفروشم، سود خوبی داشته باشم و روی کیفیت تولیدات داخلی کار کنم.» بنابراین، بورس زمانی می‌تواند مکانیزمی برای یک میلیون و 600 هزار خودرو داشته باشد. وسعت به گونه ای است که هرجا اینترنت وجود دارد، امکان دریافت کد بورس کالا وجود دارد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه خودرو با سایر عرضه ها متفاوت است، تصریح کرد: به عنوان مثال در مورد فولاد تنها دو خودروساز فولاد می خرند و هر دو دارای کد بورسی هستند. یا در مورد پتروشیمی ها افرادی که نیازی به آن محصولات ندارند. کارخانه ها به پتروشیمی نیاز دارند که همگی کد بورسی دارند. بازار سهام برای کشف قیمت مساعد است. شورای رقابت و نهاد حمایتی دو معیار برای تعیین قیمت محصولات در نظر گرفته بودند، یکی صورت های مالی و دومی در نظر گرفتن سه خودروی مشابه خارجی، بازار تاثیرگذار است.

من اینطور فکر نمی کنم چانگان را می توانیم بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان بفروشیم

تیموری در ادامه درباره واردات خودرو چانگان و تحویل آن به متقاضیان ثبت نامی گفت: به ما گفتند کرایه حمل و ترخیص و گمرک را پرداخت کنید، 17 درصد به قیمت کارخانه به شما سود می دهیم. این خودروها از ماه مارس در دسترس هستند. ما خیلی مظلومیم. همه پیش فروش می کنند، به جای نقد، آن ارز را می خرند، بعد ماشین را وارد می کنند، در حالی که ما پولمان را ساماندهی می کردیم، ماشین را هم وارد کردیم و الان داریم قیمت گذاری می کنیم. اگر من در ماه مارس پول را دریافت کرده بودم، 10000 ماشین بعدی را ارسال می کردیم. زیرا ما از یک دارایی غیر از جریان نقدی که باز هم استفاده نشده است، چه در گمرک، چه در کشتی یا تجارت، پول وارد این تجارت می کنیم.

وی ادامه داد: قیمت کل در درب گمرکی را با احتساب تحویل و خدمات پس از فروش یک چانگان 900 میلیون تومان اعلام کردند که تقریبا 2.5 میلیارد تومان تمام می شود. فکر نمی کنم بتوانیم این خودرو را بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان بفروشیم. نوش جان که در سامانه ثبت شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا