دوشنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۴

گلوگاه قیمت گذاری دستوری و تقاضای 60 درصد خودروسازان

اعضای هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان تهران در دیدار با رئیس اتاق تهران به مشکلات و چالش های این صنعت پرداختند و انباشت مطالبات خود از خودروسازان را که به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است، برجسته کردند. و اینکه این نتیجه قیمت گذاری اجباری و سیاست فروش نادرست بوده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن قطعات و مجامع خودرو استان تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران، کمبود نقدینگی شرکت های تولید قطعات یدکی، تاخیر طولانی مدت در تخصیص ارز، قیمت گذاری اجباری خودرو و همچنین تقاضای استثنایی قطعه سازان دو شرکت. بزرگترین خودروساز کشور این روزها به عنوان بزرگترین چالش قطعه سازان اعلام شده است. در این نشست که در محل اتاق تهران برگزار شد، نمایندگان شرکت های قطعه ساز استان تهران با محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران در خصوص سوالات و مشکلات واحدهای تولیدی این اتاق بحث و تبادل نظر کردند. بخش و راهکارهای حل آنها

محمودرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو استان تهران و رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران در این جلسه از تقاضای 60 هزار میلیارد تومانی قطعات کشور خبر داد. سازندگان دو شرکت ایران خودرو و سایپا با بیان اینکه پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان موجب رشد و کندی توسعه این صنعت و همچنین خطر اشتغالزایی در این بخش شد، تصریح کرد: با سیاست قیمت گذاری تحمیلی خودروهای تولید شده در کشور علاوه بر خودروسازان، تولیدکنندگان قطعات یدکی نیز با مشکلات و تنگناهای اقتصادی مواجه شده اند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شرکت‌های خودروسازی با زیان تولید کرده‌اند، گفت: سیاست‌های دولت در زمینه فروش خودرو نیز ناکارآمدی خود را نشان داده و با ایجاد صف طولانی برای خرید خودرو، در واقع مصرف‌کنندگان متضرر شدند.

نجفی منش آزادسازی قیمت خودرو را یکی از راهکارهای رفع مشکلات صنعت خودرو و ساخت قطعات یدکی در این بخش دانست و یادآور شد: برای توسعه پایدار این صنعت خودروسازان باید کالاهای ایرانی خصوصی شوند و … واردات محصولات خارجی باید در اولویت قرار گیرد. خودروهای دستی به کشور نیز باید آزاد شوند.

در این جلسه سایر اعضای انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو استان تهران نیز به جدی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی این صنعت پرداختند و در این زمینه گفتند قطعه‌سازان همچنان منتظر دریافت درخواست‌های خود از این صنعت هستند. دولت. خودروسازان، که امکان بهره مندی از تسهیلات بانکی به دلیل عدم امکان اخذ اعتبار برای این شرکت ها از بانک به دلیل عدم ترخیص چک از خودروسازان و نرخ سود بالای تسهیلات وجود دارد. همچنین به گفته قطعه سازان، زمان انتظار واحدهای قطعه سازی در صف تخصیص ارز به 104 روز رسیده و بسیاری از واحدهای تولیدی این بخش به سالن دوم منتقل شده اند که این سالن نیز با مشکل تامین ارز مواجه است. از این مکان

همچنین به گفته نمایندگان شرکت‌های قطعه‌سازی، تعداد کارگران مستقیم در این صنعت نزدیک به 550 هزار نفر است و این در حالی است که به دلیل مشکلات نقدینگی، برخی از واحدهای قطعه‌سازی خودرو در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی کار هستند.

رئیس اتاق تهران نیز پس از بررسی مشکلات قطعه سازان از تمایل این اتاق برای رسیدگی فوری به مشکلات این واحدها و پیشنهاد خود در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران خبر داد. وی در جمع مسئولان دولتی و با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از مشکلات صنایع کشور ناشی از سیاست قیمت گذاری تحمیلی است، اضافه شدن ممنوعیت تعیین قیمت توسط دولت در برنامه هفتم را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: راهبرد اتاق تهران در دوره دهم این هیات حذف کامل قیمت های اجباری از اقتصاد کشور است.

انتهای پیام

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *