وی گفت: روسیه و اوکراین روی هم حدود 30 درصد از تجارت گندم جهان را تشکیل می دهند. اگر بحران کنونی به همین منوال ادامه یابد، بسیاری از زنجیرههای نقل و انتقالات میتوانند خارج شوند از این کالاها (معمولاً کالاهای صنعتی) از چرخه دلار وجود دارد و برای سفارش جنبش ارز یوان ما انجامش خواهیم داد.
نیاز ایران به استفاده حداکثری از گلوگاه ژئوپلیتیک روسیه/ می توانیم به قطب فرآوری غلات تبدیل شویم
تفاوت محصول در کریدور/کریدور شمال-جنوب و جنوب-غرب دارای اولویت یکسان است.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که هدف اصلی ما در سال های اخیر همین بازار هشت میلیارد دلاری بوده است، بنابراین می بینیم که فضای لازم برای اقدام ما در بازار روسیه محدود است. به ویژه به این دلیل که رده های بالاتر واردات روسیه محصولاتی هستند که رقبای زیادی برای آنها وجود دارد.
وی اظهار داشت: نکته دیگر در کریدور شمال-جنوب این است که با توجه به رفتار روس ها در قبال اوکراین، به نظر می رسد ما باید برای ایجاد زیرساخت های حمل و نقل کریدور شمال-جنوب بیشتر تلاش کنیم.
این کارشناس اقتصادی درباره کریدور شمال به جنوب گفت: کریدور شمال-جنوب که مدام درباره آن صحبت می شود، کریدوری است که از هند شروع می شود و از ایران به روسیه و سپس اروپا می رود. این جاده یکی از 9 کریدور شناخته شده شمال به جنوب ایران است. همچنین مشکلات زیادی برای ایجاد کریدور وجود دارد، از جمله اینکه تجارت بین هند و روسیه چندان بالا نیست، بنابراین انگیزه سرمایه گذاری در این زمینه کم است.
این اقتصاددان گفت: هفته گذشته شاهد بودیم که چین از گشایش اعتبارات دلاری به روسها جلوگیری کرد، اما از سوی دیگر از آن استفاده کرد. یوان برای استفاده روسی باز مانده است. اگر بحران به این شکل تشدید شود، نظم ارزهای دلار و یورو را تحت تاثیر قرار می دهد.
آیا می توان با استفاده از مورد چینی سرمایه گذاری در کریدور جنوب غربی را تحریک کرد؟
وی در پاسخ به سوالی درباره مقایسه کریدور شمال – جنوب و جنوب – غرب گفت: در پاسخ به این سوال باید گفت که این دو کریدور دارای اولویت یکسانی هستند. دسته بندی کالاهایی که در این کریدورها مبادله خواهند شد، چندان همپوشانی ندارند به این معنا که در کریدور شمال-جنوب، برخی از کالاها تعویض خواهد شد اما در کریدور جنوب غربی دسته دیگری از کالاها را دنبال می کنید که به همین دلیل می توان گفت که این موارد موارد جداگانه ای هستند.
او گفت که تجارت بین هند و اروپا حدود 130 میلیارد دلار است وی گفت: و بیشتر این مبادلات مربوط به دو قطب ماشین آلات و دارو است. چهره بالقوه می تواند نقش بسیار خوبی در این زمینه دارند، اما مشکلات سیاسی هند و اروپا وجود دارد که به همین دلیل حاضر به همکاری نیستند.
ترابی فر درباره نقش احتمالی ایران در صادرات روسیه گفت: ما میتوانیم در بحث نفت و گاز که عمده صادرات روسیه را تشکیل میدهند، شرکت کنیم و وزارت نفت نیز مذاکراتی را در این زمینه آغاز کرده است. از سوی دیگر روسیه، قزاقستان و اوکراین روی هم حدود 130 میلیون تن غلات تولید می کنند که 50 میلیون تن آن مصرف می شود.
وی گفت: «به خصوص به دلیل آنچه اتفاق افتاد، فرصت های ژئوپلیتیکی بسیار قوی برای ما وجود داشت. روسیه در بن بست قرار داشت و آنها باید برای ایجاد تعادل بین رقبای خود از جمله چین امتیازاتی بدهند. یکی از مواردی که میتواند برای روسیه و چین یا اروپا تعادل ایجاد کند، دسترسی به آبهای خلیج فارس یا دریای عرب از طریق ایران است، بنابراین میتوان این موضوع را به عنوان سیاست موردی در نظر گرفت.
وی افزود: اگر بتوانیم شرایط لازم را فراهم کنیم میتوانیم قطب فرآوری غلات در این حوزه باشیم، اما این موضوع نیازمند سیاستگذاری ویژه در این زمینه است. لجستیک، انبارداریپردازش و بازاریابی در زمینه معاملات کلان.
رقبای قدرتمند ایران در بازارهای عمده وارداتی روسیه / وضعیت کنونی نتیجه دیپلماسی اقتصادی پراکنده در سالهای اخیر است.
وی با بیان اینکه ارزش دلار در دو سال گذشته حدود 5 درصد کاهش یافته است، گفت: این نکته بسیار مهمی است و در میان مدت فرصت خوبی برای ما خواهد بود.
absnews
ترابی فر، اقتصاددان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در پاسخ به سوالی مبنی بر فرصت های احتمالی اقتصاد ایران در پی بحران اوکراین، گفت: اگر آنچه در اوکراین اتفاق افتاد به همین منوال ادامه پیدا کند، تجارت زیادی انجام می شود. کالاها عوامل بنیادی جهانی دلار را از مسیر خود خارج خواهند کرد.
ترابی فر در اشاره به مسیرها کریدورهای مختلف جنوب به غرب و مزیت آن برای ایران گفت: دو کریدور از جنوب به غرب داریم. یک مسیر از هند، ایران و ترکیه به اروپا می رسد و اگر وارد توسعه عراق و سوریه شویم از این کشورها می گذرد. مسیر دوم جاده ابریشم چین و اتصال آن به کریدور راه آهن (ITI) است که از غرب چین آغاز می شود و از پاکستان و ایران از طریق راه آهن به استانبول می گذرد.
وی گفت: باید توجه داشت که در سالهای اخیر اقدام جالبی در حوزه دیپلماسی اقتصادی داریم پراکندگی و ناکارآمدی نداریم در این منطقه مشاهده می شود.
تعامل اصلی ما با روسها در منطقه صادراتی آنهاست، به ویژه اینکه آنها از غرب هستند و با یک معضل ژئوپلیتیکی مواجه است و عدم قطعیت در مورد دسترسی به سمت تنگه بسفر در ترکیه برای روس ها هم هست. این یکی از دغدغه های تاریخی روس ها بوده است و به همین دلیل در طول تاریخ همواره به دنبال دسترسی به آب های گرم اقیانوس بوده اند.
ترابی فر ادامه داد: به نظر می رسد یکسری منافع برای سرمایه گذاری هند و اروپا در کریدور جنوب غرب باید تعریف شود و این موضوع چیزی نیست که با مذاکره حل شود، بلکه باید کار واقعی اقتصادی و توسعه ای انجام شود. در کشور انجام شود.» منابع لازم برای مشارکت در چنین معامله ای را فراهم کنید.
با توجه به دشمنی رژیم باکو و برخی مسائل دیگر با ترکمنستان، به نظر می رسد توسعه بنادر در دریای خزر برای ایجاد کریدور متصل با روسیه بسیار متناسب و کارآمدتر باشد، بنابراین باید بر صادرات روسیه تمرکز کنیم. بیایید بیشتر روی حوزه دریایی تمرکز کنیم.
بنابراین باید اهرم هایی در این قسمت فعال شوند. یکی از مهمترین این اهرم ها مسئله چین است. زمانی که رقبای چین یک کریدور چینی را در حال عبور از ایران می بینند، خود به خود به کریدور جنوب روی می آورند.غرب تشویق خواهد شد.
وی افزود: در دوره اخیر و با توجه به بسته بودن آسمان روسیه بر روی کشورها. اروپا و بریتیش ایرویز اعلام کردند که هواپیماهای خود را در مسیر طولانی تری از شمال ایران به پرواز در خواهد آورد و لوفت هانزا اعلام کرد. این شرکت بر فراز ترکیه، ایران و پاکستان پرواز خواهد کرد.
وی افزود: در دسته دوم، کالاهای سرمایه ای (17 میلیارد دلار) که عمدتاً از ایتالیا، آلمان و چین وارد می شود و پس از آن لوازم الکترونیکی و محصولات مرتبط (16 میلیارد دلار) از چین، آلمان و کره جنوبی وارد می شود. در رده بعدی رشته پزشکی (14 میلیارد دلار) قرار دارد که بیشتر آن از کشورهای فرانسه، آمریکا و آلمان می آید.
دسته بعدی شامل مخابرات و تجهیزات مربوطه است که عمدتاً از چین، هند و ویتنام وارد روسیه می شود. در انتهای فهرست واردات روسیه حدود 8.2 میلیارد دلار قرار دارد مربوط به صیفی جات است بیشتر آنها از آمریکای لاتین، ترکیه و چین تامین می شود.
تاکید بر مسیر دریایی کریدور شمال – جنوب به جای مسیر زمینی
ترابیفر ادامه داد: در بحث بازار روسیه باید به این نکته اشاره کرد که تمرکز اصلی ما در این بازار در سال های اخیر بر روی کالاهایی بوده است که کمترین درصد از کل واردات روسیه را به خود اختصاص داده اند. بر اساس آمار کل واردات روسیه، دسته اول ماشین آلات و قطعات مربوط به آن (23 میلیارد دلار) است که عمدتاً از کشورهای آلمان، ژاپن و چین وارد می شود.
این اقتصاددان معتقد است: کریدور هند به اروپا به شدت این به نفع ما است، اما مشکلات سیاسی دارد که راه حل آن را نه در این مورد، بلکه در مورد چین باید جستجو کرد. بنابراین، منافع ممکن است ابتدا آن را ایجاب کند از طرف چینی هم موضوع را پیگیری کنیم تا بحث برانگیختن منافع اروپا و هند مطرح شود.