جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴

گزینه “عجله دارم” امکانات بیشتری برای مسافر ندارد

در برنامه العالی امروز موضوع حذف گزینه «عجله دارم» در تاکسی های الکترونیکی با حضور هادی کارشناس اقتصادی و اصفهانی سخنگوی رسمی عزیرات مطرح شد.

هادی، کارشناس اقتصادی گفت: امروز 6 میلیون راننده و تعداد زیادی مسافر در حوزه تاکسی آنلاین داریم، بنابراین از بستر سنتی به سمت دیجیتال حرکت کردیم و این بهترین بستر مورد استفاده جوانان است. این کشور راه اندازی شده است.»

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد تردد در شهر تهران توسط وسایل نقلیه شخصی انجام می شود و سهم کمی از تردد کشور انحصاری است. قیمت گذاری بخشنامه ای یا روش های سنتی قیمت گذاری که در مدیریت شهری داشتیم به وضوح ناکارآمدی خود را نشان می داد. اگر بخواهیم وارد بحث رقابت و انحصار شویم، در واقع پیشرفته ترین مباحث از نظر مقررات در دنیا هستند.

وی گفت: در حال حاضر در تهران حداقل 60 تا 70 درصد تردد شهر با خودروی شخصی است، یعنی هر روز به جای عکس گرفتن می توانید سوار ماشین شخصی خود شوید. در واقع بخشی از طریق اتوبوس، بخشی از طریق مترو، بخشی از طریق تاکسی های ترانزیتی، بخشی از آژانس های تاکسیرانی که ما داشتیم و الان محدود شده اند و در نهایت بخشی از تاکسی های اینترنتی اتفاقاً تاکسی های ترانزیتی است. اینترنت یکی از آزمایشات موفق ماست.

هادی گفت: با این تعریف کمتر از 6 یا 7 درصد از سهم ترافیکی ما در شهرها در واقع حمل و نقل هوشمند و تاکسی آنلاین است و در واقع با توجه به استانداردهای ما برای انحصار نمی توان کمتر از 10 درصد موضوع را مطرح کرد. آیا این روش انجام می شود بازار انحصاری نمی شود. حتی اگر پول را به صورت نقدی به راننده تحویل دهید، راننده از طرف اسنپ پول را از شما می گیرد. این در واقع طبق قوانین و مقررات مشخص است و پروانه کسب بر این اساس صادر می شود. متخصصان حوزه و نهاد متولی، یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیک و سندیکای کسب و کار مجازی، این تشخیص را می دهند و این کاری است که بیش از 10-15 سال است که در این کشور انجام می شود. حالا اگر عده ای بگویند این اشتباه بوده، طبق قوانین و مقررات اشکالی ندارد، می نشینیم و با هم بحث کارشناسی می کنیم.

هادی گفت: به نظر من برای حذف آپشن عجله دارم اولا راننده متضرر می شود و ثانیا مردم هم از این سرویس راضی هستند.

اسفنانی، سخنگوی رسمی شرکت «تزیرات» گفت: «ما طبق مفاد قانون عمل می‌کنیم و این گزینه فوری است. تاکسی‌های آنلاین هیچ سودی برای مردم ندارند.» یعنی همان راهی را می رود که می تواند بدون عجله طی کند.

وی افزود: این مبلغ 40 تا 50 درصدی که دریافت می کند هیچ خدماتی ارائه نمی دهد. این موضوع از نظر موقعیت و مسیر هیچ مزیتی ندارد. این نمونه ای از گران فروشی خواهد بود. ما با پلتفرم جدید مشکلی نداریم اما این موضوع مصداق گران فروشی است و باید به آن رسیدگی شود.

اسفنانی گفت: گزینه «عجله دارم» در تاکسی های آنلاین مصداق بارز گران فروشی و کم فروشی است. گزینه «عجله دارم» نه تنها باعث می شود افراد زودتر به مقصد نرسند، بلکه خدمات اضافی نیز به مردم ارائه نمی دهد که این نیز تخلف است. اکیداً پیشنهاد می کنم تاکسی های آنلاین این گزینه را حذف کنند و با خدماتی که دریافت می کنند برای مردم مشکل ایجاد نکنند. در صورت اثبات تخلف از قیمت فروش، رئیس شعبه حق دارد به لوله کش واحد ذیصلاح دستور صادر کند.

گفت: عجله دارم فقط گزینه ای است که از طریق آن فرد مجبور به پرداخت پول بیشتر می شود و این گزینه فاقد امکانات بیشتری برای مسافر است. فردی که این گزینه را انتخاب کند زودتر به مقصد منتقل نمی شود و فرصت های اضافی به افراد داده نمی شود. معمولاً متقاضی دو یا سه بار منتظر می ماند و در نهایت گزینه «عجله دارم» را با نرخ بالاتر 25 تا 30 درصد می پذیرد.

درباره محمد اقتصادی

پیشنهاد ما به شما

Organizing Your Home: Tips for Creating Sancity

Voluptatem accusantium tempore voluptatem illo. Ea suscipit asperiores et velit voluptatibus. Molestias natus est non cum nulla aut. Et eum temporibus provident et id. Eos porro quis consequuntur ut nisi doloremque.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *