ابهام در قیمت لوازم خانگی نو
در حالی که تولیدکنندگان اخیراً قیمتهای جدیدی را برای برخی محصولات با گزینهها یا مدلهای جدید اعلام کردند، برخی از فروشندگان گفتند که تولیدکنندگان فقط نام محصولات را تغییر میدهند تا قیمت را افزایش دهند.
به گزارش ای بی اس نیوز، افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه های اخیر همواره محل بحث بوده است. آخرین مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی به تیرماه سال گذشته برمی گردد که مجوز افزایش 15 درصدی قیمت برای تلویزیون و 10 درصد برای یخچال، فریزر، لباسشویی و ظرفشویی صادر شد. از اواخر دی ماه سال گذشته قیمت برخی از لوازم خانگی بین 10 تا 15 درصد توسط شرکت ها افزایش یافته است اما مجوزی برای این افزایش قیمت صادر نشده است. رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پایان گفت: معاون سرمایه سازمان حمایت واحدهایی را که بدون مجوز اقدام به افزایش قیمت کرده بودند احضار و به آنها تذکر داد و این واحدها موظف به استرداد قیمت شدند.
در سال جدید برخی شرکت ها از افزایش قیمت لوازم خانگی خبر دادند اما وزارت حراست اعلام کرد مجوزی در این زمینه صادر نکرده است و تولیدکنندگان نیز مدعی هستند با وجود ارائه لیست افزایش قیمت مواد اولیه ، وزارت حراست همچنان با افزایش قیمت لوازم خانگی موافق است. از سوی دیگر به گفته آنها قیمت مواد اولیه به اندازه محصول نهایی کنترل نمی شود و با دلار تکامل می یابد.
البته اخیراً دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اخیرا گفته است که برخی از محصولات دارای آپشن های جدید هستند یا مدل های جدیدی دارند که سابقه تولید ندارند. بنابراین قیمت نهایی آنها بر اساس مدارک ارائه شده به سازمان مددکاری تعیین و به فروش می رسد. اما هنوز به درخواست افزایش قیمت محصولاتی که در پنج ماه گذشته تولید شده اند پاسخی داده نشده است.
اما طی دو روز آینده، برخی از فروشندگان میانگین افزایش 50 درصدی قیمت تجاری را از ژانویه گزارش کردند. به گفته آنها، برخی از شرکت ها با تغییر کد و نام یک محصول و افزایش قیمت ادعا می کنند که محصول جدیدی ساخته اند.
در نتیجه در حال حاضر ابهاماتی در خصوص محصولات جدیدی که با قیمت جدید به بازار عرضه شده اند وجود دارد و مشخص نیست که آیا لوازم خانگی با کیفیت و قابلیت های جدید به بازار اضافه شده است یا به گفته فروشندگان پس از ناامید شدن تولیدکنندگان، به بازار اضافه شده است. برای پذیرش درخواست آنها مبنی بر افزایش قیمت در سال گذشته، روش های دیگری را امتحان کردند، یعنی تغییر نام کالا. به نظر می رسد بهتر است در این زمینه شفاف سازی های لازم با نهادهای نظارتی صورت گیرد.
انتهای پیام