در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که مجلس شورای اسلامی به عنوان بزرگترین رکن قانونگذاری کشور و ناظر بر عملکرد دولت در رفع موانع اجرای طرح کهاب بسیار قوی و موثر است. تاکنون چهار مصوبه هیأت وزیران در خصوص الزام اجرای طرح کهاب به تصویب رسیده است، اما همچنان شاهدیم که پس از گذشت بیش از یک دهه، هنوز بخش اعظم این طرح اجرایی نشده است. بنابراین احساس می شود که ممکن است فراتر از تصویب هیئت وزیران، الزام به اجرای طرح کهاب وجود داشته باشد. طبیعتا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از جایگاه حقوقی بالاتری نسبت به مصوبه هیأت وزیران برخوردار است و شاید یکی از راه های رفع موانع اجرای طرح کهاب، مطالبه اجرای این طرح از طریق طرحی مستقل یا طرحی مستقل باشد. مجموعه ای از تصمیمات دیگر به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد. بنابراین اساسی ترین نقش مجلس شورای اسلامی در پیشبرد طرح کهاب در کشور قانون گذاری در این زمینه است.
absnews
گزارش مرکز پژوهش های مجلس حاکی از آن است که از مجموع بیش از 30 انبار سوخت در کشور، کمتر از 10 مورد آن در حال اجرای طرح کهاب هستند. از حدود 12000 کامیون تانکر موجود در کشور، حدود 70 درصد هنوز به الزامات طرح کهاب مجهز نیستند. در جایگاه های سوخت از قسمت دوم این پروژه که تجهیز اسلحه است اصلاً بهره برداری نشد. البته اجرای هر طرحی باید بر اساس مطالعات هزینه و فایده باشد. همانطور که گفته شد از مزایای اجرای طرح کهاب می توان به کاهش تلفات سوخت و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد. بر اساس محاسبات انجام شده در صورت اجرای کامل طرح کهاب، سالانه 16679040 میلیون ریال صرفه جویی بر اساس کاهش ضایعات سوخت در سراسر کشور انجام می شود که این میزان با هزینه تمام شده کل طرح کهاب مقایسه می شود. کشوری که معادل 26784000 میلیون ریال می باشد مدت زمان بازپرداخت پروژه کهاب حدود 1 سال و 7 ماه برآورد شده است. همچنین با توجه به محاسبات انجام شده برای شهر تهران، در صورت اضافه شدن سود کاهش آلودگی هوا به صرفه جویی در مصرف سوخت، اجرای کامل طرح کهاب در جایگاه های سوخت رسانی در سوخت این شهر بین 2 میلیون و 268 هزار و 825 تا 2 میلیون و 263 هزار و 800 واحد است. میلیون ریال درآمد اقتصادی خواهد داشت که حدود 4 ماه از هزینه اجرای آن معادل 804000 میلیون ریال برآورد می شود. بنابراین تکمیل پروژه کهاب در کشور تمام منطق و توجیه اقتصادی خود را دارد و بازگشت سرمایه آن نیز سریع خواهد بود.
این گزارش تایید می کند که مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانون گذاری می تواند از نقش نظارتی خود برای پیشبرد اجرای طرح کهاب نیز استفاده کند. استفاده از اهرم های نظارتی مانند کمیسیون اصل 90 یا دیوان محاسبات می تواند به رفع موانع اجرای طرح کهاب کمک کند.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
به گزارش ای بی اس نیوز، به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، این گزارش حاکی از آن است که انتشار بخارات بنزین از جایگاه های سوخت یکی از مهم ترین عوامل آلودگی هوا است و این عامل یکی از منابع آلودگی هوا است که در علاوه بر تلفات، آلودگی هوا باعث زیان اقتصادی دیگری از نظر هدررفت سوخت در کشور می شود. بنابراین کنترل و جلوگیری از این تبخیر اهمیتی دوچندان دارد. در ایران، اقدامات جلوگیری از تبخیر بنزین از سال 1385 و همزمان با پروتکل کیوتو آغاز شد و اولین مصوبه در این زمینه در سال 1387 به تصویب رسید که بر اساس آن وزارت نفت موظف به برنامه ریزی کهاب شد. (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) برای دویدن در تمام جهات از انبار تا مصرف بنزین در حومه شهر. اما با گذشت بیش از 13 سال از ابلاغ این مصوبه، این طرح هنوز به طور کامل در کشور اجرایی نشده است.
این گزارش حاکی از آن است که برای تهیه سازوکار مناسب برای دریافت سرمایه و پرداخت درآمد اجرای طرح کهاب، کارگروه ملی در دولت (ترجیحاً وزارت نفت) با حضور نمایندگان همه تشکیل شود. و بودجه، بانک عامل، پالایشگاه های خصوصی، شرکت های نفت، جایگاه داران، پیمانکاران پروژه کهاب و افراد نماینده مردم (مثلا اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی) تشکیل شود و موانعی اجرای آن باید بررسی شود و راه حل ها مشخص شود. در چارچوب این کارگروه می توان کمیسیون های تخصصی با حضور اعضای خاص در موضوعات مختلف تشکیل داد. برخی از این موضوعات عبارتند از: کمیته فنی تخصصی، کمیته تخصصی مالی و بودجه، کمیته تخصصی امور حقوقی و قراردادها و …. مراکز مربوطه ایجاد شد. منابع این صندوق با توجه به ارزیابی های مالی انجام شده برای تعیین سهم هر یک از ذینفعان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط ذینفعان تامین می شود. البته می توان از سایر سرمایه گذاران خصوصی که آماده سرمایه گذاری هستند نیز برای جذب منابع برای اجرای این طرح استفاده کرد. به همین ترتیب درآمد حاصل از اجرای طرح کهاب به نسبت سهام مشمولان به آنها پرداخت می شود.
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان آسیب شناسی اجرای طرح کهاب (کاهش، جهت گیری، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) – عملکرد و توجیه اقتصادی این طرح را مورد بررسی قرار داد.