امضای طرح های اجرایی راه آهن رشت – آستارا که اخیرا توسط شرکت سازنده در دیدار با هیئت روسی انجام شد، حکایت از مرحله جدیدی در تکمیل کریدور شمال – جنوب دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای دستیابی به جایگاه مناسب کشور در حمل و نقل بین المللی یکی از موضوعات مهم سیاست کلی حمل و نقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت منطقه رشت- پروژه آستارا راه آهن به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال – جنوب و یکی از مهمترین پروژه های ترانزیت انبوه و تحول در توسعه راه آهن، این پروژه از اولویت های اجرایی وزارت راه و شهرسازی است.
راه آهن رشت – آستارا به طول 162 کیلومتر، ایران را به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و اروپای شمالی متصل می کند و تجارت بین بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی در گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی در هند را تسهیل می کند. کراچی در پاکستان و بانکوک در تایلند. در واقع به گفته کارشناسان در حال حاضر کریدور شمال – جنوب با حلقه مفقوده رشت – آستارا مواجه است.
چندی پیش معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تشریح مزیت های اقتصادی و ترانزیتی راه آهن رشت – آستارا در خصوص مشارکت روسیه در ساخت این خط آهن گفت: این توافقنامه در مورد تامین مالی پروژه از روسیه در قالب وام صادراتی تا سقف پنج میلیارد دلار.
امضای طرح های اجرایی راه آهن رشت – آستارا بین ایران و روسیه
در همین راستا اخیرا جلسه ای با حضور خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، یوری کوزمین مدیرعامل شرکت خدمات کاسپین و هیئت روسی برای بررسی تفاهم نامه های منعقده در چارچوب فنی و حقوقی تشکیل شد. کار گروه هایی که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح های اجرایی راه آهن رشت – آستارا در نشستی با هیئت روسی امضا شد و پیشرفت های چشمگیری در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راه آهن رشت – آستارا حاصل شد. راه آهن راه آهن آستارا
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مبادله موافقتنامه احداث راه آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تیرماه گفت: جزئیات این قرارداد در سه جلد تهیه شده است که شامل شرایط عمومی و خصوصی قرارداد، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در زمینه هزینه ها، برنامه زمانبندی اجرا و غیره می باشد. جزییات جلد اول این قرارداد توسط شرکت ساخت و توسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده است که قرار است در کارگروه های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تاکنون بیش از 50 درصد از توافقات انجام شده است. در این بخش تکمیل شده است.
بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل نیازمندی های کارفرما می باشد تهیه و موافقت کامل آن منعقد شد و جزئیات آن منعقد شد. جلد سوم نیز با 370 فعالیت اجرایی آغاز شد و در حال حاضر جلساتی با محوریت عملیات اجرایی در حال برگزاری است.
بیشتر بدانید
نهایی شدن قرارداد رشت – آستارا تا پایان سال
خط ریلی رشت – آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است
خادمی در این نشست خواستار اعلام جدول زمانی و نقشه راه از سوی هیئت روسی شد و گفت: تا پایان سال جاری باید مذاکرات در خصوص ابعاد پروژه به پایان برسد و در شرایط قانونی جلد اول قرارداد بازنگری شود. باید به گونه ای انجام شود که شرایط شروع عملیات اجرایی در زمان مقرر فراهم باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در این نشست از امضای طرح های اجرایی راه آهن رشت – آستارا خبر داد و گفت: پس از نشست های متعدد فنی و تخصصی کارشناسان دو کشور، برگه مسیر و همچنین اصلاحات ویژه انجام شد. برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر. مقدمات و توافقات به دست آمده توسط طرفین امضا شد.
وی با تاکید بر تکمیل قسمت های باقی مانده از بندهای قرارداد در زمان مقرر، گفت: در صورت نیاز جلسات حضوری و مجازی بیشتری برگزار می شود تا این اقدامات مطابق برنامه زمان بندی و این مسیر مهم انجام شود. اهن. این پروژه آماده شروع عملیات اجرایی می باشد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین توانمندی های هلدینگ های کشور را برجسته کرد و گفت: برای در نظر گرفتن زوایای مختلف این همکاری در زمینه هزینه های اجرایی در محل اجرای این پروژه، تخصص و توان ایرانیان می توان از شرکت ها خواست تا این قسمت را در سریع ترین زمان ممکن تکمیل کنند.
انتهای پیام