سایر موضوعات

از وزارت بازرگانی چه می دانیم؟



واگذاری سازمان حمایت به وزارت بازرگانی، اصلاح قانون انتزاع و برخی اختیارات وزیر بازرگانی از مهم ترین مواردی است که تاکنون در خصوص وزارت بازرگانی شناسایی شده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1389 با ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت با هدف کوچک شدن دولت تشکیل شد. طرح کلی ایجاد وزارت بازرگانی و خدمات بازرگانی تصویب شد. . البته در سال 1393، چهار سال پس از ادغام این دو وزارتخانه، احیای وزارت بازرگانی بر لبان همگان افتاد و فراز و نشیب هایی را طی کرد تا سرانجام در سال 1393 از دستور کار مجلس خارج شد.

البته ماجرای جدایی به دولت دوازدهم ختم نشد و مجلس در دولت جدید به جدایی وزارت صمت ادامه داد که بر عزل وزیر سابق صمت نیز تاثیر گذاشت. اواخر آبان ماه سال گذشته اعلام شد که بحث جدایی از وزارت صمت رد شده است. اما در پایان سال گذشته دولت تصمیم گرفت اهداف خود را به گونه ای دیگر یعنی ایجاد سازمان بازرگانی دنبال کند که در بهمن ماه سال گذشته به تصویب دولت رسید. اما اواخر فروردین امسال نمایندگان مجلس با یک فوریت درخواست بازنگری در لایحه قانون تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار مخالفت کردند و مقرر شد دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را مجدداً به مجلس معرفی کند. در حال حاضر لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به تصویب دولت رسیده است و به نظر می رسد این بار جدایی وزارت حریم خصوصی با جدیت بیشتری پیش می رود.

موافقان و مخالفان چه می گویند؟

در درجه اول مخالفان تشکیل وزارتخانه یا سازمان تجارت نگران بی توجهی به تولید و رونق واردات در پی جدایی وزارت صمت هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح به همین دلیل استناد می کنند که در اکثر کشورها سیاست های تولیدی و تجاری یکپارچه است. از سوی دیگر، موافقان این طرح مدعی هستند که در حال حاضر به تجارت خارجی و همچنین وضعیت تنظیم بازار توجه کافی نمی شود.

از وزارت بازرگانی چه می دانیم؟

اما لایحه تأسیس وزارت بازرگانی چه جزئیاتی از آینده وزارت بازرگانی به ما می گوید؟ اولین نکته این است که سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و شرکت بازرگانی دولتی ایران با تمامی امکانات، وظایف و مسئولیت ها در حوزه بازرسی بازار از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی جدا می شوند. کشاورزی، به ترتیب، و پیوستن به وزارت.

ضمناً از تاریخ تصویب این قانون کلیه وظایف و اختیارات موضوع بند (الف) ماده (1) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در داخل وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد. و کشاورزی – مصوب 1390 – به وزارت بازرگانی منتقل می شود.

این بند به قانون انتزاعی اشاره دارد که به موجب آن کلیه اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص تولید و تجارت محصولات کشاورزی که در قانون مذکور است، مشمول قانون می باشد. وزارت صنعت. و معدن و تجارت خارج و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. اما حالا قرار است با تشکیل وزارت بازرگانی دوباره به وزارت بازرگانی منتقل شود.

البته در این لایحه امکان انتزاع و واگذاری سایر نهادهای زیرمجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی با هدف تمرکز سیاست های تدوین، مدیریت، برنامه ریزی، نظارت و سازماندهی در حوزه تجارت و تنظیم بازار و با تاکید بر رویکرد تجمیع، یکپارچه سازی و کاهش سازمان ها و ساختارهای دستگاه های اجرایی. این امر با تصویب هیات وزیران دیده شد.

همچنین در این لایحه مقرر شده است که کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت های مقرر در قوانین و مقررات مختلف که بر حسب اهداف بر عهده وزیر یا وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزیر یا وزارت جهاد کشاورزی بوده است. و مأموریت های مندرج در این قانون حسب مورد به عهده وزیر یا وزارتخانه متولی بازرگانی می باشد.

این لایحه اخیراً در کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص ادغام یا تفکیک این وزارتخانه بررسی و به رای گذاشته شد.

بر اساس آنچه تاکنون مشخص شده، هنوز نمی دانیم که آیا دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با همان قوانین آموزشی قبلی فعالیت خواهند کرد یا آموزش جدیدی برای آنها تعریف می شود. از سوی دیگر بارها پیشنهاد شده است که ادارات مرتبط با تجارت از سایر وزارتخانه ها جدا و به وزارت بازرگانی منتقل شوند اما در لایحه فعلی تنها به وزارت صلح و جهاد کشاورزی اشاره شده است.

حال باید دید این بار جدایی وزارت صنعت، معدن و تجارت با این لایحه حل می شود یا حتی با تغییراتی؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا