سایر موضوعات

مدیریت یکپارچه برای توسعه سیاست های دریا محور

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سیاست های کلی توسعه دریامحور گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر این است که بتوانیم مدیریت و سیاست یکپارچه حوزه دریایی داشته باشیم تا بتوانیم اثربخشی را به دست آوریم. نتایج.”

حسین یداللهی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به ابلاغ سیاست های توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در برخی از مراحل 9 گانه پیشنهادی مقام معظم رهبری از بقیه بخش ها جلوتر هستیم. مجموعه ای از بخش ها توسط سازمان های امانت داری با اقدامات موثر پیش رفته است، اما از آنجایی که توسعه متوازن و همزمان نداریم، به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم. در این راستا مقام معظم رهبری تاکید دارند که می‌توانیم مدیریت و سیاست‌گذاری یکپارچه حوزه دریایی داشته باشیم تا به نتایج مؤثر و کارآمدی برسیم.

وی با اشاره به وجود دریای خزر، خلیج فارس و دریای عرب در کشور، گفت: با این فضای دریایی، هشت بندر داریم که فعالیت بخش خصوصی در آنها فعال است. ما از سال‌ها پیش فعالیت خود را در این فضا آغاز کردیم و خوشبختانه سازمان بنادر به‌عنوان متولی این موضوع عملکرد خوبی داشته و زیرساخت‌های خوبی در بنادر مربوطه به‌طور مستقیم، غیرمستقیم و یا از طریق بخش‌های غیردولتی ایجاد کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در بنادر شمالی اقدامات واردات، صادرات و ترانزیتی را از طریق بخش غیردولتی، زیرساخت کالاهای اصلی اعم از کانتینری و غلات انجام داده ایم. در محل قرار داده شده اند. طی 10 سال گذشته با حرکت های جهادی در این بخش شکل گرفته است. همچنین اقدامات موثری برای تامین، ترانزیت و واردات روغن خوراکی کشور از طریق بنادر شمال انجام و ظرفیت های قابل توجهی ایجاد شده است.

یداللهی با بیان اینکه در بنادر جنوبی هم همینطور است، افزود: از نظر تاریخی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را عمدتاً از بنادر جنوب تامین می کردیم و در حال حاضر نیز بسیاری از همین مسیرها انجام می شود. سازمان بنادر به‌عنوان نمایندگی، تلاش کرده است زیرساخت‌های ذخیره‌سازی بار را که به عنوان حائل عمل می‌کند، از فضای غیراستاندارد به فضای بهداشتی و استاندارد تبدیل کند تا بتوانیم کالاهای اساسی را از کشور تامین کنیم. ظرفیت های مناسب برای نگهداری غلات در سیلوهای مکانیزه و انبارهای ذخیره سازی مکانیزه ایجاد کرده ایم. ما سعی کردیم سوال توزیع بهینه در پورت های مختلف را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت قابل توجهی بین بندر چابهار در جنوب شرق کشور و بندر امام خمینی (ره) وجود دارد، گفت: در سال 1401 مقدار قابل توجهی غلات با تجهیزات مدرنی که در اختیار ما قرار داده ایم ذخیره شد. به بندر امام خمینی و در حال توسعه آن تبدیل شده است. علاوه بر این، ظرفیت ذخیره سازی زیادی در محل داریم و امروزه ظرفیت ذخیره سازی مناسب بیش از 4500 تن مایحتاج روزانه را داریم. همچنین واردات را به راحتی پوشش داده ایم و امروز آمادگی داریم فضای ترانزیتی را شکل دهیم و بر اساس سیاست های کلی توسعه دریامحور کالاهای مورد نیاز را به کشورهای مبدأ و مقصد تحویل دهیم.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه مسیر را آغاز کرده ایم اما این به معنای عادی بودن و آماده بودن شرایط نیست، گفت: اگر اینطور بود با ما برخورد نمی کردیم. سیاست‌های توسعه کلی معطوف به دریا امروز. ما در حال حاضر به صورت زنجیره ای به این مسائل نگاه می کنیم و دید ما دایره ای نیست. زیرا قبلاً به صورت حلقه‌ها و جزیره‌ها بحث می‌کردیم و در برخی جاها توانایی‌های خوبی شکل می‌گرفت، اما واحدهای موازی زنجیره فضایی لازم را به عنوان حلقه‌های مفقود تشکیل نمی‌دادند.

یداللهی گفت: زیرساخت‌های حمل‌ونقل داخلی از لحاظ حمل‌ونقل ترکیبی مندرج در بند هشت از طریق واحدهای ذیربط به وزارت راه و ترابری بازگردانده می‌شود و بخشی دیگر به سازمان‌های پیشرو در حوزه ترانزیت واگذار می‌شود. و برای توسعه فضای ترانزیتی در کشور از وزارت اقتصاد تا نیروی انتظامی و کنترل و نظارت کالاها برای ورود و خروج سالم نیاز داریم.

وی تاکید کرد: فضای ما در دستورالعمل های ابلاغی و سیاست های تدوین شده تنها فضای بندری نیست. ما باید همزمان بنادر را از نظر زیرساخت های ترانزیتی توسعه دهیم و بقیه رینگ ها را طلب کنیم و در همین چارچوب نیاز خود را اعلام کنیم که زیرساخت ها برنامه ریزی شده و رشد متوازن در همه بخش هایی که این حرکت اکنون شکل گرفته است داشته باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا