کندی اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از کندی اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده خبر داد.
وی افزود: حدود 35 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 13 میلیون به سن فرسودگی رسیده اند. به عبارت دیگر 37 درصد خودروهای در حال تردد فرسوده هستند بنابراین طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو از تردد آنها در شهرهای بزرگ جلوگیری می شود.
مشهدی شریف ادامه داد: متأسفانه در 6 سال گذشته خسارت آلودگی هوا از 2.6 میلیارد دلار به 11.3 میلیارد دلار در سال 1401 رسیده است که دلیل اصلی خارج نشدن خودروهای فرسوده است. متأسفانه در پنج سال گذشته تنها حدود 100 هزار خودرو اسقاط شده است، در حالی که اگر سالانه 500 هزار خودرو اسقاط می شد، در 5 سال گذشته باید 2.5 میلیون خودرو اسقاط می شد.
وی گفت: بر اساس قانون سازمان صنعت خودرو مقرر شده است در صورت عدم وجود گواهی اسقاط، 1.5 درصد قیمت خودرو به صندوق توسعه و تحقیقات وزارت حراست بازگردانده شود. . امیدواریم با وجوهی که در این صندوق واریز شده است، به زودی شاهد نوسازی موتورسیکلت ها و خودروهای عمومی باشیم.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده می گوید: هر خودرو فرسوده روزانه 132 هزار تومان بیشتر بنزین مصرف می کند و هوا را آلوده می کند، به عبارتی هر خودرو فرسوده سالانه بیش از 48 میلیون تومان بنزین بیشتری مصرف می کند. امیدواریم با اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از واردات بنزین جلوگیری شود و هوای شهر پاکیزه شود.
وی گفت: چالشی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم بحث قیمت گذاری توسط سازمان های حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است. با توجه به آیین نامه خروج خودروهای فرسوده که به زودی تصویب می شود، مرجع قیمت گذاری دستگاه پشتیبان است و امیدواریم پس از تصویب آیین نامه، این نهاد به سرعت وارد عمل شده و قیمت خودروهای فرسوده را تعیین کند. .