کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بررسی روند واگذاری کارخانه تحقیقات و پالایش پلاسما موافقت کرد.

absnews
شیخی افزود: لزوم کنترل و تضمین ایمنی محصولات سلامت محور، الزامات قانونی برنامه ششم توسعه (بند (ت) ماده 72) نظارت بر سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی و تضمین ایمنی محصولات سلامت محور است. تولید، مصوبات شورای عالی سلامت و ایمنی مواد غذایی برای پایش باقیمانده سموم نیتریت ها و نیترات های فلزات سنگین در تمام مناطق کشور، توسعه و تکمیل و تجهیز آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو در مراکز و مبادی واردات و صادرات. پایانه های با اعتباری بالغ بر 750 میلیارد تومان و ایجاد خط اعتباری مجزا برای نظارت بر سموم باقیمانده و تامین ایمنی محصولات سلامت محور با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان از موضوعات مطرح شده توسط مسئولان سازمان غذا و دارو و خواستار رسیدگی به آنها شد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس با یادآوری استماع گزارش رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص میزان تحقق بودجه 1401 و تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی و … وضعیت بودجه این سازمان در لایحه تخصیص 1402 گفت: رئیس کمیته بهداشت و درمان تاکید کرد: مشکلات حوزه پزشکی تنها متعلق به وزارت بهداشت نیست و به عوامل فراصنعتی مانند بانکداری مربوط می شود. تولیدی، گمرکی و نقدینگی که به هیچ کدام توجه نشده است و مردم برای کمبود دارو به ما نمایندگان نگاه می کنند و ما نمایندگان باید به جای قانون نویسی و نظارت برای ارائه دارو به مردم اقدام کنیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: مسئولان مربوطه همچنین یادآور شدند که بررسی های ویژه قضایی و کنترلی در این خصوص توسط دستگاه های کنترلی و قوه قضائیه انجام می شود.
شیخی با اشاره به وضعیت اعتباری ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال 1402 در گزارش سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس این گزارش، برآورد اعتبار مورد نیاز در سال 1402، 105 هزار میلیارد تومان و اعتبار پیش بینی شده در جدول در تبصره 14 لایحه مالی 1402 باید صحیح و دقیق در نظر گرفته شود تا کسری بودجه نداشته باشیم.
وی یادآور شد: مسئولان سازمان غذا و دارو یادآور شدند که در لایحه بودجه 1402 کد درآمد دارویی تعریف و از درآمدهای بهداشت و درمان جدا شده و اعمال کسر سه درصد از قانون تسهیلات متوازن کشور بر درآمد اختصاصی دارو در دانشگاه های علوم پزشکی برخلاف بند (ه) تبصره 17 قانون دارایی تکرار شده و در واقع تغذیه عدم تعادل منابع و مصارف دارو و انباشت بدهی داروها و ملزومات است که پیشنهاد می شود از 3 درصد معافیت برخوردار شوند. مالیات بر درآمدهای خاص دارو در لایحه مالی.
این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید
شیخی یادآور شد: دیوان محاسبات نیز گزارشی از نحوه تخفیف پالایشگاه مذکور ارائه کرد که بر اساس آن اصل تخفیف خلاف قانون است و در خصوص نحوه تخفیف موارد پیچیده ای وجود دارد. اعضای کمیسیون همچنین خاطرنشان کردند: کشور نیاز جدی به راهاندازی پالایشگاه پلاسما دارد، اما راهاندازی و راهاندازی آن نیازمند بررسیهای ویژه است و قطعاً باید بر اساس قوانین و مقررات انجام شود. در نهایت پس از بحث و بررسی، طرح استفساریه به رای گذاشته شد که به تصویب نمایندگان رسید و برای بررسی مجدد به صحن مجلس ارسال می شود.
وی ادامه داد: بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون با بررسی های انجام شده; بانک مرکزی در بحث کمبود دارو از نظر تامین ریالی و نقدی بیشترین کمبود را دارد و مدام در این زمینه به نمایندگان فشار وارد می شود، هرچند برخی از نمایندگان نیز گفته اند که باید به طور دقیق مشخص شود که علت کمبود برخی داروها و حل این مشکل.
نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز گزارشی ارائه کرد و خاطرنشان کرد که متاسفانه مشکل نقدینگی تاکنون حل نشده است و نیازمند رسیدگی است. سهم بیمه و دارو جمع آوری شود و به عدد ثابت تبدیل شود.
به گزارش گروه سیاسی ABSNEWS، زهرا شیخی در تشریح جلسه امروز (سه شنبه 29 دی ماه) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بررسی درخواست تحقیق و تفحص از تعدادی از نمایندگان مجلس درباره واگذاری تحقیقات پلاسما پرداخت. و فعالیت های پالایشگاهی به بخش. وی در حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده مدعیان و رئیس سازمان انتقال خون با اعلام این خبر گفت: در خصوص این پالایشگاه ابهام در تخفیف، قیمت، مناقصه و غیر وجود دارد. – راه اندازی با وجود تکمیل قرارداد 5 ساله و انجام تعهدات بخش خصوصی. روبرو هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه بحث پلاسما یک موضوع حاکمیتی است، بنابراین حساسیت کار را افزایش می دهد و با توجه به اظهارات مسئولان قانونی وزارت بهداشت، اگرچه این موضوع مربوط به سال های قبل است، اما در حال حاضر در حال رصد هستند. پرونده و تذکرات لازم برای رعایت مهلت قانونی داده شده و بسته به اتمام قرارداد، قرارداد فسخ و زمین پروژه به سازمان انتقال خون و اساساً به دولت بازگردانده شود.
رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس با یادآوری پیشنهادات سازمان غذا و دارو برای تامین بودجه توسعه و تکمیل آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو در لایحه مالی 1402، افزود: بر اساس گزارش ارائه شده؛ افزایش اعتبار خرید تجهیزات آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو در لایحه مالی 1402 از 8 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان و ایجاد طرح توسعه، تکمیل و تجهیز آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو در نظر گرفته شود. به صورت متعادل اعتبارات استانی و بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه ها باید مبالغ ناشی از فروش دارو و مواد مصرفی و تجهیزات را منحصراً برای بازپرداخت هزینه های لوازم، خرید دارو و تجهیزات و مواد مصرفی به داروخانه ها و شرکت های پخش و سازمان های بیمه گر پرداخت کنند. موظفند هزینه دارو و تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی را به حساب جداگانه ای که دانشگاه ها اعلام می کنند واریز کنند و تخلف از این بند تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب می شود.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اعتبارات هزینه ای سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه 1402 بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو گفت: اعتبار مصوب قانون بودجه 1401 حدود 87 میلیارد تومان و در لایحه بودجه است. 1402 حدود 122 میلیارد تومان است. در این راستا در لایحه اعتبارات 1402 حدود 40 درصد افزایش داشت.