کمک های دولتی برای تجهیز متروی قم کافی نیست
ای بی اس نیوز/قم معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم گفت: سهم دولت در تامین تجهیزات قطار شهری قم در بودجه 54 میلیارد تومان و 50 درصد بن مشارکت است که برای تامین نیاز قطار شهری کافی نیست.
مهرداد توکلی مقدم در گفتوگویی درباره تعهدات دولت به شهرداری قم در خصوص مترو و قطار شهری گفت: این پروژه یکی از پروژههای استانی و ملی بود که به شهرداری واگذار شد و بودجه آن در سال جاری نزدیک بود. در 54 میلیارد تومان این رقم برای تامین قطار شهری کافی نبود.
وی ادامه داد: در این راستا از طریق فروش اوراق مشارکت در بودجه ظرفیت ایجاد شده که 50 درصد آن را دولت پرداخت می کند و حدود 30 تا 40 درصد شهرداری باید برای فروش و جمع آوری اوراق هزینه کند. این تعهدات اوراق مشارکت و کمک دولت هم همین است: 54 میلیارد تومان و 50 درصد سهام.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم با اشاره به اتمام عملیات فاز اول خط اول مترو و پیش بینی تامین واگن ها، خاطرنشان کرد: قرارداد خرید واگن ها با همکاری شهرداری قم منعقد شد. دولت و بنابراین پیمانکار از شهرداری ها تبعیت نمی کند. در خود کشور نیز شهرهایی که واگن مناسب قطار شهری قم دارند به دلیل نامشخص بودن ورود و جایگزینی این واگن ها در آینده، قطار در اختیار شهرداری قم قرار نمی دهند.
وی با تاکید بر اینکه بهتر است شهرداری ها با شرکت های عمرانی داخلی و خارجی مواجه شوند، افزود: اگر شهرداری ها به صورت مستقیم با این شرکت ها مذاکره کنند، می توان به نتایج بهتری دست یافت.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم گفت: نزدیک به ۴۰ درصد واگن های قراردادی دولت با شرکت واگن سازی وارد کشور شد اما حتی یک واگن هم به شهرهایی مانند قم اختصاص پیدا نکرد.
توکلی مقدم با اشاره به مجوز شهرداری برای خرید 15 واگن در سال گذشته گفت: این مجوز برای ارتباط مستقیم با کشور سازنده اخذ و قرارداد نیز منعقد شد اما با توجه به اینکه این شرکت همان شرکتی است که قرارداد دارد. با دولت و پول طراحی واگن های ریلی. از سوی دولت حقوق نگرفت و واگن به شهرداری قم نرسید.
وی افزود: مذاکراتی در این زمینه انجام شده و اگر به قول خود عمل کنند، احتمالا بتوانیم واگن های قطار شهری را بر اساس قرارداد 18 ماهه ای که با آنها داریم دریافت کنیم.
انتهای پیام