
فرادید: در ماه آوریل، کارگران یک معدن سنگ در Dungeness (دهکده ای در کنت، انگلستان) در حال لایروبی یک دریاچه بودند که با چوب قرن شانزدهمی مواجه شدند. پس از برداشتن این الوارها، بقایای تنه کشتی سالم و دست نخورده ظاهر شد.
این کشف در 300 متری ساحل، تیم معدن را که با باستان شناسی وسکس تماس گرفتند، مجذوب خود کرد. پس از پی بردن به اهمیت این کشف خارق العاده، شورای شهرستان کنت درخواست حمایت و بودجه اضطراری از کمیسیون آثار و بناهای تاریخی انگلستان کرد.
بر اساس تجزیه و تحلیل حلقه های درختان، باستان شناسان یک کشتی نادر الیزابتی را کشف کردند که چوب آن بین سال های 1558 تا 1580 در زمان سلطنت ملکه الیزابت اول بریده شد. بیش از 100 قطعه چوب در بدنه کشتی پیدا شد و تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که کشتی از بلوط انگلیسی ساخته شده بود.
داده های به دست آمده کشتی را در دوره انتقالی کشتی سازی اروپای شمالی قرار می دهد. زمانی که تصور میشود کشتیها از ساخت سنتی آجر نسوز (مانند کشتیهای وایکینگ) به سمت کشتیهای قاببندی حرکت کردند، که در آن ابتدا چارچوب داخلی ساخته شد و بعداً تختههای صاف به قابها اضافه شد تا بدنه بیرونی صاف کشتی را تشکیل دهد. این تکنیک مشابه تکنیک ماری رز است که بین سالهای 1509 و 1511 انجام شد. کشتی هایی که در امتداد سواحل اقیانوس اطلس حرکت می کردند.
آندریا هامل، باستان شناس دریایی از باستان شناسی وسکس، می گوید: «یافتن یک کشتی دست نخورده و دست نخورده قرن شانزدهمی در رسوبات یک معدن هم غیرمنتظره و هم خوشایند است. این ظرف این پتانسیل را دارد که بسیاری از اسرار زندگی او را فاش کند. دوره ای که در آن شواهد کمی از کشتی سازی در دست داریم، اما می دانیم که دوره تغییرات بسیار مهمی در کشتی سازی و کشتیرانی بوده است.
این کشتی در فاصله 300 متری دریا یعنی جایی که معدن امروزی قرار دارد پیدا شده است و کارشناسان معتقدند کشتی در این دماغه غرق شده و یا در آنجا بوده و پس از فرسوده شدن رها شده است. باستان شناسان کشتی را با استفاده از اسکنر لیزری و عکاسی دیجیتال بررسی کردند. پس از اتمام این کار، سیاهههای مربوط دوباره در خود دریاچه معدن دفن می شوند. جایی که آنها کشف شدند، گل و لای آن منطقه هنوز به حفظ بقایای این کشتی کمک می کند.
https://www.rokna.net/fa/tiny/news-860827>منبع:
خبرگزاری رکنا توسط سردبیران رکنا