وقتی صحبت از سفر به میان میآید، پرواز اغلب به عنوان سریعترین و کارآمدترین وسیله حملونقل مطرح میشود، اما در برخی مسیرها نقش قطارهای پرسرعت مهم است و از آنجایی که ایستگاههای قطار معمولاً در مرکز شهر یا نزدیک آن قرار دارند، دیگر لازم نیست چند ساعت قبل از حرکت به ایستگاه برسید تا از گیت های ورود و امنیت عبور کنید.
به گزارش ای بی اس نیوز، بحث برقیسازی خط راهآهن در ایران سالهاست که مطرح میشود، اما هنوز اجرایی نشده است و طول خط ریلی برقی شده در ایران کمتر از 200 کیلومتر است که به جلفا-تبریز متصل است. خط و جاده تبریز – آذرشهر. پس از آن دولت ها وعده های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر راهبردی و پر تردد تهران – مشهد داده اند اما این قطار برقی هنوز راه نیفتاده و به مقصد نرسیده است.
در این راستا دولت سیزدهم برنامه هایی دارد و مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم – در روزهای پایانی سال 1401 وعده آغاز بهره برداری از قطار سریع السیر در مسیر تهران – مشهد را داد. . از 1402.
همچنین چندی پیش سید ابراهیم رئیسی – رئیس جمهور – وضعیت کنونی مهم ترین پروژه های ریلی و ترانزیت انبوه کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این پروژه ها را بررسی و بر اهمیت ساخت و ساز این پروژه ها تاکید کرد. خط راه آهن سریع السیر مشهد-تهران. علی بن موسی الرضا(ع) نیاز روزافزون به گسترش امکانات حمل و نقل در این مسیر و لزوم تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران، تسریع در اجرای مطالعات و آماده سازی زیرساخت ها را مورد تاکید قرار داد. مقدمات اجرای این پروژه
در همین راستا ای بی اس نیوز در سلسله مقالاتی به موضوع قطارهای برقی و توجه به آن در سایر کشورهای جهان می پردازد.
در گزارشی که قبلا منتشر شده بود در مورد اولین راه آهن برقی جهان و اولین راه آهن برقی صحبت کردیم و به نقش این قطارها در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کردیم و در این گزارش لیستی از سریع ترین قطارهای مغناطیسی جهان ارائه شده است. ارایه شده.
در زمینه سیستم های ریلی مسافری، اروپا و آسیا جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. زیرساختهای ریلی پرسرعت آنها به خوبی توسعه یافته است و سریعترین قطارهای جهان به طور منظم بین شهرهای بزرگی مانند شانگهای و پکن یا پاریس و استراسبورگ حرکت میکنند. سرعت این قطارها نه تنها 100 یا حتی 200 مایل در ساعت است، بلکه در طول آزمایش با سرعت 374 مایل در ساعت حرکت کردند.
سریع ترین قطار ژاپن؛ قطار Maglev سری ال سفر (سرعت 374 مایل در ساعت)
اگرچه این قطار هنوز در خدمات عمومی مورد استفاده قرار نگرفته است، سری ژاپنی El Safar Maglu رکورد بالاترین سرعت زمینی برای وسیله نقلیه ریلی با سرعت 374 مایل در ساعت را دارد. این قطار فوق سریع در حال حاضر توسط راه آهن مرکزی ژاپن (JR Central) در حال توسعه و آزمایش است.
انتظار می رود اولین بخش ترانزیت آن از توکیو به ناگویا در سال 2027 افتتاح شود و سپس تا اوزاکا گسترش یابد. پس از تکمیل پروژه، انتظار می رود سری L-Safar با حداکثر سرعت 310 مایل در ساعت کار کند و سفر از ایستگاه شیناگاوا توکیو تا اوزاکا (بیش از 300 مایل) را در یک ساعت و هفت دقیقه کامل کند.
فناوری سری ال سفر که ماگلو (قطار شناور مغناطیسی) نام دارد، قطار را با سرعتی بیش از 93 مایل در ساعت معلق می کند. این فناوری در حال حاضر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و Northeast Maglev اولین گام ها را برای ساخت یک خط ریلی سریع بین واشنگتن، دی سی و نیویورک برداشته است.
سریع ترین قطار فرانسه؛ TGV POS (سرعت 357 مایل در ساعت)
فرانسه سالها سفر ریلی پرسرعت را ارائه میکرد و در سال 2007 قطار TGV POS رکورد سرعت جهانی را برای وسیله نقلیه ریلی با سرعت 357 مایل در ساعت ثبت کرد، اما این قبل از سری ال سفر ژاپن بود. این رکورد در سال 2015 ثبت شد. فرانسه از آن عبور کرد. آی تی.
این قطار توسط شرکت راه آهن فرانسوی SNCF برای استفاده در خط LGV Est بین پاریس، شرق فرانسه و جنوب آلمان ساخته شده است. در حالی که قطار در حال سرویس دهی است، حداکثر سرعت آن به 200 مایل در ساعت می رسد که هنوز هم فوق العاده سریع است.
سریع ترین قطار در چین؛ CRH380A (سرعت 302 مایل در ساعت)
مشابه سری ژاپنی ال سفر، شانگهای مگلو (همچنین به نام شانگهای ترانسرپید نیز شناخته میشود) یک قطار شناور مغناطیسی است که خارج از پرجمعیتترین شهر چین کار میکند و مرتباً با حداکثر سرعت ۲۶۸ مایل در ساعت در رتبه چهارم لیست قرار دارد. قدیمی ترین قطار تجاری ماگلو که هنوز در سیستم حمل و نقل فعال است.
اگر به فرودگاه بینالمللی پودونگ شانگهای رسیدید، میتوانید با این قطار به مرکز شانگهای یا حومه پودونگ مرکزی بروید، جایی که خط به پایان میرسد.
سریعترین قطار در کره جنوبی: HEMU-430X (420 کیلومتر در ساعت)
در حالی که قطار HEMU-430X کره جنوبی برای کار با حداکثر سرعت 420 کیلومتر در ساعت ساخته شده بود، تا مارس 2013 به سرعت زیر 420 کیلومتر در ساعت رسید. اگرچه ممکن است سرعت این قطار کمتر از حد انتظار باشد، اما باعث افتخار کره جنوبی شده و اکنون چهارمین کشور جهان (پس از فرانسه، ژاپن و چین) است که قطاری با سرعت بیش از 261 مایل در ساعت توسعه داده است.
سریع ترین قطار چین؛ Fuxing Hao CR400AF/BF (سرعت 260 مایل در ساعت)
قطار Fuxing Hao چین (همچنین به عنوان سری Fuxing یا CR EMU شناخته می شود) به طور منظم با حداکثر سرعت 220 مایل در ساعت کار می کند، اما در طول آزمایش به سرعت چشمگیر 260 مایل در ساعت رسید و جایگاهی را در این لیست به دست آورد. فوکسینگ هائو چندین خط پرسرعت را در چین اجرا می کند، از جمله مسیر محبوب بین پکن و شانگهای.
سریع ترین قطار در ایتالیا؛ Ferciarossa 1000 (سرعت 245 مایل در ساعت)
این لیست ممکن است تحت سلطه چین باشد، اما Ferrciarossa 1000 ایتالیا (همچنین به عنوان ETR 400 شناخته می شود) از شهرهایی مانند میلان، فلورانس، رم و ونیز با سرعتی چشمگیر عبور می کند. در حالی که ایتالیا سرعت قطارهای خود را به 300 کیلومتر در ساعت محدود کرده است، طبق گزارش ها، Ferrciarossa 1000 طی آزمایشات در سال 2016 به حداکثر سرعت تقریباً 400 کیلومتر در ساعت دست یافت.
انتهای پیام