اجتماعی

کتاب «طراحی نظام زنجیره تأمین معاونت فرهنگی ترویج دین» منتشر شد • رکنا.


کتاب

به گزارش رکنا به نقل از ایلنابه، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «طراحی زنجیره تامین معاونت خدمات فرهنگی دین تبلیغ» تالیف کریم ابراهیمی، میشم شهبازی، جعفر رحمانی. و مرتضی سلطانی که از معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر است. تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 479 صفحه تهیه و توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

امروزه یکی از اساسی ترین و ضروری ترین موضوعاتی که باید در مدیریت فرهنگی کشور ترمیم و بهینه شود ایجاد هماهنگی و هم افزایی و جلوگیری از موازی کاری بازیگران کلان و ساختارهای رسمی فعال در عرصه فرهنگ است. این امر منوط به شناسایی بازیگران کلان، نهادها و ساختارهای رسمی در حوزه فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی است.

در پژوهش پیش رو که پژوهشی عینی و کاربردی و در عین حال راهبردی است، محققین کوشیدند تا با شناسایی بازیگران اصلی در عرصه فرهنگ دینی به ویژه بحث تبلیغ دین، وضعیت را با توجه به نقش تشریح کنند. یا نقش هر یک از این بازیگران، فرآیند و ساختار ارتباطی را با استفاده از چارچوب علمی مدیریت زنجیره تامین خدمات، نقش، فرآیند و ساختار ارتباطی بهینه بازیگران کلان حوزه فرهنگ را طراحی و تجویز می کنند.

امید است با الگوی ارائه شده در این پژوهش، ارتباط و هماهنگی دستگاه های فرهنگی کشور مؤثرتر شود و نظام مدیریت فرهنگی کشور در راستای ارائه خدمات فرهنگی به نقاط ایده آل نزدیک شود. به ویژه خدمات تبلیغی دینی.

این پژوهش با هدف ارزیابی ساختار موجود مدیریت تبلیغات و طراحی زنجیره تامین آن به منظور رفع تخلفات نهادهای رسمی متولی تبلیغ دینی و اصلاح سازمان های دخیل در این امر و در نتیجه افزایش اثربخشی تبلیغ دینی است.

زنجیره طراحی شده در این تحقیق با هدف ایفای نقش در تعیین و تبیین نقش بازیگران کلان در عرصه تبلیغ دینی، تعریف هفت کارت به منظور طراحی نظام حاکمیتی و تعیین فرآیند و بازیگر کلان است. سیستم تعامل در صورت اجرای این زنجیره در لایه سیاسی، در صورت اجرای نظام تقنینی، راهبردی و مدیریتی، می توان انتظار داشت که کارایی و اثربخشی نظام مدیریت تبلیغات دینی را بهبود بخشد.

این اثر از چهار فصل تشکیل شده است. در فصل اول به جنبه های کلی طراحی تحقیق پرداخته شده و ضمن اشاره به مدیریت زنجیره تامین خدمات مدیریت فرهنگی، روش های تبلیغ دینی و سیستم های منعطف ذکر شده است.

در فصل دوم در ابتدا «خدمات فرهنگی و تبلیغی; چیستی، شرایط و اقسام آن» توضیح داده و ضمن اشاره به نظام اداری خدمات فرهنگی و تحلیل معنایی تبلیغ، اهداف مؤثر اصلی برنامه ریزی تبلیغ دینی تبیین شده و ضمن اشاره به سازمان تبلیغ و ارکان و الزامات آن. تبلیغات، ابزارها و قالب‌های آن برجسته شده و چالش‌ها و آسیب‌های مدیریتی و ساختاری و رقابت در زنجیره تامین و سیستم مدیریت تبلیغات برجسته شده است.

در ادامه این فصل ضمن اشاره به مدیریت زنجیره تامین خدمات، رویکردهای مختلف مدلسازی زنجیره تامین خدمات شرح داده شده و ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات نیز ذکر شده و در پایان موضوعی تحت عنوان مدیریت و رهبری فرهنگ و تبلیغات توضیح داده شده است.

در فصل بعد روش جمع آوری داده ها و اطلاعات و همچنین ابزارهای آن مورد بررسی قرار می گیرد.

در فصل چهارم و پایانی این کتاب با عنوان «تحلیل داده‌ها و اطلاعات»، اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، بازدید میدانی و مصاحبه با کارشناسان دانشگاهی، تصمیم‌گیرندگان و مدیران حوزه خدمات فرهنگی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. برای محاسبه عوارض، نقش‌هایی که عوارض را بهبود می‌بخشند، از روش تحلیل موضوعی و برای شناسایی موجودیت‌های مرتبط با نقش‌ها از مدل مرجع نمره و شناسایی و ساختار مسئله و طراحی مدل مفهومی مبتنی بر روش شناسی سیستم های انعطاف پذیر

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به آدرس http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.


خبر از رکنا



اخبار خبرگزاری رکنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا