سایر موضوعات

کاهش 82.3 درصدی کسری بودجه در سال 1401/ چرا بدهی بانک ها به بانک مرکزی افزایش یافته است؟ – پول نیوز | واحد پول | ای بی اس نیوز بانک – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز


به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، روابط عمومی بانک مرکزی در پی انتشار برخی اسناد و اظهار نظر رسانه ها و کارشناسان در خصوص شرایط حاکم بر اقتصاد کشور به ویژه با توجه به آثار پولی و کسری تورمی مالی اعلام کرد: موارد ذکر شده از جمله دغدغه های مهمی است که مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور نیز می باشد.

اما در خصوص برخی از نکات مطرح شده در رسانه ها و جهت تنویر افکار عمومی توضیحاتی به شرح ذیل می باشد:

کاهش 82.3 درصدی تراز عملیاتی و کسری سرمایه در سال 1401

* رفتار مالی دولت نشان می دهد که به دلیل تشدید تحریم ها، نسبت بودجه عمومی دولت به تولید ناخالص داخلی (یکی از معیارهای اندازه دولت) از 20.3 درصد در سال 1394 به 16.4 درصد در سال 2018 کاهش یافته است و این روند تا سال 2011 ادامه یافت که نشان دهنده کاهش حجم دولت در اقتصاد ایران است. همچنین کسری تراز عملیاتی و سرمایه (کسری بودجه) در سال 1401 نسبت به سال 1400 با کاهش 82.3 درصدی مواجه شد که پس از تشدید تحریم ها اتفاقی نسبتا بی سابقه است.

به عنوان بخشی از این تحولات، نسبت کسری تراز عملیاتی و سرمایه (کسری بودجه) به کل منابع مالی (هزینه) در سال 1401 نسبت به سال قبل 23.2 واحد درصد کاهش داشته است. در این راستا، تحلیل منابع و مصارف دولت در پایان بهمن 1401 حاکی از آن است که دولت از تراز نقدی بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه خود استفاده نکرده است که نشان دهنده تلاش دولت برای نظم بخشیدن به سیاست های مالی دولت و کنترل استقراض از بانک مرکزی است. بانک مرکزی.

بنابراین انتظار می رود با ادامه این روند در سال 1402 عملکرد دولت در کنترل و کاهش کسری بودجه در سال جاری عملکرد قابل قبولی داشته باشد و به نوبه خود اثرات مثبت آن در سایر بخش های اقتصادی مرتبط قابل مشاهده باشد. مانند بازار پول و بازار بدهی. اما موضوع انضباط مالی دولت مهم و مورد تاکید بانک مرکزی است.

* در خصوص ادعای کسری تراز عملیاتی 476 هزار میلیارد تومانی در بودجه 1402 که 58 درصد بیشتر از سال گذشته است، لازم به ذکر است که این رقم به کسری بودجه آشکار (تفاوت درآمد و هزینه جاری) و مبنای لایحه بودجه 1402 محاسبه شده است و لازم به ذکر است که شناسایی کسری بودجه آشکار که تحت عنوان اثرات پولی و تورمی ناشی از عملکرد مالی دولت در ادبیات اقتصادی به شرح زیر است، حائز اهمیت است. یکی از مولفه های مهم تورم، در واقع کسری بودجه پنهان است که در گزارش عملکرد خزانه داری کل کشور یا گزارش تفریق بودجه دیوان محاسبات کشور ارائه می شود و بنابراین تحلیل بر اساس ارقام صورتحساب ممکن است تفاوت معناداری داشته باشد. از ارقام عملکرد؛ ضمناً این اهمیت در بررسی صورتحسابها و عملکردهای سالهای اخیر مشهود و به اثبات رسیده است.

* بررسی مولفه های اصلی بودجه نشان می دهد که پرداخت غرامت به کارکنان (به عنوان یکی از اقلام هزینه ای مهم در بودجه) با توجه به آثار اجتماعی و رفاهی آن یکی از مولفه هایی است که عدم افزایش آن با توجه به شرایط تورمی کشور دارای محدودیت های جدی است. اقتصاد، اگرچه در سال‌های اخیر حقوق کارکنان دولت بسیار کمتر از میانگین رشد هزینه‌های جاری دولت و حتی تورم هر سال افزایش یافته است و با توجه به مسائل مطرح شده، کاهش دستمزد و حقوق کارمندان تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. مخارج بودجه را مدیریت کنید و بودجه را با قیمت های ثابت کاهش دهید.

همچنین بررسی نسبت خرید سرمایه (پرداخت های عمرانی) به تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که این نسبت از 2.8 درصد در سال 1394 به 1.9 درصد در سال 1397 کاهش یافته و این روند ادامه داشته است و با توجه به کاهش چشمگیر تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در سال های اخیر. به نظر می‌رسد کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای بودجه دولت نیز به دلیل خطرات کاهش رفاه و رشد اقتصادی اثرات منفی و معناداری دارد.

همچنین لازم به ذکر است که برخی از وظایف دولت مانند ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی از وظایف حاکمیتی دولت است و محدودیت آن ممکن است وضعیت شاخص های رفاهی را در این حوزه ها تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت با تضعیف سرمایه انسانی و اجتماعی، رشد اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.

همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر بخش قابل توجهی از محدودیت‌های دولت در خصوص تحقق منابع بودجه به این دلیل است که اثربخشی این شاخص کلان اقتصادی محدود به سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی نبوده و متاثر از عوامل غیراقتصادی است. . عوامل برونزا از جمله تحریم ها و روابط بین الملل نیز.

افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی عمدتاً ناشی از رفتار گذشته بانک ها است

در خصوص دلایل افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی در ماه های اخیر، باید توضیح داد که عمده اضافه برداشت بانک ها و موسسات اعتباری متاثر از عواملی مانند مشکلات ترازنامه و حاکمیت شرکتی آنهاست که این موضوع نیز در در کوتاه مدت و طی یک سال گذشته، ایجاد نشده و عمدتاً بر رفتار گذشته بانک ها و انباشته شدن عدم تعادل های مختلف در ترازنامه های آنها تمرکز داشته است.

همچنین عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری در نگهداری حداقل 3 درصد از مانده سپرده خود در اوراق مالی اسلامی تا پایان بهمن ماه 1401 نشان می دهد که در مجموع 1211.1 میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی در پرتفوی بانک ها وجود دارد. که در مقایسه با مانده سپرده‌ها، وام‌های بخش غیردولتی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (59959.6 میلیارد ریال) معادل 2.0 درصد است که زیر سقف نظارتی است.

جبران آثار تورم در قالب بازپرداخت کمک های نقدی

در خصوص توسعه تورم سال 1401 باید به مجموعه رویدادها و اقدامات سیاسی به ویژه حذف ارز ترجیحی در سال 1401 توجه شود. در واقع بخش قابل توجهی از تورم سال 1401 مربوط به اجرای قانون اساسی است. وظیفه قانونی عمومی‌سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ترجیحی ارز، اگرچه افزایش تورم و اثرات ثانویه رفاهی ناشی از اجرای این سیاست تا حد زیادی در قالب بازپرداخت کمک‌های نقدی جبران شده است.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا