به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، سال گذشته قیمت خودرو با تنش های فراوانی همراه بود و تعداد کمی از خریداران توانستند خودروی مورد نیاز خود را از کارخانه یا بازار خریداری کنند. خودروساز از یک سو بر طبل افزایش قیمت ها می کوبید و از سوی دیگر وزارت دفاع از برنامه های خود برای مدیریت قیمت ها در بازار صحبت می کرد.
بلاتکلیفی بازار در نهایت باعث شد طرح فروش خودرو توسط سامانه یکپارچه در اسفند 1300 اجرایی شود و به نوعی بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت، اما در ابتدای سال 1402 پیش بینی کاهش قیمت در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت جدید انواع خودروهای داخلی از سوی دولت، جرقه جدیدی برای رشد قیمت در بازار خودرو ایجاد شد.
به طوری که طی فروردین ماه، «دنا پلاس» با قیمت 795 میلیون تومان و رشد 10 میلیونی و «دنا پلاس توربو اتوماتیک» با رشد 63 میلیون تومانی یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمت گذاری شد و وارد باشگاه شد. میلیاردر شد همچنین «207 پاناراما اتوماتیک» نیز یک میلیارد و 165 میلیون تومان قیمت داشت.
البته روند صعودی قیمت خودرو تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت و این مشکل رئیس سیاست گذاری خودرو را به فکر اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از نمایش قیمت روی پلتفرم ها انداخت. که با انتشار تبلیغات به نوعی از افزایش بازار خودرو جلوگیری می کنند. .
با این اقدامات مدتی است که قیمت انواع خودرو در بازار کاهش می یابد، اما باید در نظر داشت که نامشخص بودن قیمت محصولات مونتاژ شده، قدرت ورود خودروهای دست دوم و همچنین فروش خودروهای دست دوم در سامانه یکپارچه از جمله عوامل کاهش قیمت و همچنین کسادی معاملات است.
کارشناسان اجرای فاز دوم فروش یکپارچه خودرو را یکی از دلایل کاهش قیمت ها در بازار خودرو می دانند. در واقع با توجه به تفاوت قیمت خودرو بین بازار و کارخانه، مردم ترجیح می دهند خودروی مورد نیاز خود را از طریق سیستم فروش خودرو داخلی خریداری کنند.
البته ممکن است تحویل خودرو زمان زیادی ببرد، اما تفاوت قیمت کارخانه و بازار به حدی است که صرف زمان بیشتر برای دریافت خودرو همچنان برای مشتریان به صرفه است.
موضوع دیگری که بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و حتی ملی داشته است، قیمت گذاری این محصولات توسط شورای رقابت است که قیمت این خودروها را حتی نسبت به قیمت های قبلی نمایندگی ها به میزان قابل توجهی کاهش داده است و تفاوت قیمت نیز وجود دارد. بین کارخانه و بازار این محصولات خودرویی بیش از پیش افزایش یافته است.
بنابراین مشتریان ترجیح می دهند برای خرید این خودروها تا تصمیم نهایی اختلافات خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند.
علاوه بر این، یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت خودرو و رکود در بازار خودرو را باید ورود خودروهای وارداتی دانست، چرا که پس از کش و قوس های فراوان، به نظر می رسد مرحله عملیاتی شدن نزدیک شده و حتی قیمت پایه چانگان نیز مشخص شد. بنابراین متقاضیان ترجیح می دهند با توجه به ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن بر بازار از خرید خودرو خودداری کنند.
در ادامه این گزارش می خواهیم به نوسانات قیمت 15 خودروی پرتقاضا داخلی در بازار طی 3 ماه گذشته بپردازیم که طی آن قیمت ها روند صعودی و نزولی قابل توجهی داشته است.
بررسی سیر تحول قیمت این خودروها نشان می دهد طی این دو ماه قیمت اکثر این خودروها بین 100 تا 300 میلیون تومان کاهش یافته است.
نام ماشین | جایزه آوریل 1402 | قیمت خرداد 1402 |
شاهین | 730 میلیون تومان | 600 میلیون تومان |
کوئیک آر | 420 میلیون تومان | 353 میلیون تومان |
سریع عادی | 415 میلیون تومان | 349 میلیون تومان |
سمند سورن بیشتر | 732 میلیون تومان | 610 میلیون تومان |
رعنا بیشتر | 620 میلیون تومان | 500 میلیون تومان |
دانا بیشتر | 805 میلیون تومان | 680 میلیون تومان |
دنا پلاس توربو اتوماتیک | 1 میلیارد و 30 میلیون تومان | 900 میلیون تومان |
پژو 207 پانا | 1 میلیارد و 165 میلیون تومان | 975 میلیون تومان |
تیبا صندوقدار است | 405 میلیون تومان | 357 میلیون تومان |
ساینا | 420 میلیون تومان | 340 میلیون تومان |
تیبا 2 | 406 میلیون تومان | 355 میلیون تومان |
پینیون پژو 207 | 800 میلیون تومان | 685 میلیون تومان |
هایما اس 5 پلاس | 1 میلیارد و 640 میلیون تومان | 1 میلیارد و 320 میلیون تومان |
absnews