سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه آهن گفت: اتصال قطعه رشت به بندر خزر دومین جاده ای است که دریای خزر را به خلیج فارس، دریای عمان و شمال متصل می کند. و در جنوب دریای خزر. این کشور از طریق راه آهن به هم متصل است.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: در این ارتباط انتظار داریم در زمینه ترانزیت بار از طریق ریل بتوانیم به رشد خوبی دست پیدا کنیم و با هماهنگی هایی که انجام داده ایم امیدواریم ترانزیت گوگرد ترکمنستان را داشته باشیم. به این ترتیب از هفته آینده شروع می شود. یعنی از بندر ترکمن باشی به بندر قزوین می آید و از اینجا با راه آهن از کشورمان عبور می کند.
معاون وزیر راه افزود: از 6 کریدور شمال و جنوب یعنی دو کریدور در شرق دریای خزر، دو کریدور در وسط دریای خزر و دو کریدور در غرب دریای خزر، قزوین. جاده بندری چهارمین کریدور جاده شمال به جنوب ایران بود و گامی مهم در جهت افزایش مزیت رقابتی جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود.
صالحی در خصوص مزیت های این مسیر گفت: به عنوان یک قاعده کلی با این افتتاح می توانیم خط کشتیرانی روسیه را که از دریای سیاه، دریای سرخ و اقیانوس هند در حال حرکت بود به هند و از یک مسیر حدود 50 روزه تا یک مسیر کمتر از 20 روز، یعنی تقریباً یک سوم کاهش دهید.
وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت فعلی بندر قزوین که حدود 2.5 میلیون تن است، اکثر کالاها از طریق ریل قابل حمل است و در صورت افزایش ظرفیت این بندر تا 8 میلیون تن کالا می توانیم حمل کنیم.
منبع: وزارت راه و شهرسازی