رئیس هیئت مدیره انجمن CNG کشور با اشاره به کاهش مصرف CNG در ایام نوروز گفت: با توجه به اینکه بیشترین مصرف سوخت CNG توسط تاکسی ها و وانت ها مصرف می شود، در تعطیلات نوروزی همه ساله برخلاف افزایش مصرف بنزین. در کشور در اکثر نقاط با کاهش مصرف CNG مواجه هستیم.
محسن جوهری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: کمبود تقاضا برای سوخت CNG در کشور به ویژه در خودروهای سواری باعث شده حدود نیمی از ظرفیت تامین CNG کشور بلااستفاده بماند و ناوگان دوگانه سوز فعلی کشور نیز به همین دلیل است. در حال نابود شدن : در سال 1400 تنها 1 درصد از تولید خودروسازان داخلی دوگانه سوز و 99 درصد از تولید خودروسازان به خودروهای بنزینی اختصاص داشت.
وی با بیان اینکه طبیعی است با افزایش خودروهای بنزینی هر ساله شاهد افزایش مصرف بنزین نیز باشیم، افزود: در شرایطی که نمی توان از ابزارهای گران قیمت برای کنترل مسافت پیموده شده بنزین استفاده کرد، تنها راه برون رفت از بحران مسافت پیموده شده گاز بالا توسعه NG است
رئیس هیئت مدیره انجمن CNG کشور ادامه داد: در صورتی که دولت و مجلس اراده لازم برای تحقق این مهم را داشته باشند، در مدت زمان کوتاه و با استفاده از ظرفیت فعلی جایگاه های عرضه در کشور می توان جایگزینی حداقل 20 میلیون لیتر بنزین با سوخت ملی CN در روز.
به گفته جوهری، اگر دولت خودروسازان داخلی را مجبور کند که بیشتر تولید خود را به دوسوخت اختصاص دهند و تمهیدات لازم را برای تبدیل رایگان خودروهای سواری به دوگانه سوز با استفاده از کیت های نسل چهارم در نظر بگیرد، هرگز شاهد نخواهیم بود. مصرف روزانه 140 میلیون لیتر بنزین در نوروز نخواهیم داشت.
رئیس هیئت مدیره انجمن CNG کشور خاطرنشان کرد: در خصوص تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه سوز از سال 1397 مصوبه ای در شورای اقتصاد برای تبدیل حدود یک میلیون و نیم دستگاه خودرو به دلیل مشکلاتی به تصویب رسیده است. با این قطعنامه وی با بیان اینکه پس از گذشت 3 سال تنها 250 هزار خودرو از طریق این مصوبه به دوگانه سوز تبدیل شده است، گفت: متاسفانه در نسخه جدید این مصوبه هیچ منبعی برای تبدیل دوگانه سوز خودروهای شخصی در نظر گرفته نشده است. خودروها و جایگزینی مخازن فرسوده در ناوگان فعلی.
جوهری با بیان اینکه یکی دیگر از راه حل های افزایش سریع تقاضا برای سوخت CNG، واردات خودروهای دوگانه سوز خارجی است، گفت: در صورت تحقق می تواند در کوتاه مدت سهم CNG را در سبد سوخت خودروهای سبک کشور افزایش دهد.
وی با اشاره به خستگی ناوگان دوگانه سوز کنونی کشور نسبت به بی برنامگی برای بازرسی و استانداردسازی خودروهای دوگانه سوز هشدار داد و تاکید کرد: دولت باید ضمن اجرای مصوبه 25 اسفند 1396 مصوب 1396 هدف از افزایش ایمنی خودروهای دوگانه سوز، هزینه تعویض مخازن فرسوده NG باید خودروهای دوگانه را بپذیرد تا از تصادف خودروهای انفجاری در چاله جلوگیری شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن CNG کشور در پایان ضمن اشاره به افزایش هزینه های بهره برداری جایگاه های CNG گفت: در سال های اخیر حقوق بهره برداری جایگاه های GNC همواره با یک مصوبه تصویب شده است. تأخیر چند ماهه و نامتناسب با افزایش هزینهها.» این موضوع مشکلات زیادی را برای دارندگان مجوز جایگاهها ایجاد کرده است، از این رو درخواست تسریع در تصویب حق بهرهبرداری عادلانه جایگاههای CNG در سال جاری برای جلوگیری از هرگونه وقفه در عملکرد جایگاهها از سوی جایگاه است. دارندگان مجوز، و دولت باید در این زمینه اقدام عاجل انجام دهد.
انتهای پیام