
عرضه انواع خودروهای سواری توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال 1402 با کاهش 14 درصدی مواجه شد و از سوی دیگر مونتاژکاران خصوصی رشد سریعی را تجربه کردند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بررسی آمار تولید خودرو در سال 1402 نشان می دهد که دو شرکت ایرانی خودرو و سایپا در برنامه های تولید خود عقب مانده اند و آمار عرضه هر دوی این شرکت ها منفی است.
تولید انواع خودروهای سواری در دولت قبل به زیر یک میلیون دستگاه رسید که یکی از عوامل افزایش شدید قیمت ها بود. در دولت سیزدهم با رفع مشکلات خودروسازان، تولید خودروهای سواری مجدداً از سال 1401 به بیش از یک میلیون دستگاه رسید و این روند در سال 1402 ادامه یافت.
نکته مهم این است که تولید خودروهای سواری در سال 1401 بیش از 35 درصد افزایش یافت، اما رشد آن در سال 1402 کاهش یافت و به دلیل کاهش تولید ایران خودرو و سایپا به 6 درصد رسید.
کاهش شدید تولید ایران خودرو و سایپا در سال گذشته محل تأمل در صنعت خودرو بود. ایران خودرو در سال 1401 تقریباً 544 هزار دستگاه خودروی سواری تولید و بیش از 60 هزار دستگاه خودروی ناقص سال های گذشته را تکمیل و عرضه کرد. ایران خودرو در سال 1401 بیش از 600000 دستگاه خودرو شخصی فروخت اما این رقم در سال 1402 به 520000 دستگاه کاهش یافت.
شرکت سایپا در سال 1401 تقریباً 380 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود که با تکمیل 40 هزار دستگاه خودرو ناقص، مجموع عرضه سایپا در سال 1401 به بیش از 420 هزار دستگاه رسید. اما مجموع عرضه این خودروساز در سال گذشته به 363 هزار دستگاه کاهش یافت.
رشد تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی
برخلاف ایران خودرو و سایپا که به دلیل مدیریت ضعیف با کاهش شدید تولید مواجه بودند، اکثر تولیدکنندگان خودروهای مونتاژ خصوصی در سال گذشته با رشد قابل توجهی به فعالیت خود پایان دادند. رشد تولید در برخی از سازندگان خودروهای سواری در سال گذشته از 100 درصد فراتر رفت، به این معنی که عرضه محصولات سواری این شرکت ها بیش از دو برابر شد.