اخبار اقتصادی روز

کاربرد هوش مصنوعی؛ از تشخیص وضعیت قطعات تا ساخت خودروهای خودران

کارشناس صنعت خودرو می گوید: امروزه ساخت خودروهای خودران با فناوری های هوش مصنوعی در بازار خودرو از رویا به واقعیت تبدیل شده است.

آقای مرتضی ملاجعفری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیماوی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو افزود: در ابتدا می توان هوش مصنوعی را به صورت زیر تعریف کرد. هوش مصنوعی روشی جدید برای ایجاد ابزارهای هوشمند با مدل سازی هوش انسانی است. ما هوش مصنوعی را بیشتر در قالب یک کامپیوتر می شناسیم که به ما کمک می کند تا در مورد یک مشکل پیچیده، مشکلی با بسیاری از اجزای بسیار وابسته و پیچیده، از طریق برخی داده هایی که از محیط در اختیار دارد، تصمیم بگیریم.

وی افزود: هوش مصنوعی به لطف پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر به‌ویژه از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته است، به ما کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه بهترین تصمیم را بگیریم. این مشکل در بخش های مختلف به ویژه در صنعت خودرو خود را نشان داده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد.

ملاجعفری افزود: در بحث ساخت و تولید خودرو، ایستگاه های مختلفی وجود دارد که می توانیم با استفاده از قالب، قطعات بدنه و سازه را تولید کنیم، پس از ساخت قطعات بدنه، اتصالات و جوشکاری، سپس رنگ و در نهایت قطعات مختلف مانند موتور، گیربکس، فرمان. و غیره اضافه می شوند.

وی ادامه داد: هر کدام از این مراحل مقداری زمان می برد و زمان بندی، بودجه و مصالح مناسب برای هر قسمت می تواند متفاوت باشد و تاثیر عمده ای در نتیجه کار داشته باشد. بهترین تصمیم در مورد اینکه چه مقدار زمان و کار برای هر قطعه اختصاص داده شود و چه موادی باید استفاده شود را می توان توسط هوش مصنوعی اتخاذ کرد تا در نهایت بتوانیم بهره وری خودروسازی را برای کاهش هزینه های تولید و افزایش مقدار به حداکثر برسانیم. از تولید.

ملاجعفری گفت: وقتی حجم تولید افزایش پیدا می کند، تقاضا به خوبی تامین می شود، وقتی قیمت تمام می شود هم برای خودروساز و هم برای مصرف کننده موثر است. این بهترین کاربرد هوش مصنوعی است که می توانیم در صنعت خودرو داشته باشیم.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: هوش مصنوعی می تواند مشخص کند که یک خودروساز برای زنجیره تامین باید به کدام قطعه ساز مراجعه کند که کاهش هزینه ها را به دنبال دارد. همچنین می تواند تشخیص دهد که کدام تامین کننده از نظر جغرافیایی به سازنده خودرو نزدیک است، کدام یک قیمت پایین تری دارد و کدام یک کیفیت بهتر و تولید بیشتر (تیراژ) دارد.

وی ادامه داد: همچنین هوش مصنوعی می تواند تشخیص دهد که موجودی انبار در حال کاهش است و هشدارهای لازم را برای جایگزینی و تکمیل آن صادر کند. این قابلیت هوش مصنوعی منجر به افزایش بهره وری و افزایش رضایت خودروسازان و مشتریان می شود.

ملاجعفری گفت: یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی می تواند خود محصول باشد. در سال های اخیر شاهد هستیم که سیستم هایی مانند سیستم های کمک راننده به خودرو اضافه شده است. این سیستم‌ها به راننده کمک می‌کنند تا انرژی کمتری در هنگام رانندگی برای مسائل ثانویه مصرف کند، مانند سیستم ترمز اضطراری، سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خط، که در مواقعی که راننده خسته و خواب‌آلود است، کمک می‌کند. ، هشدارهای لازم را بدهد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: امروزه هوش مصنوعی نیز وارد تعمیر و نگهداری قطعات خودرو شده است که داده های مربوط به موتور، وضعیت فرمان، لنت ترمز و… را که در حال فرسوده شدن هستند شناسایی کرده و به راننده هشدار می دهد.

وی گفت: این مفاهیم روز به روز در حال افزایش است و خودروسازان خارجی با کمک دانش بنیان در کنار خودروسازان داخلی در این مسیر حرکت می کنند. البته این ظرفیت در مراکز علمی، فناوری و رشد نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *