اخبار سیاسی روز

کاربرد معنویت اسلامی در اجرای سند پیشرفت الگو مورد بررسی قرار گرفت

او گفت: «ظلم و ستم شاخص بعدی است. این شاخص در ارزیابی موفقیت معنوی افراد در رهبری معنوی بسیار مؤثر است. پس از توصیه به تقوا، به تأدیب توصیه می کند. ساختار نامنظم و ساختار متقی را پیشوایان دین یکسان می دانند. رویکرد انضباطی در جامعه ما با جوامع غربی متفاوت است. رویکرد کارکردگرایی غربی عامل بی نظمی در جامعه است. در اندیشه اسلامی همه دستورات مطلوب نیست.

وی ادامه داد: پس از قرن‌ها توسعه بشری، مشاهده می‌شود که جهان برای حل مشکلات خود در سراسر جهان به ویژه این روزها در یمن و اوکراین به جنگ و خون‌ریزی می‌پردازد. این نشان می دهد که بشریت هنوز به بلوغ لازم نرسیده و باید به سمت معنویت حرکت کند.

باقر غباری بناب نیز گفت: باید با جدیت بیشتری این پاسخ را دنبال کنیم که چرا بعد از چهار دهه نتوانسته ایم معنویت اسلامی را در ایران پیاده کنیم. برای عملی شدن این ویژگی باید مؤلفه های معنویت اسلامی را تعریف کرد تا به تدریج وارد فرهنگ و ادبیات فردی و اجتماعی شود. افراد با بهره مندی از لذت های معنوی بدون نظارت بیرونی و با تکیه بر نظارت درونی به تدریج اعمال معنوی و اخلاقی را در سطح جامعه اجرا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه قرائت دین و معنویت از دوقطبی و خط کشی و تشدید اختلافات جلوگیری می کند.

تفاوت در ادراک معنوی می تواند متفاوت باشد

غفاری گفت: شاخص چهارم اعتقاد به تقابل سنت الهی و طاغوت است که بسته به شرایط مکانی و زمانی نتایج متفاوتی خواهد داشت. در این تقابل تاریخی، حامیان جریان حق در برابر جریان طاغوت تن به ذلت داده و آن را اجتناب ناپذیر و غیر قابل کنترل می دانند. به نظر من بی اعتمادی بشر به وعده نصرت الهی ریشه همه این مشکلات است.

آذربایجانی تاکید کرد: قرآن پشتوانه معنوی سند الگو است. تفاوت معنویت اسلامی با دیگر معنویت ها باید روشن شود. مظاهر تمدن اسلامی، اخلاق، عرفان و حتی معماری اسلامی را نشان داد و به آن توجه کرد. یکی از مهمترین شاخص های سند، کاربرد معنویت اسلامی است که یکی از ضامن های اجرای این سند نیز محسوب می شود. یکی از شاخص های پیشرفت و توسعه، نعمت های آسمانی و زمینی است. این ویژگی معنویت اسلامی را از دیگر معنویت ها متمایز می کند.

وی گفت: معنویت اسلامی باید توسط انسان های متدین و معنوی در سند الگوی پیشرفت پیاده شود. معنویت را می توان بر حسب فرآیند و محصول توضیح داد. معنویت به طور مولد منسجم است. درجه معنویت افراد متفاوت است زیرا درجه معنوی سلمان و ابوذر یاران امیرالمومنین علیه السلام با یکدیگر متفاوت بود. این تفاوت در درک معنوی می تواند منجر به اختلاف، جدایی و تضاد شود.

در ادامه این نشست، دکتر سید حسن شهرستانی با موضوع معنویت در تجارت با تاکید بر فتومتر سخنرانی کرد.

در ادامه این نشست باقر غباری بناب به بیان نقش معنویت اسلامی در حفظ و اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.

گریوانی همچنین گفت: معنویت مؤلفه وحدت امت اسلامی است. این مفهوم نیز ارتباط قابل توجهی با عدالت و انسانیت دارد. بر خوانش منسجم معنویت نیز باید تأکید کرد، یعنی مثلاً در پیوند سیاه پوست و سفیدپوست با تفاوت ها و شهودهای عصبی و روانی فراوان، وقتی در معنویت منسجم باشند و به هم پیوند بخورند، باعث آرامش آنها می شود. .

مدیر مؤسسه معنویت ایران مرکز الگوی پیشرفت اسلامی خاطرنشان کرد: باید آسیب شناسی کرد که چرا پس از گذشت چهار دهه هنوز نتوانسته ایم معنویت اسلامی را به درستی در جامعه گسترش دهیم. موانع و آسیب ها باید شناسایی شوند.

خودخواهی و خودخواهی را به ده ویژگی برتر اضافه کنید

absnews

وی خاطرنشان کرد: شاخص سوم، شاخص ظلم و عدالت است. استقامت ضد جریان طاغوت یکی از شاخص هاست. انسان و جامعه معنوی نه ظلم می کند و نه ظلم را می پذیرد، پس نه ظالم است و نه مظلوم. می توان از رابطه دو سویه و تعامل عدالت و معنویت صحبت کرد. تنها پشتوانه واقعی در اجرای عدالت در عرصه فردی و اجتماعی، رویکرد معنوی فرد و جامعه است.

غباری ادامه داد: سند الگوی اسلامی ایرانی تدوین دستورالعملی در بستر فرهنگی و معنوی کشور است که باید اجرا شود. هویت معنویت حوزه های فرهنگی، روش شناختی و اقتصادی را در بر می گیرد. نظارت خوب بر سند الگوی پیشرفت تأثیر زیادی در این زمینه دارد. معنویت می تواند عدالت و عقلانیت را حفظ کند.

فتوا با خدمت انسان به خلق خدا ایجاد می شود

رئیس موسسه معنویت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سپس به تبیین ویژگی های معنویت اسلامی پرداخت و گفت: ایمان، توحید، باطن گرایی و تعالی، جهانی و فراگیر، معتدل، معنادار و پرهیز از پوچی، اطاعت از اولیای الهی، امید. و نشاط، تأثیر در امور اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، تجربیات و درک احساسات معنوی از ویژگی های معنویت اسلامی است. این معنویت راه را برای رشد فردی و اجتماعی هموار می کند.

حمیدیه افزود: در بحث انسجام معنویت می توان نکته ای را تحت عنوان رفع خودخواهی و خودخواهی مطرح کرد. این رکن رکن مهمی است که به نظر من می تواند یکی از 10 شاخصی باشد که دکتر آذربایجانی در خصوص ویژگی های معنویت اسلامی برشمرده اند. این پیشنهاد باید در بخش معنویت الگوی سند برجسته شود.

مهندسی محیط زیست به دنبال افزایش فضایل معنوی است

نشست مجازی جایگاه و کاربرد معنویت اسلامی در اجرای سند الگوی پیشرفت اسلامی ایران با حضور رئیس اتاق فکر و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.

غفاری با بیان اینکه ظهور عقیده توحیدی توکل به غیب است، گفت: ایمان قلبی و توکل به معنای ترک شرکت نیست، بلکه به این معناست که سالک چیزی جز ولایت الهی نمی بیند. آزادی عقلانی دومین شاخص مورد بحث است. خصلت گزینشی با ویژگی عقلانیت همراه است. این تفاوت معنویت اسلامی با معنویت غیر اسلامی است. رهایی از بنیادگرایی عقلانی به صراحت در معنویت غیر اسلامی بیان شده است.

در ادامه این نشست، سید احمد غفاری قره باغ به بررسی شاخص های معنویت اسلامی در روند دستیابی به سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: شاخص، عاملی برای درک میزان پیشرفت برنامه ها است.

وی گفت: در گذشته فتوا به معنای آقا و خادم بود. کلمه فتوا 8 بار در قرآن به کار رفته است. در سیر تصوف، جز موارد خاص انسان در سیر معنوی و اخلاقی، باید با اخلاق حسنه پیوند خورد. این مسیر باید از طریق قلب بین انسان و خدا ایجاد شود، اما در فتوا این راه از طریق خدمت انسان به خلق خدا ایجاد شده است.

وی ادامه داد: معتقدم شاخص های معنویت اسلامی شامل شاخص های شناختی و شخصیتی است. سالک معنوی در شاخص شناختی باید ویژگی شناختی خاصی داشته باشد. این ویژگی با مجموعه ای از پدیده ها قابل تشخیص است. در روایات قرآنی به دخالت های همه جانبه خداوند در تمام شئون زندگی انسان توجه فراوان شده است.

وی ادامه داد: من مهندسی محیط زیست را برای ارتقای فضایل اخلاقی و معنوی به دولت توصیه می کنم. در این صورت مردم لذت عدالت، انفاق، گذشت، مهربانی و بردباری را تجربه خواهند کرد و مردم خود به خود مجری این معنویت ها خواهند شد تا از این مفاهیم گرانبها برخوردار شوند.

«معنویت» مؤلفه وحدت بخش امت اسلامی است

وی گفت: با توجه به محوریت توحید در معنویت اسلامی، این ویژگی در درون انسان نیز منطبق است. این ویژگی موجب انسجام و وحدت جامعه می شود. معنویت اسلامی بر اساس فطرت انسانی می تواند واحدهای اجتماعی را حول یک محور متحد کند و همچنین می تواند همه اقوام را مانند ریسمانی الهی متحد کند. این معنویت با نگاه کل نگر خود می تواند دنیا و آخرت و ظاهر و باطن و سایر ابعاد انسان و جامعه را مست کند. وقتی به فراسوی نگاه می کند، این به معنای ترک دنیا نیست و وقتی به آسمان می نگرد، به معنای نادیده گرفتن زمین نیست. برخی از جنبش‌های معنوی نوظهور، مانند مکتب جینیسم، دنیا را رها می‌کنند و تنها بر معنویت متمرکز می‌شوند که مفاسد خاص خود را دارد.

شهرستانی تاکید کرد: باید در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انواع فتو نامه بنویسیم.

بنیادگرایی عقلانی ویژگی بارز معنویت اسلامی و غیراسلامی است

به گزارش ای بی اس نیوز، حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، رئیس مرکز الگوی پژوهشگاه معنویت پیشرفت اسلامی ایران در نشست تخصصی جایگاه و کاربرد معنویت اسلامی، گفت: بعثت پیامبر اکرم (ص) بهار جدیدی را آغاز می کند. در قلب ما.”

آذربایجانی گفت: جهت گیری به سمت سیاست های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یکی دیگر از شاخصه های معنویت اسلامی است. معنویت اسلامی بر پایه عدالت اجتماعی می تواند شکاف دهک های اقتصادی را پر کند و زمینه انسجام اجتماعی را ایجاد کند. هدف بینش قرآنی رفع تفرقه و تفرقه بین مسلمانان و جایگزینی انسجام است. از نظر قرآن اگر حتی مسجد تبدیل به یک مسجد شیطانی شد و باعث اختلاف و تفرقه شد، این مسجد باید تخریب شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا