سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط این متن تبلیغاتی را نمایش می دهد و ویرایشگر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.
پلتفرم های تماشای خانه به طور فزاینده ای مخاطبان خود را پیدا می کنند و برای سهم بیشتری از بازار سرگرمی با یکدیگر رقابت می کنند. رشد مخاطبان این پلتفرم ها در سال های اخیر به دلیل توسعه و گسترش تلویزیون و گوشی های هوشمند افزایش یافته و باعث دیده شدن و قضاوت بیشتر محصولات آنها شده است.
پلتفرم های پخش فیلم و سریال در جهان برای یافتن مخاطب و فراهم کردن اوقات فراغت مردم با رقابت بزرگی روبرو هستند. به طور کلی رقابت در بازار سرگرمی هر روز شکل جدیدی به خود می گیرد و فعالیت در این زمینه را جدی تر می کند. سرویس ویدیوی درخواستی اگرچه در ایران عمر زیادی ندارد اما توانسته مخاطبان خود را پیدا کند و به رسانه ای تاثیرگذار در جامعه تبدیل شود.
در میان پلتفرمهای تماشای خانگی در ایران، سهم عمده بازار به فیلمو و فیلمنت اختصاص دارد. به نظر می رسد با گذشت زمان تغییراتی در جذابیت مخاطبان به پلتفرم ها ایجاد شده است. پلتفرم فیلم نت با تولید چند سریال خوب و باکیفیت از جمله «در انتهای شب» و «آوی تهران» توانست مخاطبان خود را افزایش دهد. هر دو سریال اتفاقات مهمی در شبکه نمایش خانگی بودند و کیفیت سریال سازی را در آن شبکه افزایش دادند.
مدتی نگذشت که مخاطبان تلویزیون شبکه خانگی توانستند سریال هایی با داستان ها و شخصیت های متفاوتی را ببینند که تا به حال در تولید دیگری ندیده بودند. پرداختن به دغدغه های یک زوج متوسط که وارد زندگی این کارگردان روشنفکر شده بودند برای بسیاری از بینندگان تازگی و جذابیت داشت. این کلیشهزدایی از سریالهای خانگی یک گام مثبت بود، زیرا مخاطبان مدتها از موضوع تکرارشونده تضاد ثروتمند و فقیر راحت شده بودند.
به نوعی نمایش مشکلات و مصائب طبقات فرودست جامعه و ناکامی های ثروتمندان در سریال های تلویزیونی به یک رویه تبدیل شد و «آخر شب» و «آوی تهران» این فضا را شکستند و طرحی نو خلق کردند. هر دو سریال نشان دادند که مخاطبان تلویزیون شبکه خانگی تا چه اندازه به دنبال موضوعات و داستان های جدید و بدیع هستند و از کلیشه ها و کلمات تکراری دوری می کنند.
البته اتفاق اصلی برای پلتفرمی مثل فیلم نت با سریال معروف پوست شیر رخ داد. این سریال اتفاقی ویژه در جذب مخاطب و بیننده در شبکه نمایش خانگی بود و باید به عنوان احیای این بستر به حساب آید. روند جدید سریال سازی در فیلم نت با «پوست شیر» پایه گذاری شد و چندی بعد سری بعدی از راه رسید تا نقش مهمی در جذب مخاطبان جدید داشته باشد.
سریالی که فقط در ایران مخاطب داشت و کشورهایی مانند روسیه، هند، پاکستان و برخی کشورهای عربی خواهان نمایش آن بودند. بعد از پخش سریال سه کشور ژاپن، عراق و مالزی، سریال «یاگی» چه شد؟
این فعالیت ها در حالی رخ داد که نماوا به عنوان یکی از اصلی ترین رقبای فیلم نت دچار عوارض عجیبی شد و نتوانست سهم خود را در بازار حفظ کند. نماوا در ماههای اخیر در عرصه سریالسازی بسیار ضعیف عمل کرده و صحبتهای جنجالی مدیران آن درباره هنرمندان، بازیگران را از این تریبون دور نگه داشته است.
یکی دیگر از عوامل مهم در جذب مخاطب، وضعیت سینمای آنلاین است. در همین راستا، پلتفرم فیلمنت با نمایش آنلاین فیلمهای پرطرفداری مانند «هتل»، «ویلای ساحلی»، «خجالت نکش 2» در کنار فیلمهایی با مخاطبان خاصتر مانند «چرا؟» خود را فعال نشان داده است. گریه نکن و مصعب شیرین 2 این اتفاق در حالی رخ داد که فیلمو جدی ترین رقیب فیلم نت در تماشای آنلاین بود و نماوا در این زمینه فعالیت خاصی نداشت و به گفته برخی از تهیه کنندگان، نمایش آنلاین فیلم هایشان سود بیشتری نسبت به باکس به همراه داشت. فروش اداری که فرصت خوبی برای رشد صنعت سینمای ایران محسوب می شود.
با توجه به روند اتفاقات دو سال گذشته تاکنون، رقابت اصلی در جذب مخاطب بین فیلمو و فیلم نت شکل گرفته است. طبق آمارهای غیررسمی، فیلم نت با خروج از نماوا به رقیب اصلی فیلمو در جذب مخاطب تبدیل شده است و این دو بستر را باید قطب های اصلی شبکه نمایش خانگی دانست. ورود علی سرتپه، شناخت این تهیه کننده و همکاری او با کارگردانان و بازیگران، اتفاقات خوبی را برای فیلم نت به ارمغان آورد و منجر به تولیدات قابل قبولی در آنجا شد. تجربه موفق فیلم نت به خوبی نقش مدیریت اصولی و کیفیت تولید را در مخاطب یابی نشان می دهد.
منبع خبر: https://digiato.com/promoted/how-filmnet-changed-vod-market-competition-in-iran
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز