چگونه خودروهای تاریخی را بازسازی کنیم؟
موزه خودروهای تاریخی ایران مجموعه ای از خودروها و بازماندگان منحصر به فرد و سفارشی از تاریخ صنعت خودروسازی جهان است، اما این خودروها چگونه برای نمایش در موزه آماده می شوند؟ آیا آنها مانند خودروهای امروزی بازسازی شده اند؟ قطعات این خودروهای تاریخی چگونه تامین می شود؟ آیا اصالت این خودروها در زمان بازسازی تغییر کرده است؟
به گزارش ای بی اس نیوز، زمانی که موزه تاریخی خودرو در تهران افتتاح شد، نزدیک به 60 خودرو را به نمایش گذاشت. اکثر کالسکه های سلطنتی یا از بزرگترین شرکت های جهان سفارش داده می شدند یا از مشتریان خاص خریداری می شدند. خرید برخی از این خودروها تا دهه 1970 ادامه یافت.
پروژه بازسازی این خودروها، همانطور که مسئولان موزه توضیح دادند، در ژوئن 2019 در دفتر مرکزی خزانه داری خودرو آغاز شد. در این پروژه خودروهای مربوط به دوره ابتدایی قرن بیستم تا پایان دهه 70 بازسازی و مرمت شدند.
اما با افتتاح موزه و نمایش خودروها، انتقاداتی درباره نحوه مرمت و تغییر ظاهر و رنگ برخی از آنها مطرح شد. محمد افرافر – مدیر دارایی موزه خودروهای تاریخی ایران – وی در پاسخ به این انتقادات و پرسش ها درباره نحوه مرمت خودروهای تاریخی به ای بی اس نیوز گفت: روش اصلی و استاندارد همین خودروها در مرمت و بازسازی خودروهای تاریخی و موزه ها به کار رفته است.
وی تصریح کرد: برای نگهداری از خودروهای تاریخی و موزهای دو راه وجود دارد، یکی اینکه هر از چند گاهی خودرو را روشن کرده و به حرکت در میآوریم و دیگری مایعات موجود در خودرو را خارج میکنیم تا خشک شود. تقریباً از هر دو روش در سراسر جهان استفاده می شود. روشی که در موزه خودروهای تاریخی استفاده می شود، روش خشک است. هیچ مایعی در خودروهای این موزه وجود ندارد.
این کارشناس موزه تاریخی خودرو ادامه میدهد: اگر مجموعهداری که از روش خشک برای نگهداری خودروی خود استفاده میکند، بخواهد از همان خودرو استفاده کند، باید آن را سرویس کرده، مخزن و کاربراتور را بشویید و مایعات لازم را اضافه کند. شرایط حرکت ماشین
افرافر همچنین گفت: بازسازی خودروی تاریخی و موزه ای شامل چند مرحله است. مثلاً به اندازه نیاز گلدوزی می شود. بیشتر خودروهای نگهداری شده در موزه از چرم طبیعی داخل آن استفاده میکنند که پس از مدتی خشک میشود و باعث ترکخوردگی و پارگی میشود و چرم لطافت خود را از دست میدهد و نیاز به تعویض دارد، به همین دلیل بخشی از کارهای مرمت خودروهای تاریخی اختصاص دارد. هنگام تعویض چرم
وی افزود: در مورد رنگ خودروهای تاریخی، ممکن است خودروی معیوبی وجود داشته باشد که اگر باید اصلاح شود، ناخواسته باید رنگ آمیزی شود، مانند خودروهای معمولی، یعنی اگر خودرویی تصادف کرد، آن را برش دهید. صاف و سپس آن را رنگ کنید. البته روندی که برای خودروهای تاریخی در موزه انجام شد، دقیقتر است و ما از فناوری PDR استفاده کردیم که البته الان بسیار رایج است، اما تا چند سال پیش خیلی رایج نبود. در این روش صافکاری دقیقتر میشود و بدنه بسیار صاف میشود و حجم ساپورت رنگ بسیار کمتری را اشغال میکند که این مزیت محسوب میشود.
افرافر افزود: زمانی که بتونه کمتری روی خودرو قرار دهید، خودرو رنگ خود را مدت بیشتری حفظ می کند. شاید خودروهایی را دیده باشید که بعد از تصادف، صافکاری و رنگ آمیزی ترک های کوچکی دارند. این ترک ها به دلیل حجم زیاد بتونه است. البته موادی که ما برای بازسازی و مرمت خودروهای تاریخی استفاده می کنیم بر کیفیت و نتایج کار تاثیر می گذارد. ما از بهترین مواد برای رنگ آمیزی ماشین استفاده کردیم تا بدرخشد و دوام بیشتری داشته باشد.
وی همچنین گفت: خودروهای نگهداری شده در این موزه مشکلی در تامین قطعات تزیینی نداشتند، زیرا خودروها ناقص نبودند، اما اگر فردی که خودروی تاریخی دارد به چنین قطعاتی نیاز داشته باشد قطعا به دلیل تحریم دچار مشکل می شود.
مدیر موزه خودروهای تاریخی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، تاکید کرد: کسانی که این خودروها را ترمیم کردند، آگاهی لازم را برای بازسازی این خودروها داشتند.
او توضیح داد که چند درصد از خودروها در طول بازسازی اصلاح شده اند.
خودروهای نگهداری شده در این موزه تغییری نکرده اند. البته خودرویی در موزه نگهداری می شود به نام «پیرس پیکان»، این خودرو در رنگ سفید توسط این شرکت تولید شده که به سفارش ایران به رنگ دریایی تغییر یافته است. این خودرو رنگ ضعیفی داشت و باید رنگ را حذف می کردیم اما سعی کردیم همان روش اصلی را اجرا کنیم یعنی ابتدا ماشین را سفید رنگ کردند سپس رنگ سفارشی سرمه ای و مشکی اضافه شد.
افرافر همچنین درباره استفاده از متخصصان در ترمیم و مرمت این خودروها گفت: ما مجموعه خصوصی نیستیم که مجموعه خود را تعطیل کنیم. درهای موزه همیشه به روی کارشناسان باز بوده و ما دوست داریم از تجربیات آنها بهره ببریم و این نقطه نظر ما در روند بازسازی خودروها بود.
انتهای پیام