امروزه، از توییتر گرفته تا اینستاگرام و یوتیوب تا تیک توک، تقریباً هر پلتفرم بزرگ رسانههای اجتماعی امکان دریافت تیک آبی برای تأیید هویت را به سرویس خود اضافه کرده است و بسیاری از کاربران مشتاق هستند که یک تیک آبی در کنار نام کاربری خود داشته باشند. شبکه های اجتماعی. در مورد اخیر، گوگل اعلام کرد که ویژگی «تیک آبی» را به سرویس جیمیل اضافه کرده است. تیک آبی چیست و چرا داشتن آن برای کاربران مهم است؟
ای بی اس نیوزپلاس: امروزه شبکه های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند. خواه برای به اشتراک گذاشتن اخبار یا مشورت با آن، خرید و یا برقراری ارتباط با دوستانمان باشد. برای مشاغل، رسانه های اجتماعی در حال حاضر یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و تبلیغ و فروش محصولات و خدمات آنها است. در همین حال، تایید رسانه های اجتماعی به یک موضوع قابل توجه در بین کاربران تبدیل شده است. چه مخاطبان رسانه های اجتماعی متشکل از طرفداران یک سلبریتی یا دنبال کنندگان یک سایت خبری یا حتی مشتریان یک فروشگاه آنلاین باشند. تیک آبی و حساب تایید شده این می تواند تأثیر زیادی بر مخاطبان رسانه های اجتماعی داشته باشد و به آنها اصالت و هویت بدهد. به همین دلیل است که اینفلوئنسرها و بسیاری از مشاغل بسیار مشتاق هستند که یک تیک آبی برای صفحات خود دریافت کنند.
چه کسی می تواند تیک آبی در شبکه های اجتماعی بگیرد؟
معمولاً رسانههای اجتماعی مختلف تأیید تیک آبی را برای افراد مشهور، چهرههای عمومی و برندهای معروف رزرو میکنند. با این حال، در سال های اخیر بسیاری از کاربران توانسته اند در پلتفرم های مختلف مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر تیک آبی دریافت کنند. معمولاً برای واجد شرایط بودن برای تیک آبی، باید فالوورهای زیادی داشته باشید، در آن پلتفرم فعال باشید و مشخصات کامل و دقیقی داشته باشید. البته ممکن است مراحل تایید و درخواست برای دریافت تیک آبی در هر پلتفرم با سایر پلتفرم ها متفاوت باشد.
پس از دریافت تیک آبی، معمولاً یک تیک در کنار نام کاربری شما ظاهر می شود که نشان می دهد شما یک حساب رسمی هستید. برای بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی، داشتن علامت آبی، اعتبار صاحب حساب را افزایش میدهد و آنها را از سایر حسابهای جعلی متمایز میکند. در برخی از پلتفرمها، داشتن تیک آبی، دسترسی به ویژگیهای ویژهای را که فقط برای کاربران تایید شده طراحی شده است، باز میکند.
تاکنون پلتفرم هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام، پینترست، تیک توک، تلگرام و بسیاری دیگر از ویژگی تیک آبی برای تایید هویت برخوردار بودند. برخی از این پلتفرم ها تیک آبی را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می دهند و در برخی دیگر از پلتفرم ها کاربران می توانند با پرداخت هزینه به قابلیت احراز هویت تیک آبی دسترسی داشته باشند.
تیک آبی، این بار در جیمیل
در روزهای اخیر گوگل اعلام کرد که یک ویژگی چک مارک آبی را به سرویس جیمیل خود اضافه کرده است و کاربران اکنون می توانند یک علامت آبی رنگ در کنار نام کاربری فرستندگان ایمیل در صندوق ورودی خود ببینند. اگر کاربران ماوس خود را روی این تیک آبی قرار دهند، پیامی با عنوان “فرستنده این ایمیل تایید شده است” خواهد بود. ما می توانیم آن را ببینیم.
به گفته گوگل، با وجود این ویژگی، کاربران و همچنین سیستم های امنیتی ایمیل می توانند هرزنامه ها یا کلاهبرداران ایمیل را شناسایی کرده و حساب های آنها را مسدود کنند. در واقع با استفاده از این ویژگی می توانید اطمینان حاصل کنید که ایمیل های دریافتی از منابع قانونی و معتبر می آیند و کلاهبردار، هرزنامه یا مهاجم فیشینگ نیستند.
در پست اخیر در وبلاگ Google Workspace، گوگل نوشت که “تأیید هویت قوی ایمیل به کاربران و سیستم های امنیتی ایمیل کمک می کند تا هرزنامه ها را شناسایی و متوقف کنند. این ویژگی همچنین به فرستندگان ایمیل کمک می کند تا از اعتماد کاربران به برند خود بیشترین بهره را ببرند.” آبی. احراز هویت با علامت چک اکوسیستم ایمیل بهتری را برای همه کاربران ایجاد می کند.”
چه کسی می تواند تیک آبی را از جیمیل دریافت کند؟
به گفته گوگل، قابلیت احراز هویت تیک آبی برای همه Google Workspace، Legacy G Suite Basic، مشتریان تجاری و حساب های شخصی در دسترس خواهد بود. گوگل همچنین اعلام کرد که استفاده از سرویس تیک آبی جیمیل رایگان است و برای این ویژگی هزینه ای از کاربران دریافت نمی کند.
برای دریافت تیک آبی، علائم تجاری باید دامنه خود را ثبت کنند، هویت خود را تأیید کنند و لوگوی برند خود را در BIMI ثبت کنند.
BIMI یا (Brand Indices for Message Identification) فناوری است که در سال 2021 توسط گوگل برای سرویس جیمیل معرفی شد. با استفاده از این ویژگی، فرستندگان ایمیل تدابیر امنیتی بیشتری دریافت میکنند و لوگوی برند خود را ثبت میکنند تا به عنوان تصویر نمایه حساب خود نشان داده شود و از فرستندگان ایمیل جعلی متمایز شوند.
تیک آبی در توییتر؛ تایید هویت یا منبع درآمد؟
پس از تصاحب پلتفرم توییتر توسط ایلان ماسک بود که شایعه کسب درآمد از تابع تیک آبی در توییتر مطرح شد. در نهایت این شبکه اجتماعی اقدام به حذف تیک آبی که قبلا به صورت رایگان در اختیار شخصیت ها و سازمان های مختلف قرار داده بود، کرده است. توییتر همچنین اعلام کرد که به زودی سرویس جدیدی به نام «تویتر آبی» راه اندازی می شود و قابلیت تیک آبی تنها در اختیار کاربرانی قرار می گیرد که دارای آبی توییتر هستند و حالا همه کاربران اگر بخواهند تیک آبی دریافت کنند، باید تیک آبی دریافت کنند. پرداخت هزینه ماهانه 8 دلار برای خدمات آب پرداخت کنید.
سرانجام در 1 می 1402، ایلان ماسک، مدیر عامل توییتر، رسما اعلام کرد که توییتر تیک های آبی قدیمی را حذف می کند، که جنجال زیادی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخت.
استقبال سرد کاربران تیک آبی!
سرویس «تویتر بلو» که با قیمت 8 دلار در ماه به کاربران ارائه می شود، از زمان راه اندازی تاکنون چندان مورد استقبال قرار نگرفته و موفقیت آمیز نبوده است. طبق برآوردی که تراویس براون، برنامه نویس انجام داده و در GitHub منتشر شده است، کمتر از 600000 کاربر برای سرویس «تویتر بلو» هزینه پرداخت کرده اند.
از سوی دیگر، در روزهای اخیر بسیاری از کاربران توییتر سرویس جدید «تویتر آبی» را تحریم کرده اند و کمپین هایی برای مسدود کردن کاربرانی که برای تیک آبی پول پرداخت کرده اند، راه اندازی شده است.
کنه آبی برای مردگان باقی می ماند
به نظر میرسد که ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر، علیرغم اعلام قبلیاش مبنی بر حذف تمام تیکهای آبی رایگان اهدا شده توسط توییتر، تصمیم گرفته است تا تیکهای آبی را برای صفحات مربوط به افراد مشهور یا افراد مشهور درگذشته نگه دارد.
کوبی برایانت بسکتبالیست مشهور آمریکایی، چادویک بوزمن بازیگر آمریکایی و مایکل جکسون خواننده مشهور پاپ آمریکایی از جمله افراد مشهور درگذشته هستند که هنوز تیک آبی در صفحه توییتر خود دارند.
تیک آبی در اینستاگرام و فیسبوک پرداخت شده است
پس از پرداختی شدن قابلیت تیک آبی در توییتر، شرکت «متا» صاحب شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک اعلام کرد که به تازگی قابلیت تیک آبی پولی را برای کاربران آمریکایی فعال کرده است.
به گفته شرکت متا، هزینه دریافت تیک آبی برای کاربران نسخه تحت وب 11.99 دلار در ماه و برای کاربران نسخه موبایل ماهانه 14.99 دلار خواهد بود.
کاربران اینستاگرام پس از دریافت تیک آبی پولی، از ویژگی “امنیت ویژه” و کاربران فیس بوک پس از دریافت تیک آبی پولی، دسترسی مستقیم به خدمات مشتری، استیکرهای انحصاری و ماهانه صد ستاره برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا در دسترس خواهد بود.
متا همچنین اعلام کرد که داشتن حداقل 18 سال سن برای دریافت سرویس تیک آبی در اینستاگرام و فیسبوک الزامی است.
انتهای پیام