سایر موضوعات

چگونه به عمان کالا صادر کنیم؟



عمان به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس در چند سال گذشته روابط سیاسی گسترده ای با ایران داشته است و البته مقامات دو کشور نیز بر لزوم توسعه همکاری های اقتصادی بین آنها تاکید دارند، اما آمارهای تجاری نشان می دهد که وجود دارد هنوز فاصله زیادی بین عملکرد وجود دارد و ظرفیت های موجود در این بازار وجود دارد.

به گزارش ای بی اس نیوز، اگرچه آمارهای منتشر شده از صادرات ایران به عمان طی چند سال گذشته حکایت از رشد قابل توجه عملکرد دارد، اما ارقام همچنان نشان دهنده فاصله قابل توجهی در رابطه با ظرفیت این بازار است. علیرضا پیمان پاک – رئیس سابق سازمان توسعه تجارت – در آبان ماه 1401 اعلام کرد: تغییر رویکرد دولت سیزدهم باعث شد تجارت با عمان در سال 1400 نسبت به سال 1399 53 درصد و در 7 ماهه امسال 70 درصد رشد داشته باشد. نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. علاوه بر این، پیش بینی ها حاکی از آن است که تا پایان سال میزان صادرات به عمان از مرز 1.2 میلیارد دلار خواهد گذشت.

چه گزینه هایی برای صادرکنندگان ایرانی برای استفاده از ظرفیت بازار عمان وجود دارد؟ مهدی علیپور -عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال در بازار عمان- در گفت وگو با ای بی اس نیوز، به گزینه های موجود در این بازار می پردازد و راهکارهایی ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت بالقوه بازار عمان برای تجار ایرانی می تواند بسیار زیاد باشد، تصریح کرد: مشکل اول نزدیکی دو کشور از نظر سیاسی و جغرافیایی است. عمانی‌ها در سال‌های اخیر همواره به ایران سفر کرده‌اند و شناخت بسیار خوبی از تولیدات ایرانی و توانایی‌های ملی ما دارند. از طرفی ارتباط هوایی و دریایی ثابتی بین ایران و عمان وجود دارد و عمان همکاری خوبی با ما در اخذ ویزا دارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که ما فقط در مورد بازار عمان صحبت نمی کنیم و ورود به بازار این کشور می تواند پلی برای ارتباط ما با سایر کشورها ایجاد کند. در منطقه و حتی جهان. عمان به عنوان دروازه ورود به آفریقا شناخته می شود و کالاهای این کشور در کمترین زمان ممکن به بسیاری از کشورهای آفریقایی ارسال می شود. از سوی دیگر بر اساس اسناد همکاری عمان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حمل و نقل کالا از این کشور به سایر کشورهای عربی منطقه با کمترین هزینه و محدودیت انجام می شود. از سوی دیگر تعرفه واردات و صادرات بین عمان و کشوری مانند آمریکا نیز صفر است و این یعنی کالاهای تولید شده در عمان به راحتی وارد آمریکا می شود.

علیپور با بیان اینکه برای استفاده از این ظرفیت می توان روی تولید مشترک کالا با عمان حساب کرد، گفت: با وجود افزایش قیمت ارز، همچنان امکان ثبت شرکت ایرانی با هزینه چند صد میلیونی و بزرگ در عمان وجود دارد. تعداد ایرانیان با استفاده از همین روش در عمان فعال شده است. این سوال نشان می دهد که راه گسترش همکاری ها هموار است و با استفاده از توان این ایرانی ها می توان به افزایش نفوذ خود در این بازار فکر کرد. اگر بتوانیم برای تولید مشترک کالا با عمان همکاری کنیم، می توانیم علاوه بر استفاده از بازار این کشور، کالاهای خود را به تمام بازارهایی که ذکر کردم صادر کنیم.

وی همچنین در تشریح وضعیت کسب و کارهای کوچک و سرمایه گذاران اولی که قصد ورود به بازار عمان را دارند، تصریح کرد: در حوزه صادرات مشکلاتی داریم که مربوط به بازار عمان نیست. بسته بندی و تامین منابع، حمل و نقل و جابجایی، تبلیغات و بازاریابی و البته جریمه ها از محدودیت های ما در این زمینه است. جدای از این، کسب و کارهای کوچک برای ورود به بازارهای مختلف و استفاده از ظرفیت های موجود با محدودیت های سرمایه گذاری مواجه هستند. برای غلبه بر این چالش، تشکیل کنسرسیوم صادراتی احتمالا بهترین گزینه خواهد بود.

علیپور افزود: اگر بنگاه های کوچک با هم متحد شوند، ظرفیت صادرات خود را گسترش داده و هزینه ورود به بازار صادراتی را کاهش داده و بر مسائلی مانند گارانتی فائق آیند. آنچه باید برای ما مهم باشد این است که ظرفیت قابل توجهی در بازار عمان برای کالاهای داخلی و تولیدکنندگان وجود دارد و اگر تمهیدات لازم را انجام دهیم قطعا فرصتی برای افزایش صادرات و همکاری دو طرف فراهم می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا