اخبار اقتصادی روز

چگونه بخش خصوصی به اقتصادهای آسیب پذیر کمک می کند؟



اتاق بازرگانی ایران در تازه ترین گزارش خود به بررسی نقش بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در اقتصادهایی که آسیب پذیر هستند یا با مشکلات بزرگ کوتاه مدت مواجه هستند، پرداخته است.

به گزارش ای بی اس نیوز، انجمن‌های صنفی سازمان‌هایی هستند که در آن افراد و شرکت‌هایی که در بازار رقابت می‌کنند، در ساختاری متقابل بر اساس کمک‌های متقابل و همکاری جمعی گرد هم می‌آیند که منافع و وظایف متقابل آنها مانند لابی‌گری، برقراری ارتباط با دولت، گفتگوهای عمومی و خصوصی را تامین می‌کند. ، و ارائه خدمات تجاری به اعضا در دستور کار روز است. در اقتصادهای شکننده و متاثر از درگیری، تقویت بخش خصوصی و بهبود کیفیت روابط دولت نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد. انجمن‌های تجاری با شناسایی موانع و مشکلات پیش روی کسب‌وکارها و انتقال این مشکلات به سیاست‌گذاران، نقش کاتالیزوری را در این فرآیند ایفا می‌کنند. در واقع، روابط مؤثر دولت و تجارت اغلب در جایی پدیدار می‌شوند که انجمن‌های تجاری قوی و فراگیر وجود داشته باشند که در طول زمان روابط خود را با دولت تقویت کرده‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: در اقتصادهای در حال توسعه یا بسترهای شکننده و متاثر از تعارض، چالش‌های عمومی پیش روی تجارت تشدید می‌شود. در نتیجه شرایط ایجاد و راه اندازی مشاغل سخت شده و اقتصاد عمدتاً تحت کنترل انحصارها یا دولت است.

در چنین فضایی، انجمن های تجاری در انجام وظایف خود در افزایش و تامین کالاهای عمومی کمتر موفق هستند. اما تجربیات سازنده ای از نقش مثبت انجمن های تجاری در کشورهایی مانند ترکیه، بنگلادش و برخی کشورهای در حال توسعه دیگر در اجرای سیاست های صنعتی وجود دارد که بسیار الهام بخش است. این انجمن ها می توانند به دستیابی به اهداف توسعه پایدار در چهار حوزه برابری جنسیتی، کار شایسته و رشد اقتصادی، صنعت و نوآوری، و زیرساخت و کاهش نابرابری ها کمک کنند.

با این وجود، فعالیت انجمن های حرفه ای در کشورهای در حال توسعه، به ویژه در زمینه های شکننده و متاثر از درگیری، خالی از چالش نیست. در ابتدا، عوامل خاصی ممکن است از ایجاد انجمن های تجاری جلوگیری کند، از جمله عدم اعتماد بین ذینفعان (کسب و کار، بخش خصوصی و دولت)، عدم نگرش نسبت به انجمن های تجاری، عدم دستیابی به پایداری یا فراتر از سهمیه عضویت، عدم ایجاد افقی جدید و سبک مدیریت دموکراتیک، تخصیص منابع به فعالیت های سیاسی خاص که مانع کسب درآمد لازم می شود و ساختار نامطلوب بخش خصوصی و تسلط انواع مختلف شرکت هایی که تمایلی به عضویت در انجمن های حرفه ای ندارند.

شرط توسعه انجمن های حرفه ای، اولویت دادن به نیازهای جمعی اعضای خود بر شرایط رقابتی و کسب سود خالص از عضویت آنها است. دو کارکرد اصلی انجمن های تجاری شامل روابط دولت و تجارت و خدمات عضویت است.

لازمه ایجاد انجمن‌های تجاری مؤثر که معمولاً غیردولتی و تجاری هستند، شامل ظرفیت و قدرت سازمانی، قدرت مقابله با نیروهای فشار و تهدیدهای خارجی یا استفاده از فرصت‌های ایجاد شده و برخورداری از حمایت دولت است.

در این میان، دولت ها با پذیرش مسئولیت فرآیند گفتگوی عمومی و خصوصی و نقش طیف وسیعی از منافع بخش خصوصی، نقش بسیار مهمی در توسعه انجمن های تجاری دارند. سازمان‌های کمک‌کننده نیز با حمایت، به اشتراک گذاشتن شیوه‌های خوب در زمینه گفتگوهای عمومی-خصوصی سطح بالا، ایجاد ظرفیت‌های ساختاری انجمن‌های تجاری و توسعه خدمات اعضا، از این انجمن‌ها حمایت می‌کنند.

در بخشی از این گزارش تاکید شده است که موانع ایجاد انجمن های حرفه ای در کشورهای در حال توسعه و بسترهای شکننده باید برطرف شود. از سوی دیگر شرط اساسی توسعه این انجمن ها اولویت نیازهای جمعی بر رقابت بین اعضاست. در چنین شرایطی، امید است که انجمن‌های تجاری، حتی در شرایط شکننده و متاثر از مناقشه، بتوانند ضمن ارائه خدمات ارزنده به اعضای خود، اصلاحات قانونی را به نفع بخش خصوصی و بهبود فضای کسب‌وکار انجام دهند و دولت و کمک‌های مالی را به همراه داشته باشند. سازمان ها با آنها

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *