وزارت صنعت، معدن و تجارت چندین بار جدا و ادغام شده است و بحث های نهایی جدایی آن به پایان نرسیده است، اما آبان ماه سال گذشته و پس از منتفی شدن تشکیل وزارت بازرگانی، دولت تصمیم به تنظیم آن گرفت. اهداف در این حوزه در قالب «سازمان» است. تنظیم مقررات بازرگانی و بازار» و با انتشار لایحه پیشنهادی رئیس جمهور، جزئیات نحوه تشکیل این سازمان مشخص شد، اما همچنان ابهاماتی وجود دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1389 با ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت با هدف کوچک شدن دولت تشکیل شد. طرح کلی ایجاد وزارت بازرگانی و خدمات بازرگانی تصویب شد. . البته در سال 1393، چهار سال پس از ادغام این دو وزارتخانه، احیای وزارت بازرگانی بر لبان همگان نشست و دولت در سال 1395 لایحه ای را در خصوص بحث تفکیک وزارت بازرگانی به مجلس تقدیم کرد. وزارت صنعت، اما نمایندگان مجلس این طرح را تصویب نکردند که نشد و با وجود اینکه شورای اسلامی در سه نوبت درخواست دولت مبنی بر تفکیک صنعت بازرگانی را رد کرد، در نهایت دولت پیروز شد و موافقت کرد. رای مثبت مجلس برای این طرح
سرانجام روز یکشنبه 30 اردیبهشت 1398 بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در دستور کار جلسه علنی شورای اسلامی قرار گرفت. یکی از ایرادات شورای نگهبان به تبصره 1 ماده واحده این طرح، عدم موافقت نمایندگان با مصوبه کمیسیون برای رفع این ایراد بود. تصمیم کمیسیون این بود که از تاریخ تصویب این قانون کلیه وظایف و اختیارات هر یک از وزارتخانههای تجارت و صنعت و معدن مطابق وظایف و اختیارات دستگاههای زیرمجموعه آنها در برابر قانون تشکیل است. دو وزارتخانه تعاون، کار و حمایت اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت مصوب 17 تیر 1390 در نهایت پس از تصویب نشدن این ماده، این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.
البته ماجرای جدایی به دولت دوازدهم ختم نشد و در دولت جدید مجلس به جدایی وزارت صمت ادامه داد. پس از مدتی بحث برکناری وزیر صمت مطرح شد و در تیرماه سال گذشته رئیس شورای اسلامی از امکان دو ماهه مجلس برای ارسال لایحه تفکیک به مجلس به دولت خبر داد. وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و اصلاح ساختار این وزارتخانه. اما این برکناری جنبه های دیگری از جمله وضعیت خودروسازی و معدن داشت و برخی بر این باورند که جدایی از این وزارتخانه بیشتر بهانه ای برای برکناری بوده است. در نهایت وزیر صمت برکنار شد اما وزیر باقی ماند. سید رضا فاطمی امین چند روز پس از برگزاری جلسه استیضاح در پایان آبان ماه، در این زمینه تاکید کرد که بحث جدایی از وزارت صمت منتفی است.
سازمان تجاری؛ اصرار دولت بر جدایی صنعت و تجارت
اما در حالی که در اواخر آبان 1401، وزیر صمت اشاره کرد که بحث تفکیک وزارت صمت مستثنی شده است به نظر می رسد دولت این بار تصمیم گرفته است که اهداف خود را به گونه ای دیگر یعنی با ایجاد یک سازمان بازرگانی دنبال کند. برای بهمن ماه سال گذشته اصول تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید و مقرر شد این سازمان یک سازمان زیرمجموعه وزارتخانه و زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد.
بر اساس اظهارات بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، مقرر شد پس از تصویب در دولت، لایحه تشکیل سازمان بازرگانی در مجلس بررسی و در دستور کار قرار گیرد. بنابراین تصمیم گیرنده نهایی در خصوص تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. شورای اسلامی هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
آنچه می دانیم و برخی عدم قطعیت ها
اجرای «ساماندهی بازرگانی و تنظیم بازارها» با ابهاماتی مواجه است که برخی از آنها در لایحه قانونی که اواسط بهمن ماه از سوی رئیس جمهور به شورای اسلامی تقدیم شد، تصریح شده است، اما برخی ابهامات همچنان باقی است. بر این اساس دولت پیشنهاد کرده است تا «سیاست مدیریت، برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی موضوعات مرتبط با حوزه تجارت و تنظیم بازار»، «سازمان نظارتی بازرگانی و قراردادها» را زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و با استفاده از آن متمرکز کند. نیروی انسانی ساختار و تشکیلات موجود در دستگاه های اجرایی و بر اساس اساسنامه ای که تا پایان فروردین ماه 1402 به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
از جمله مشکلات شناسایی شده در این لایحه وضعیت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، سازمان بازرگانی کشور، قانون انتزاع و اینکه این سازمان زیرمجموعه هیچ وزارتخانه ای نخواهد بود. بر اساس لایحه پیشنهادی رئیس جمهور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه کلیه تعهدات، وظایف و مأموریت ها، ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول آنها و کلیه وظایف و مسئولیت های بازرسی بازار. به ترتیب از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی جدا شده و به این سازمان ملحق می شوند.
همچنین بر اساس این لایحه، از تاریخ تصویب این قانون، کلیه وظایف و اختیارات موضوع بند (الف) بند (1) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در جهاد. وزارت کشاورزی مصوب 1390 به سازمان تنظیم بازار و تجارت واگذار می شود. البته بر اساس این لایحه، انتزاع و واگذاری سایر نهادهای زیر مجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به منظور تمرکز بر توسعه سیاست ها، رهبری، برنامه ریزی، نظارت و سازماندهی و با تاکید بر رویکرد تجمیع، ادغام و کاهش تشکیلات و ساختارهای دستگاههای اجرایی فوقالذکر با تصویب هیأت وزیران مجاز است.
از سوی دیگر، یکی از مهم ترین ابهامات حل نشده در لایحه رئیس جمهور، تکلیف سازمان توسعه تجارت و سازمان های توسعه ای است. سازمان توسعه تجارت با وجود اینکه در حوزه تجارت فعال است اما به صراحت درباره وضعیت آن پس از تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار صحبتی نشده است.
البته از آنجایی که در پیش نویس قانون صرفاً به امکان واگذاری سایر نهادهای زیر مجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اشاره شده است، موضوع تعیین انتساب ادارات وزارت اقتصاد فعال در حوزه بازرگانی از جمله این موارد است. به عنوان گمرک، مشکل کمتری دارد. با این حال، با توجه به تاکید دولت بر سیاست گذاری و سازماندهی امور مربوط به بخش تجاری، اظهار نظر دقیق تری در این زمینه ضروری است. از سوی دیگر، از زمان ادغام وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی در سال 1390، وزارتخانه جدید یعنی صنعت، معدن و تجارت به موجب قانون تشکیل نشده است. این در حالی است که قرار بود این قانون ظرف شش ماه آماده شود. اما در لایحه دولت به این نکته اشاره نشده است و مشخص نیست پس از این تغییر قانون اساسی تدوین می شود یا مانند گذشته انجام می شود.
موافقان و مخالفان چه می گویند؟
عمدتا مخالفان این طرح نگران رها شدن تولید و رونق واردات در پی جدایی وزارت حریم خصوصی هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح به همین دلیل استناد می کنند که در اکثر کشورها سیاست های تولیدی و تجاری یکپارچه است. از سوی دیگر، موافقان این طرح مدعی هستند که در حال حاضر به تجارت خارجی و همچنین وضعیت تنظیم بازار توجه کافی نمی شود.
انتهای پیام
وزارت صنعت، معدن و تجارت چندین بار جدا و ادغام شده است و بحث های نهایی جدایی آن به پایان نرسیده است، اما آبان ماه سال گذشته و پس از منتفی شدن تشکیل وزارت بازرگانی، دولت تصمیم به تنظیم آن گرفت. اهداف در این حوزه در قالب «سازمان» است. تنظیم مقررات بازرگانی و بازار» و با انتشار لایحه پیشنهادی رئیس جمهور، جزئیات نحوه تشکیل این سازمان مشخص شد، اما همچنان ابهاماتی وجود دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1389 با ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت با هدف کوچک شدن دولت تشکیل شد. طرح کلی ایجاد وزارت بازرگانی و خدمات بازرگانی تصویب شد. . البته در سال 1393، چهار سال پس از ادغام این دو وزارتخانه، احیای وزارت بازرگانی بر لبان همگان نشست و دولت در سال 1395 لایحه ای را در خصوص بحث تفکیک وزارت بازرگانی به مجلس تقدیم کرد. وزارت صنعت، اما نمایندگان مجلس این طرح را تصویب نکردند که نشد و با وجود اینکه شورای اسلامی در سه نوبت درخواست دولت مبنی بر تفکیک صنعت بازرگانی را رد کرد، در نهایت دولت پیروز شد و موافقت کرد. رای مثبت مجلس برای این طرح
سرانجام روز یکشنبه 30 اردیبهشت 1398 بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در دستور کار جلسه علنی شورای اسلامی قرار گرفت. یکی از ایرادات شورای نگهبان به تبصره 1 ماده واحده این طرح، عدم موافقت نمایندگان با مصوبه کمیسیون برای رفع این ایراد بود. تصمیم کمیسیون این بود که از تاریخ تصویب این قانون کلیه وظایف و اختیارات هر یک از وزارتخانههای تجارت و صنعت و معدن مطابق وظایف و اختیارات دستگاههای زیرمجموعه آنها در برابر قانون تشکیل است. دو وزارتخانه تعاون، کار و حمایت اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت مصوب 17 تیر 1390 در نهایت پس از تصویب نشدن این ماده، این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.
البته ماجرای جدایی به دولت دوازدهم ختم نشد و در دولت جدید مجلس به جدایی وزارت صمت ادامه داد. پس از مدتی بحث برکناری وزیر صمت مطرح شد و در تیرماه سال گذشته رئیس شورای اسلامی از امکان دو ماهه مجلس برای ارسال لایحه تفکیک به مجلس به دولت خبر داد. وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و اصلاح ساختار این وزارتخانه. اما این برکناری جنبه های دیگری از جمله وضعیت خودروسازی و معدن داشت و برخی بر این باورند که جدایی از این وزارتخانه بیشتر بهانه ای برای برکناری بوده است. در نهایت وزیر صمت برکنار شد اما وزیر باقی ماند. سید رضا فاطمی امین چند روز پس از برگزاری جلسه استیضاح در پایان آبان ماه، در این زمینه تاکید کرد که بحث جدایی از وزارت صمت منتفی است.
سازمان تجاری؛ اصرار دولت بر جدایی صنعت و تجارت
اما در حالی که در اواخر آبان 1401، وزیر صمت اشاره کرد که بحث تفکیک وزارت صمت مستثنی شده است به نظر می رسد دولت این بار تصمیم گرفته است که اهداف خود را به گونه ای دیگر یعنی با ایجاد یک سازمان بازرگانی دنبال کند. برای بهمن ماه سال گذشته اصول تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به تصویب دولت رسید و مقرر شد این سازمان یک سازمان زیرمجموعه وزارتخانه و زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد.
بر اساس اظهارات بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، مقرر شد پس از تصویب در دولت، لایحه تشکیل سازمان بازرگانی در مجلس بررسی و در دستور کار قرار گیرد. بنابراین تصمیم گیرنده نهایی در خصوص تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. شورای اسلامی هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
آنچه می دانیم و برخی عدم قطعیت ها
اجرای «ساماندهی بازرگانی و تنظیم بازارها» با ابهاماتی مواجه است که برخی از آنها در لایحه قانونی که اواسط بهمن ماه از سوی رئیس جمهور به شورای اسلامی تقدیم شد، تصریح شده است، اما برخی ابهامات همچنان باقی است. بر این اساس دولت پیشنهاد کرده است تا «سیاست مدیریت، برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی موضوعات مرتبط با حوزه تجارت و تنظیم بازار»، «سازمان نظارتی بازرگانی و قراردادها» را زیر نظر مستقیم رئیس جمهور و با استفاده از آن متمرکز کند. نیروی انسانی ساختار و تشکیلات موجود در دستگاه های اجرایی و بر اساس اساسنامه ای که تا پایان فروردین ماه 1402 به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
از جمله مشکلات شناسایی شده در این لایحه وضعیت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، سازمان بازرگانی کشور، قانون انتزاع و اینکه این سازمان زیرمجموعه هیچ وزارتخانه ای نخواهد بود. بر اساس لایحه پیشنهادی رئیس جمهور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت بازرگانی دولتی ایران به همراه کلیه تعهدات، وظایف و مأموریت ها، ساختار و نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول آنها و کلیه وظایف و مسئولیت های بازرسی بازار. به ترتیب از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی جدا شده و به این سازمان ملحق می شوند.
همچنین بر اساس این لایحه، از تاریخ تصویب این قانون، کلیه وظایف و اختیارات موضوع بند (الف) بند (1) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در جهاد. وزارت کشاورزی مصوب 1390 به سازمان تنظیم بازار و تجارت واگذار می شود. البته بر اساس این لایحه، انتزاع و واگذاری سایر نهادهای زیر مجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به منظور تمرکز بر توسعه سیاست ها، رهبری، برنامه ریزی، نظارت و سازماندهی و با تاکید بر رویکرد تجمیع، ادغام و کاهش تشکیلات و ساختارهای دستگاههای اجرایی فوقالذکر با تصویب هیأت وزیران مجاز است.
از سوی دیگر، یکی از مهم ترین ابهامات حل نشده در لایحه رئیس جمهور، تکلیف سازمان توسعه تجارت و سازمان های توسعه ای است. سازمان توسعه تجارت با وجود اینکه در حوزه تجارت فعال است اما به صراحت درباره وضعیت آن پس از تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار صحبتی نشده است.
البته از آنجایی که در پیش نویس قانون صرفاً به امکان واگذاری سایر نهادهای زیر مجموعه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اشاره شده است، موضوع تعیین انتساب ادارات وزارت اقتصاد فعال در حوزه بازرگانی از جمله این موارد است. به عنوان گمرک، مشکل کمتری دارد. با این حال، با توجه به تاکید دولت بر سیاست گذاری و سازماندهی امور مربوط به بخش تجاری، اظهار نظر دقیق تری در این زمینه ضروری است. از سوی دیگر، از زمان ادغام وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی در سال 1390، وزارتخانه جدید یعنی صنعت، معدن و تجارت به موجب قانون تشکیل نشده است. این در حالی است که قرار بود این قانون ظرف شش ماه آماده شود. اما در لایحه دولت به این نکته اشاره نشده است و مشخص نیست پس از این تغییر قانون اساسی تدوین می شود یا مانند گذشته انجام می شود.
موافقان و مخالفان چه می گویند؟
عمدتا مخالفان این طرح نگران رها شدن تولید و رونق واردات در پی جدایی وزارت حریم خصوصی هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح به همین دلیل استناد می کنند که در اکثر کشورها سیاست های تولیدی و تجاری یکپارچه است. از سوی دیگر، موافقان این طرح مدعی هستند که در حال حاضر به تجارت خارجی و همچنین وضعیت تنظیم بازار توجه کافی نمی شود.
انتهای پیام