سایر موضوعات

زیرساخت تست خودروهای الکتریکی در کشور راه اندازی شده است

وی با بیان اینکه سطح تست R100 دارای دو سطح خودرو و قطعه است، گفت: به منظور ایجاد زیرساخت برای تست R100، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد مبتنی بر دانش نامه رسمی به سازمان ملی استاندارد و در این سند اعلام شده است که این نماینده مجلس آمادگی دارد با همکاری دانشگاه تهران و شرکت بازرسی استاندارد ایران زیرساخت تست‌های R100 را در سطح خودرو در کشور ایجاد کند.

زینی ادامه داد: اجرای این دو تست برای شروع نیاز به هزینه زیادی دارد و در نظر داریم با همکاری مرکز تحقیقات نوآوری ایتراک و سایپا این دو تست را با استفاده از زیرساخت های آنها اجرا کنیم.

زینی جزئیات زیرساخت های مربوط به تست خودروهای برقی را تشریح کرد و گفت: طبق بررسی هایی که در کشور انجام دادیم، امکان انجام 5 تست از 7 تست در کشور وجود دارد و برای دو تست فقط تست نداشته ایم. و زیرساخت آزمایشی این شامل “شوک مکانیکی” و “تست ارتعاش” است.

مدیر توسعه فناوری نوین خودرو و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری فضایی با بیان اینکه تست R100 در سطح قطعه نیز شامل 7 تست است، گفت: از این تعداد تست، برای 5 تست، بازرسی کیفیت استاندارد ایران زیرساخت های خود را ایجاد می کند. و قرار است زیرساخت ها در استان البرز ایجاد شود.

زینی با تاکید بر اینکه زیرساخت های تست در این شرکت مختص تست R100 نیست، یادآور شد: اما می توانیم با انجام اصلاحات و تطبیق هایی، تست R100 را در زمینه ارتعاش در این آزمایشگاه ارائه کنیم. از سوی دیگر زیرساخت دیگری در پژوهشگاه سایپا وجود دارد که می توانیم با تعدیل و اصلاحات، تست ضربه مکانیکی خودروهای برقی را اجرا کنیم.

انتهای پیام

دکتر شهریار زینی در گفت وگو با ای بی اس نیوزوی در خصوص راه اندازی تست خودروهای برقی توضیح داد: نقص کشور در تست خودروهای برقی R100 (تست ایمنی ویژه خودروهای برقی) و تست R10 است و در حال حاضر تست R100 را آغاز کرده ایم.

وی بیان کرد: اما نکته قابل توجه در این زمینه این است که تست R10 محدود به تست استاتیک نیست بلکه شامل تست دینامیکی نیز می شود و زیرساخت های تست دینامیکی را آماده کرده ایم اما تست دینامیکی آماده نشده و کاستی های ما در تست R10 وجود دارد. مربوط به تست پویا هستند.

تست R10

جزئیات راه اندازی آزمایش خودروهای الکتریکی داخلی

وی ادامه داد: اگر بخواهیم زیرساخت این دو آزمون را در کشور راه اندازی کنیم، بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. از آنجا سعی کردیم از زیرساخت های آزمایشی که در صنعت خودرو راه اندازی شده و می تواند به ما خدمات ارائه کند، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این تست ها را شبکه کنیم، می توان امیدوار بود که تست های مربوط به R100 به طور کامل در کشور اجرا شود.

مدیر توسعه فناوری های نوین خودرو و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات این ستاد برای ایجاد محصولات آزمایشی مرتبط با خودرو در کشور خبر داد و گفت: از بدو تاسیس تاکنون این نوع آزمایشگاه ها نیازمند اعتبارات زیادی است، بنابراین از زیرساخت های موجود در کشور استفاده خواهیم کرد.

زینی با اشاره به زیرساخت های مربوط به تست R10 خودروهای برقی گفت: در این زمینه معاونت علمی از ایجاد این زیرساخت در شرکتی به نام شرکت انفورماتیک ایران واقع در شهرک صنعتی پرند حمایت کرد. در این شرکت ها تست هایی در این زمینه آماده اجراست.

زینی تاکید کرد: منتظر هستیم تا سازمان ملی استاندارد ما را همراهی کند و مجوزهای خود را برای اجرای این آزمون صادر کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نوین خودرویی و برنامه های کلان ستاد توسعه فناوری های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اجرای این آزمون مستلزم هزینه های زیادی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم اعتبارات لازم را کسب کنیم، زیرساخت های لازم برای آن را داریم در حال راه اندازی آزمون ها در داخل کشور هستیم، در غیر این صورت باید از امکان ارسال نمونه به خارج از کشور بهره ببریم.

مدیر توسعه فناوری نوین خودرو و طرح های کلان ستاد توسعه فناوری فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: زیرساخت تست ارتعاش در ایترک سهامدار ایران خودرو موجود است و تست های مربوط به قطعات خودرو قابل انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا