برای کنترل بازار خودرو نباید از روش های غیر منطقی استفاده کرد

به گزارش ای بی اس نیوز، کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در جلسه 20 بهمن ماه سال جاری، ارزانتر بودن قیمت خودروهای فرسوده نسبت به صفر و تضمین پسفروش این خودروها و تداوم واردات خودروهای نو را مشخص کرد. خودرو، می تواند بازار خودروی داخلی را کنترل کند و برای کمک به واردات خودروهای دست دوم با عمر پنج تا هشت سال را تایید کرده است.
در همین رابطه حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: تجارت ترانزیت و فروش خودروهای فرسوده در دنیا یک تجارت محدود است که گردش مالی خاصی را در بر می گیرد. بنابراین ورود به بازار ایران در این نوع تجارت می تواند متغیرهای ورودی و خروجی این تجارت محدود را تغییر دهد.
در واقع ممنوعیت واردات خودرو در سال های اخیر باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی در کشور شده است. بنابراین فرض بر این است که با تداوم واردات خودروهای جدید و واردات 200 هزار دستگاه خودرو تا پایان بهار 1402، بازار خودروهای خارجی در ایران را متعادل کند.
انتهای پیام
برنامه ریزی و بهره مندی از روش های مناسب و منطقی در شرایط فعلی اقتصادی
این مصوبه به منظور تنظیم بازار خودرو و با هدف تنظیم عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در کشور ارائه شده است که به موجب آن واردات خودروهای سبک و سنگین با طول عمر حداکثر پنج سال در کشور مجاز خواهد بود. کشور. البته بدیهی است که این موضوع زمانی به عنوان قانون ابلاغ خواهد شد که پس از اتمام بررسی لایحه مالی در کمیسیون تلفیق، مواد لایحه مالی سال 1402 کل کشورها در صحن علنی شورای اسلامی و به تصویب نمایندگان شورای اسلامی رسیده است.
وی تصریح کرد: نتیجه ممکن است افزایش قیمت خودروهای فرسوده باشد; ضمن اینکه هزینه نگهداری آتی این خودروها مخفیانه قیمت تمام شده آنها را برای بازار ایران افزایش می دهد. جدای از این، ارائه خدمات پس از فروش به این خودروها گاهی محدود است. به خصوص اگر اینها خودروهایی باشند که تجربه فناوری یا حتی برخی از آپشن های آنها در زنجیره خدمات خودرو کشور موجود نباشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، اعضای کمیسیون تلفیق شب گذشته (سه شنبه 27 بهمن ماه) با پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی برای الحاق به تبصره 7 لایحه مالی موافقت کردند که بر اساس آن دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی. امنیت ممکن است در سال آینده، انواع سواری، تراکتور، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و وانت لازم را با رعایت قوانین و مقررات مربوط در خصوص واردات خودروهای زیر پنج سال ثبت و سفارش دهد.
در پی موافقت اعضای کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودروهای فرسوده کمتر از پنج سال در سال 1402، یک کارشناس بازار خودرو معتقد است: فروش خودروهای فرسوده در سراسر جهان یک تجارت محدود و با گردش مالی مشخص است و ممکن است با ورود ایران در بازار در این نوع مشاغل، متغیرهای ورود و خروج این کسب و کار محدود تغییر کرده و حتی منجر به افزایش قیمت این خودروهای دست دوم شده است.
این کارشناس بازار خودرو ادامه می دهد: در این صورت خریدار باید هزینه های زیادی را برای تعمیر بپردازد. با توجه به اینکه خودروهای قدیمی در حال تردد در کشور که معمولاً به دلیل حضورشان در ایران است، به مرور زمان با روش های تعمیر و نگهداری آن ها به وجود آمده اند، به این موضوع توجه نکنید.
کریمی سنجری گفت: بنابراین تصمیم گیرنده نباید برای کنترل بازار از روش های غیرمنطقی استفاده کند. بیش از هر چیز در حال حاضر کشور از یک سو دچار بحران پولی و از سوی دیگر درگیر تورم مستمر اقتصاد کشور است و برنامه ریزی و بهره مندی از روش های مناسب و منطقی بیش از هرگز اهمیت دارد. .
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز بر این مشکل پافشاری می کند و معتقد است که واردات خودروهای فرسوده قطعا به نفع مردم بوده و منجر به افت شدید قیمت در بازار خودرو می شود.