سایر موضوعات

چرا واردات خودروهای سواری فرسوده از بودجه خارج شد؟



پس از انصراف مصوبه بودجه 1402 مجلس برای واردات «خودروهای سواری فرسوده کمتر از 5 سال» به دلیل اعتراض هیأت عالی نظارت، این موضوع بارها در فضای مجازی و رسانه ها مطرح می شود که چه کسانی و چه کسانی مخالف این موضوع هستند. واردات آیا خودروهای فرسوده خارجی هستند؟

به گزارش ای بی اس نیوز، نمایندگان مجلس با بررسی جزئیات لایحه مالی 1402 در بند (پ) تبصره 7 مصوب کردند که «به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و حوادث جاده ای در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با تائید و تشخیص سازمان حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل جاده ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور (کاربری شهری) با توجه به ثبت سفارش واردات کلیه افراد مجاز است. انواع تراکتور، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، وانت و شهربازی با رعایت قوانین و مقررات لازم الاجرا با عمر کمتر از پنج سال آیین نامه نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود. ، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر لزوم ارائه قطعات، خدمات پس از فروش و کنترل فنی و حداکثر ظرف یک مدت این قانون به تصویب می رسد. یک ماه پس از ابلاغ توسط هیات وزیران.

پس از تصویب قانون بودجه 1402 مشخص شد که کلمه سواری از این بند حذف شده است، یعنی مجوز مجلس برای واردات خودروهای سواری دست دوم در سال جاری از سوی وزارت حراست لغو شده است. اما چرا با وجود تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان این اتفاق افتاد؟

نصرالله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصلی نود مجلس در جلسه علنی 24 فروردین ماه امسال در تشریح این موضوع گفت: نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1402 موضوع واردات خودروهای زیر پنج سال را به تصویب رساندند. ساله است که مورد اعتراض شورای نگهبان قرار نگرفت، اما به دلیل اعتراض شورای عالی نظارت مجلس از لایحه قانون امور مالی حذف شد. به دلیل تأخیر امکان پیگیری آن در دیوارهای مجمع برای ما وجود نداشت.

وی همچنین یادآور شد: در مصوبه مجلس باید عمر پنج ساله در واردات خودرو در نظر گرفته شود و با این کار عطش بازار رفع شود و تنوع خوبی در بازار ایجاد شود. و شاهد کاهش مصرف سوخت، کنترل آلایندگی هستیم، ما می خواستیم تصادفات جاده ای و سایر مشکلات را کاهش دهیم، بنابراین این موضوع باید توسط دولت مطرح و نظارت شود.

پیش از این محسن دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 در صفحه توئیتر خود نوشت: «مجلس در قانون دارایی سال 1402 مجوز واردات خودروهای فرسوده را صادر کرده بود، اما به دلیل مخالفت این بند، این بند منع شده است. شورای عالی نظارت بر مجلس». هزار بار از ما بخواهید، ما همیشه به هر راه حلی که انحصار تولید را بشکند، رای مثبت می دهیم. آیا آلودگی هوا، مصرف دو برابر سوخت و مرگ هزاران نفر در جاده ها کافی نیست؟»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز این موضوع را به شکل دیگری بیان کرد و در توییتر خود نوشت: برخی از اعضای تیم نظارتی ارشد شورای فرصت، مانع اصلی واردات خودروهای مصوب مجلس هستند. و مدتی بر شفافیت آرای نمایندگان و نیروهای مختلف اصرار ورزید و برای تعیین شفافیت آرای اعضای مجمع به مجمع فرستاد.

حال با مشخص شدن اختیار حذف واردات سواری های فرسوده از بودجه، سوال دیگری مطرح شد که کدام یک از اعضای هیات عالی نظارت مخالف این موضوع بودند؟

در همین رابطه چند روز پیش جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 در صفحه توئیتر خود خطاب به علی لاریجانی از اعضای شورای فرصت نوشت: آقای لاریجانی شما رئیس مجلس بودید. سال‌ها از پارلمان و توسط ملت انتخاب شدند. سوال رایج این است که با توجه به حضور جناب عالی در شورای عالی مجلس موافق واردات خودروهای فرسوده بودید یا مخالف؟ این حق مردم است که بدانند.»

سپس رشیدی کوچی در توئیتی دیگر این ادعا را مطرح کرد: «به نظر می رسد آقایان آقامحمدی، میرسلیم و لاریجانی در جلسه شورای عالی مجلس بیشترین مخالفت را با واردات خودروهای فرسوده داشتند، اگر چیز دیگری است تکذیب کنند. و اگر درست باشد ضمن احترام کامل به نظر آن اقوام، سوال مردم این است که دلایل مخالفت چه بوده و منتظر پاسخ هستند.»

تاکیدی که بر اساس توضیحات رشیدی کوچی با پاسخ منفی لاریجانی همراه شد. رشیدی کوچی امروز در توییتر خود نوشت: امروز دکتر لاریجانی با من تماس گرفت و به من گفت که در جلسه کمیته مخالف واردات نیستم و همچنین از واردات خودروهای فرسوده به کشور دفاع می کنم و از مسئولیت ایشان در قبال این موضوع تشکر می کنم. ملت بزرگ.” ایران. امیدوارم سایر عزیزان نظر خود را به وضوح بیان کنند.”

از سوی دیگر مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس و عضو شورای تشخیص فرصت ها نیز در صفحه توئیتر خود مطالبی را بیان کرد که به نظر می رسد پاسخی به انتقاد شورای عالی مخالفان از نظارت بر واردات خودروهای فرسوده باشد. وی نوشت: دستور واردات محصولات به دلیل عدم برنامه ریزی و پیش بینی به موقع، به بهانه های واهی مانند فوریت نیاز، کیفیت و رقابت، محکومیتی به تضعیف و آسیب رساندن به تولید ملی و صرف ارز کشور برای افزایش قیمت است. سرمایه خارجی ها

حال با توجه به تمامی شبهات و سوالات مطرح شده، انتظار می رود حداقل یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علت ممانعت از واردات خودروهای سواری را از مناسبتی از بودجه بیان کند چرا که با این اتفاق ، خبرهایی از واردات خودروهای سواری فرسوده در سال جاری به گوش می رسد. کشور نخواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا