روسیه از دیرباز به خاطر جتهای جنگندهاش شناخته میشود که اغلب بهعنوان ارزانتر و ارزانتر از همتایان غربیشان شناخته میشوند. روسیه صنعت هوانوردی نظامی بزرگی را از اتحاد جماهیر شوروی به ارث برد و حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یکی از صادرکنندگان اصلی هواپیماهای جنگی باقی ماند. هواپیمای جنگنده پیشرو روسیه، خانواده سوخو سو-27 فلانکر (شامل نسخه های سوخو-30، سو-34 و سو-35) است. در حالی که تحریم ها نقش زیادی در کاهش تولید هواپیماهای روسیه ایفا کردند، این تحریم ها تنها بخشی از داستان کاهش صادرات هواپیماهای جنگنده روسیه است.
طوفان کامل
در سال های اخیر صادرات هواپیماهای روسیه کاهش یافته است. در حالی که جنگ در اوکراین و تحریم های غرب بدون شک اوضاع را برای روسیه در این زمینه بدتر کرده است، همه چیز قبل از سال 2022 آغاز شد.
در سال های اخیر تقریباً هیچ سفارش جدیدی برای هواپیماهای جنگی روسیه وجود نداشته است. روی کاغذ برخی از کشورها مانند هند هواپیماهای روسی خریداری کرده اند. با این حال، اگر کمی عمیقتر نگاه کنید، متوجه میشوید که این هواپیماهای روسی تحت لیسانس تولید شدهاند، و طبق یک قرارداد قدیمی در هند تولید شدهاند. میانمار در سال 2023 چند فروند سوخو 30 دریافت کرد، اما آنها نیز تکمیل کننده یک سفارش قدیمی از سال 2018 بودند. برخی کشورها نیز در چند سال گذشته سفارشات خود را برای هواپیماهای روسی لغو کرده اند.
روسیه در مورد صادرات جت های جنگنده خود با طوفانی کامل روبرو است. برخی از این عوامل عبارتند از:
- تحریم های آمریکا در آستانه سال 2022 بر صادرات دفاعی روسیه
- تحریم های غرب پس از حمله به اوکراین در سال 2022
- بلوغ هواپیماهای جنگی بومی در چین و هند
- آسیب احتمالی به اعتبار جت های جنگنده روسی ناشی از عملکرد ضعیف در اوکراین
- عدم وجود جنگنده های نسل جدید
- روسیه احتمالاً نیازهای تولیدی خود در زمان جنگ را در اولویت قرار می دهد
روسیه سال هاست که می تواند Su-27 Flanker را ارتقا دهد و آن را به عنوان جایگزینی برای هواپیماهای غربی (مانند F-16) عرضه کند. با این حال، یک هواپیما را فقط می توان چندین بار ارتقا داد، قبل از اینکه جذابیت خود را از دست بدهد. در این مدت، ایالات متحده جنگنده کاملاً جدید نسل پنجم F-35 را برای صادرات توسعه داد (و همچنین F-16 محبوب را ارتقا داد). روسیه از این موضوع آگاه است و در تلاش برای توسعه هواپیماهای جایگزین است. با این حال، Su-57 Felon در بهترین حالت یک خط هوایی مبهم است (و هند از سرمایه گذاری مشترک خود خارج شده است)، در حالی که Su-75 “Checkmate” بیشتر به عنوان یک ترفند بازاریابی تلقی می شود تا یک هواپیمای واقعی در حال توسعه. برخی ادعاها درباره جنگنده جدید روسی از پروژه نسل ششم MiG-41 حدس و گمان هایی است که وارد عرصه فانتزی شده است.
از دست دادن دو بازار بزرگ
از لحاظ تاریخی، چین و هند واردکنندگان اصلی هواپیماهای جنگنده روسی بوده اند. اما این کشورها اکنون جنگنده های خود را توسعه داده اند یا به دنبال تنوع بخشیدن به ناوگان هوایی خود هستند. به عنوان مثال، چینی ها اکنون در حال ساخت جنگنده J-20 Mighty Dragon (که از هواپیماهای روسی پیشرفته تر است) هستند. هند صنعت هوانوردی خود را دارد و در حال خرید هواپیمای فرانسوی رافال است. فرانسه یکی از کشورهایی است که از کشورهایی که به طور سنتی هواپیماهای روسی خریده اند سفارش می گیرد (فرانسه اکنون با این سفارشات تولید جنگنده های رافال خود را افزایش داده است).
جنگنده چینی J-20 “Great Dragon”. | |
اولین پرواز | 2011 |
معرفی خدمات | 2017 |
او می نویسد | جنگنده رادارگریز نسل پنجم |
نقش | جنگنده برتری هوایی |
تعداد خودروهای تولید شده | احتمالا حدود 250 ماشین |
برای بدتر شدن اوضاع برای روسیه، چین و هند در تلاش هستند تا وابستگی خود را به موتورهای جت روسی کاهش دهند. به نظر می رسد چینی ها اکنون موتور بومی خود را برای J-20 توسعه داده اند (موتورهای Emei Woshan-15 شیان (死扇-15 یا WS-15)) در حالی که هند به تلاش های طولانی مدت خود برای توسعه موتور ادامه می دهد. اگر این روند ادامه یابد (و هواپیماهای چینی سریعتر از هواپیماهای روسی به توسعه خود ادامه دهند)، ضرر چین به عنوان یک مقصد صادراتی می تواند دائمی شود. هند همچنین ممکن است برای همیشه از خرید هواپیماهای روسی منصرف شود (اگرچه هنوز در حال ساخت Su-30MKI تحت مجوز در خاک خود است).
جریمه بر جریمه
دیفنس بلاگ مدعی شده است که «دولتهای مصر، الجزایر و اندونزی در حال بررسی امکان خرید جنگندههای مدرن سوخو-۳۵ روسی در بحبوحه تحریمهای اقتصادی علیه روسیه، هدف قرار دادن نفت، دفاع، کالاهای با کاربرد دوگانه و فناوریهای حساسی هستند که این کشور رد کرده است». اما آنچه قابل توجه است این است که این مقاله در ژانویه 2022 نوشته شده است، یک ماه قبل از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین و تحریم های مرتبط با آن. ایالات متحده سال هاست (با موفقیت) تلاش می کند تا صادرات تسلیحات روسیه را ممنوع کند و کشورهای ثالث را از خرید هواپیماهای روسی (و سایر تجهیزات) منصرف کند.
کشور صادر کننده | مشارکت در صادرات تسلیحات نظامی 2019-2023 | درصد تغییر نسبت به دوره 2014-2018 |
ایالات متحده | 42 درصد | 17 درصد |
فرانسه | 11 درصد | 42 درصد |
روسیه | 11 درصد | -53 درصد |
چین | 5.8 درصد | -5.3 درصد |
آلمان | 5.6 درصد | -14 درصد |
چند سال پیش، مصر قرارداد خرید 30 فروند جنگنده روسی سوخو 35 را به حالت تعلیق درآورد، اکنون ایران در حال مذاکره برای خرید جنگنده هایی از روسیه است که برای مصر در نظر گرفته شده بودند. این امر ایران را شاید تنها کشور جهان (خارج از حوزه نفوذ روسیه، مانند قزاقستان و بلاروس) در جهان به دنبال خرید جنگنده های جدید روسیه می کند. ایران نیز یک مورد خاص است زیرا در حال حاضر تحت تحریم های شدید قرار دارد و گزینه دیگری برای خرید یک جنگنده مدرن ندارد. وضعیت الجزایر در خرید هواپیماهای روسی تا حدودی مبهم است.
وقتی صحبت از دفاع به میان می آید، ریسک بالاست. کشورهایی که امروز به روسیه تسلیحات نظامی سفارش میدهند میدانند که مشمول تحریمهای غرب خواهند شد، علاوه بر این که هواپیماهایی که دریافت میکنند احتمالاً با قطعات تحریمشده غربی بارگیری میشوند (روسیه در حال ساخت خانواده سوخو سو با فناوری آمریکایی است. ). فعال باقی ماند).
با توجه به اینکه روسیه در حال جنگ با اوکراین است، مشخص نیست که این کشور چه زمانی میتواند درخواستهای احتمالی را ارسال کند یا اینکه آیا اصلاً میتواند درخواستهای احتمالی را ارسال کند. به گزارش نشنال اینترست، روسیه اعلام کرده است که تحویل سامانه های S-400 SAM به هند را به تاخیر می اندازد. روسیه احتمالاً نیازهای خود در زمان جنگ را اولویت بندی می کند، بنابراین هر سیستم اس-400 ساخته شده برای هند ممکن است توسط روسیه استفاده شود که روسیه را به یک شریک دفاعی غیرجذاب تبدیل می کند.
منبع خبر: https://digiato.com/articles/why-nobody-buys-russian-fighters-anymore
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز