چرا شرط رهن یک ساله سند خودرو حذف شد؟

در طرح فروش یکپارچه؛

رهن یک ساله اسناد خودروها در طرح فروش یکپارچه در شرایط ثبت نام در نظر گرفته شد تا امید خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد با قیمتی بسیار بالاتر برای دلالان این بازار از بین برود. اما با ارائه سود 30 درصدی فروش پس از گذشت یک سال از طرح خودرو، دیگر نیازی به نگه داشتن خودروها به مدت یک سال در رهن شرکت نیست!
به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه 21 اردیبهشت ماه شورای اسلامی، ماده 12 قانون مالیات بر درآمد سرمایه به تصویب رسید. بر اساس این مقاله چهار ملک مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شناسایی شده است. در سال جدید دولت تصمیم گرفت دست دلالان را محدود کند و به دور از بازار سرمایه مانند مسکن و البته خودرو، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را تعریف کند. هدف از اجرای این طرح جلوگیری از پولشویی، ایجاد نظم و قابلیت پیش بینی در بازار، کاهش نوسانات قیمت، کاهش نرخ تورم و کاهش فرار مالیاتی است.
وزارت حراست از ابتدا رهن یک ساله سند خودرو را در طرح فروش که برای این منظور در شرایط ثبتی لحاظ شده بود در نظر گرفته بود تا امید خرید در کارخانه و فروش در بازار آزاد در قیمت بسیار بالاتری برای دلالان در آن بازار است، اما با اعمال سود 30 درصدی برای فروش خودروهای کمتر از یک سال، به نظر میرسد که هدف اولیه تحت الشعاع قرار گرفته است. طبق مصوبه شورای رقابت، «دیگر نیازی به ماندن خودروها به مدت یک سال در رهن شرکت نیست!».
در بخشنامه های طرح تلفیقی فروش خودرو بر اساس طرح وصول مالیات بر درآمد خودرو ذکر شده است که بخشی از سود حاصله به صورت مالیات بر سود فروش از فروشنده اخذ می شود.
از فروش محصولات خودروسازان به قید قرعه در سال های اخیر تا امروز که فروش به صورت سیستم تخصیص یکپارچه و از طریق قرعه کشی صورت می گیرد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد همواره انگیزه را تقویت کرده است. برای خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد و کسب سود. بنابراین همانطور که گفته شد دولت طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو را تعریف کرده و در نظر گرفته است که حتی خودروهای فروخته شده در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز مشمول این مالیات هستند.
با توجه به طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو در طرح فروش یکپارچه، محاسبات به این صورت خواهد بود که اگر مشتری طرح خودروی خود را کمتر از سه سال پس از تحویل خودرو بفروشد و واگذار کند، بین 10 تا 30 درصد باید پرداخت کند. سود حاصل از فروش به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت می شود. اما اگر خودرو بیش از سه سال نگهداری شود، مالیاتی بر آن تعلق نمی گیرد. در واقع افرادی که در سال اول خودروی خود را مجددا می فروشند باید 30 درصد مالیات، سال دوم 20 درصد و سال سوم 10 درصد مالیات بپردازند.
موضوع اخذ مالیات از خودروهای سامانه یکپارچه در حالی مطرح شد که با توجه به اینکه سند خودروهای سامانه یکپارچه به مدت یک سال در رهن شرکت خودروسازی باقی می ماند، مشتری قانوناً مجاز به فروش آن نیست (البته خرید و فروش حواله ممنوع است. غیر معمول نیست)، بنابراین به نظر می رسد که ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که این طرح برای سال اول (از نظر قانونی) بی ربط باشد. اما به نظر می رسد سایر سیاست گذاران نیز به این موضوع فکر کرده اند و دست مشتریان و در واقع دلالان فروش خودروهای طراحی شده را رها کرده اند و 30 درصد سود حاصل از فروش در بازار آزاد را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه می گیرند نه چیز دیگری. to do مشتری با ماشین خود چه خواهد کرد؟ بدین ترتیب شورای رقابت دیروز (شنبه) اصلاح مصوبه 543 این شورا (دستورالعمل 543 تنظیم بازار خودروهای شخصی) را در دستور کار قرار داد و مصوبه 571 شورای رقابت را تصویب کرد که در وام مسکن، اسناد طرح فروش یکپارچه حذف شده است.
لازم به ذکر است بر اساس بند 7 ماده 4 بخشنامه 543 شورای رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ 11 بهمن 1401، «تامین کننده خودرو موظف است از روش های پیشگیرانه برای جلوگیری از نقل و انتقال سند برای خودروهای سواری استفاده کند. حداقل یک سال با احتساب گرفتن سند خودرو به عنوان رهن «اقتباس و اجرا» حذف شده است.
این بخشنامه در حالی به تصویب شورای رقابت رسید که وزارت صنعت، معدن و تجارت در گذشته برای دور نگه داشتن دلالان از هجوم خرید خودروهای کارخانه ای، شرط رهن ماندن اوراق خودرو به مدت یک سال را تعیین کرده بود. قیمت سیستم و فروش آنها در بازار آزاد مصرف کننده واقعی برای دسترسی به خودرو به قیمت کارخانه جمع آوری کرده بود. با پیگیری های وزارت حریم خصوصی اعلام کرده اند که مصوبه شورای رقابت را اجرا خواهند کرد.