سایر موضوعات

چرا سرعت قطارهای مسافری کم است؟

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: خطوط ریلی باید هر 15 سال یکبار بهسازی و بازسازی شود و اگر این بهسازی انجام نشود، مجبور به کاهش سرعت لکوموتیوها خواهیم شد. لکوموتیوهای این مسیرها به 80-40 کیلومتر می رسد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیرا یکی از مسائل جدی کشور را که باید به آن توجه شود توسعه ناوگان ریلی دانست و گفت: برای 14 هزار کیلومتر خطوط ریلی موجود به 1000 لکوموتیو نیاز داریم. همچنین طبق برنامه‌ای که داریم باید 30 درصد بار کشور از طریق ریل حمل شود، اما با دو مشکل قدیمی ناوگان و تعداد کم زیرساخت‌های حمل‌ونقل مواجه هستیم. سرعت قطارهای باری ما کمتر از 10 کیلومتر در ساعت است و زیرساخت های کشور نیز برای حمل و نقل ریلی بسیار ناکافی است و برای توسعه این بخش نیازمند برنامه ریزی دقیق هستیم.

در همین راستا سیدمیاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه آهن – در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به عمر 50 تا 60 ساله خطوط ریلی مشخص، برنامه های راه آهن برای توسعه ریلی را بیان کرد: به طور کلی راه آهن. خطوط باید هر 15 سال یکبار اصلاح و بازسازی شوند و اگر این بهبود صورت نگیرد باید سرعت لکوموتیوها را کاهش دهیم. به عنوان مثال سال گذشته مسیر قطار تهران-مشهد 15 ساعت بود، اما اکنون به 11 ساعت کاهش یافته است، زیرا با بهبود خطوط توانستیم سرعت لکوموتیوها را کاهش دهیم.

وی کاهش زمان سفرهای ریلی را قابل دستیابی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نیازمند ناوگان قوی و پرسرعت هستیم، اگرچه لکوموتیوهای ما در برخی مسیرها سرعتی بین 140 تا 160 کیلومتر دارند، اما برخی مسیرها با توجه به این موضوع بهسازی نشده است. گذر زمان و سرعت لوکوموتیوها در این مسیرها به 80-40 کیلومتر می رسد. کاهش سرعت باید با حفظ ایمنی کاهش یابد، که نیاز به بودجه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی دومین مشکل را هدف گذاری خطوط ریلی دانست و گفت: باید بین 36 پروژه نیمه تمام ریلی مختلف اولویت بندی کنیم. در حال حاضر تکمیل خطوط ریلی چابهار – زاهدان، بیرجند – زاهدان، شلمچه – بصره، سرخس – بافت و رشت – آستارا در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام

صالحی درباره وضعیت خط ریلی شلمچه – بصره گفت: این خط ریلی یکی از اولویت های ماست، موانع سیاسی، امنیتی و اقتصادی زیادی بر سر راه تحقق این پروژه ریلی وجود دارد که برخی از آن ها مربوط به داخل کشور و برخی دیگر مربوط به داخل کشور است. که در خاک عراق هستند. در عراق 16 کیلومتر مین باید پاکسازی شود و پس از آن عراقی ها سه کیلومتر در بصره پاکسازی کردند، سپس از اروندرود عبور خواهیم کرد و در حال انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: نکاتی وجود دارد که باید در داخل ایران حل شود. اختلاف مرزی بین ایران و عراق وجود داشت و در سال 1378 توافق نامه ای برای حل اختلاف مرزی منعقد شد و جلسات متعددی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم. برای اجرای این تفاهم نامه نیاز به توافق در نهادهای داخلی کشور بود و اکنون موانع برطرف شده، ریل گذاری این جاده در حال تکمیل است و دیوارهای مرزی جدید نیز کشیده شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران کاهش سرعت لکوموتیوها با حفظ ایمنی را مستلزم افزایش بهسازی خطوط ریلی دانست و گفت: افزایش سرعت لکوموتیوها و هدف قرار دادن خطوط ریلی دو هدف اولویت دار راه آهن است. شرکتی که نیاز به تامین مالی دارد

به گزارش ای بی اس نیوز، کارشناسان حوزه ریلی معتقدند این صنعت نیازمند انقلاب مدیریتی است، همه باید بسیج و تخصیص منابع خاصی برای ناوگان و زیرساخت ها داشته باشند. در حال حاضر یکی از مشکلات حوزه راه آهن زیرساخت ها است و سرمایه گذار نیز با مسئله بهره وری مواجه است. بهره وری به این معناست که سرمایه گذار بتواند بیشترین بهره را از سرمایه گذاری خود ببرد. اگر یک واگن بتواند 2000 کیلومتر در روز سفر کند، سرمایه گذار جذب می شود زیرا سربار به 2000 کیلومتر تقسیم می شود، در حالی که در حال حاضر میانگین سفر یک واگن در شبکه ریلی کشور برای بخش مسافری حدود 900 کیلومتر در روز است. این عدد انگیزه لازم را برای سرمایه گذار ایجاد نمی کند. .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا