متن این گزارش به شرح زیر است:
گزارش کمیته بهداشت و درمان در خصوص علت کمبود و گرانی دارو و مواد مصرفی پزشکی به دلیل نارضایتی از اجرای بند (1) بند (ث) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 کشور. برای کل کشور و ردیف (16) جدول هزینه ها تبصره (14) قانون بودجه کل کشور 1402.
معرفی:
با عنایت به سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و بر اساس مأموریت محوله از سوی نمایندگان محترم شورای اسلامی در بند (س) تفاهم نامه (1) قانون بودجه کشور. سال 1401 هجری شمسی با هدف تنظیم صنعت داروسازی و تمرکز بر سیاست های جدید در زمینه حمایت از … داروها به دولت واگذار شد و طرح داروور در بودجه سال 1401 هجری قمری توسط محترم اجرا شد. دولت و قول داد با کمک این طرح، با انتقال حمایت از داروها از ابتدای زنجیره تامین و توزیع به انتها و با تمرکز بر نظام بیمه ای و مدیریت بهینه زنجیره تامین، توزیع به گونه ای انجام شود که در منطقه ای است کمبود و قیمت لوازم پزشکی فشار را از روی دوش مردم خواهد برد. اما آنچه در دو سال گذشته از اجرای طرح دروار شاهد بودیم این است که زنجیره تامین و توزیع دارو به طور قابل توجهی از دایره نظارتی خارج شده و پیامدهای آن از یک سو بر بیماران و از سوی دیگر بر صنعت داروسازی تاثیر گذاشته است. دست از سوی دیگر فعالان این صنعت. لذا کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی پس از بررسی مکرر مشکلات، دغدغه ها، الزامات و وظایف نهادهای مسئول در قالب برگزاری جلسات نظارتی و سپس ارائه 4 گزارش نظارتی در تاریخ 1401/05/10، 08. /08/14 ق. در تاریخ های 23/03/1401، 28/03/1402 و 18/10/1402 به نمایندگان محترم و ملت ایران اینک و به استناد ماده 234 آئین نامه شورای اسلامی گزارشی از غیر – رعایت آئین نامه های شورای اسلامی. ضوابط، نواقص یا ایرادات نسبت به اجرای قانون یا اجرا نشدن کامل آن توسط مسئولان وزارت بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مؤسسات مورخ 10/5/1301، 8 /23/1401، 28/03/1402، 10/1402/ 18 به اطلاع نمایندگان محترم و مردم ایران و اینک به استناد ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش عدم رعایت. موارد، نقص یا عدم رضایت از اجرای قانون یا عدم اجرای کامل قانون توسط مسئولان وزارت بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و پزشکی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و نهادهای تابعه و سازمان تامین اجتماعی. آنها و سازمان تامین اجتماعی را جهت رسیدگی قوه قضاییه و سایر مراجع ذی صلاح به شورای اسلامی ارائه می کند.
بخش اول: بیان مسئله
1- لازمه اساسی طرح درور بر اساس وظیفه قانونی شورای اسلامی بند (س) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 هجری شمسی، عدم افزایش پرداخت از جیب وجوه است. . بر این اساس در ابتدای طرح عنوان شد که تمامی داروهای تحت پوشش بیمه در طرح گنجانده شده است. اما با وجود پوشش اولیه افزایش قیمت ناشی از اعمال این طرح برای اکثر اقلام دارویی توسط شرکت های بیمه، به دلیل افزایش مکرر قیمت اقلام دارویی در این مدت کمتر از دو سال از شروع این طرح می گذرد. افزایش وزن 110 درصدی رخ داد و ثانیاً با توجه به حداقل 16 درصد از مجموعه اقلام دارویی مشمول طرح دروار، افزایش قیمت به دلیل تفاوت ارز پوشش داده نشد و در نتیجه قیمت تمام شد. افزایش به جیب بیماران گذاشته شد.
2- نزدیک به 150 نوع داروی پرمصرف با کمبود شدید و تقریباً 65 نوع از کمبود شدید رنج می برند. حل این مشکل نیازمند برنامه ریزی موثر سامانه های موجود و مدیریت دقیق سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی در پیش بینی به موقع نیاز کشور و تخصیص به موقع ارز برای این موارد است. لازم به ذکر است که به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق از سوی سازمان غذا و دارو، ایجاد ذخیره استراتژیک برای برخی اقلام دارویی مناسب نبود، به طوری که موجودی اولیه 53 نوع دارو و موجودی نهایی 68 نوع دارو انجام شد. داروهای تولید شده در حال حاضر در کمتر از یک ماه در حال انجام است.
3- علیرغم تصویب اعتبارات تبصره (14) قوانین بودجه سالهای 1401 و 1402 تحت عنوان «تأمین مابه التفاوت نرخ ارز دارو» با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی تامین مالی مابه التفاوت نرخ ارز خرید ترجیحی تجهیزات پزشکی و شیرخشک (سالانه به مبلغ 1.5 میلیارد دلار) خلاف قانون مصوب بوده و از محل تفاهم نامه مذکور تخصیص می یابد. اعتبارات این انضباط مالی یکی از عوامل موثر در کاهش اعتبارات اختصاص یافته به حوزه دارو و تبعات آن در بازار دارویی کشور بود.
4- سازمان برنامه و بودجه علیرغم توافقات منعقده در راستای تحقق الزامات اجرای طرح دروار، مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی (4200 تومان) و نرخ سامانه نما را معادل نرخ ارز ترجیحی پرداخت کرد. 4200 تومان). مبلغ 429138 میلیارد ریال در سال 1401 هجری شمسی و مبلغ 248715 میلیارد ریال در سال 1402 به بانک مرکزی پرداخت نشد که منجر به افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی شد و در نتیجه بانک مرکزی را به این بهانه واداشت. . همکاری موثر در توزیع منظم ارز و تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت داروسازی با اعطای تسهیلات لازم به ذکر است که بر اساس اطلاعات موجود در سامانه بازرگانی، در سه ماهه اول سال 1402 هجری شمسی، ارز صورت گرفته است. تنها به مبلغ 70 میلیون دلار تخصیص و عرضه شد که دلیل کمبودی که در ماه های آینده رخ داد مشخص بود.
5- عدم نظارت موثر بانک مرکزی بر عملکرد بانک های فعال در اعطای تسهیلات ریالی برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت داروسازی و همچنین شرکت های اعتباری در انتقال به موقع ارز به ذینفع نهایی. همواره به عنوان یکی از چالش های جدی در زمینه کمبود دارو مطرح بوده است و از جمله چالش های مربوط به شرکت های اعتباری می توان به کندی تبدیل ارز مورد نیاز در بخش بهداشت و درمان توسط شرکت کارگزاری نیکو اشاره کرد. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بارها به این موضوع اشاره کرده است اما مشکلات مربوط به آن حل نشده باقی مانده است.
6- علیرغم تصویب مبلغ 690000 میلیارد ریال در ردیف 16 تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 کل کشور با عنوان مابه التفاوت نرخ ارز دارو متاثر هستیم و 69 درصد آن بوده است. به دست آمده توسط منابع در تاریخ 29/12/1402 هجری شمسی، سازمان برنامه و بودجه اقداماتی را انجام داد که 71 درصد از منابع تولیدی نامنظم تا پایان سال گذشته اعتبارات بیمه ای و موسسات حمایتی ارزی مربوط به اجرای داروور اختصاص یابد. و پروژه به اندازه کافی تخصیص داده نشده است، و در نتیجه تقاضا برای عناصر مختلف زنجیره تامین و توزیع دارویی وجود دارد.
7- علیرغم مفاد بند (ب) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور در خصوص الزام دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای مشمول منحصراً در آنها به استرداد مبالغ وصول شده از فروش داروها، پزشکی. لوازم و تجهیزات داروخانه ها و شرکت های پخش از طریق حساب اعتباری مجزا رعایت نکردند که اکثر این موسسات به دلیل جلوگیری از وقفه در عملیات پرداخت هستند، به طوری که در مجموع 105.951 میلیارد ریال از محل درآمد دارو اعمال می شود. به سایر واحدهای درآمدی دانشگاههای علوم پزشکی و حاکی از آن است که هیچ اقدام مؤثری از سوی نهادهای مسئول در خصوص طبقهبندی منابع و یارانههای تخصیص یافته در زنجیره تأمین و توزیع دارو و واریز مستقیم وجوه خزانه به حساب شرکتهای پخش و داروخانهها صورت نگرفته است. در رابطه با نهادهایی مانند سازمان تامین اجتماعی.
8- علیرغم درخواست های مکرر شورای اسلامی برای اصلاح سازمان غذا و دارو با طی مراحل قانونی، این مهم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محقق نشد و این امر منجر به عدم نظارت مستمر و عملکرد مطلوب مأمورین شد. وظایف.
بخش دوم: خلاصه موارد عدم تمکین از قانون
1- اعتراض و نقض بند پنجم و بند دوم سیاست های کلی نظام سلامت (به اطلاع مقام معظم رهبری) در خصوص تدوین سیاست های موثر و کنترل تولید، مصرف و واردات دارو و مدیریت بهینه سلامت. منابع از طریق سیستم بیمه توسط کلیه مراجع مسئول در کشور به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
2- اعتراض و نقض بند (الف) ماده (72) قانون برنامه ششم توسعه در خصوص وظیفه نظارت بر نظام سلامت بویژه نظارت بر عملکرد مؤسسات و شرکتهای بیمه پایه و تکمیلی و ارائه دهندگان خدمات سلامت به منظور حمایت از بیماران و دریافت کنندگان خدمات توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
3- اعتراض و نقض بند (و) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص ساماندهی وضعیت دارویی کشور از طریق اصلاح نظام حمایت ارزی و بیمه ای توسط وزارت بهداشت، درمان، درمان و آموزش پزشکی. و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی.
4- اعتراض و تخلف درجه 16 تبصره 14 قانون بودجه سال 1402 کل کشور در خصوص تخصیص و پرداخت منابع اعتباری مصوب تحت عنوان تامین جبران مابه التفاوت نرخ ارز «دارو توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی.»
5- اعتراض و تخلف بند (ب) تبصره شماره 17 قانون بودجه سال 1402 کل کشور در خصوص تفکیک کامل حساب های بانکی و دفاتر مالی مربوط به حوزه دارو و مواد مصرفی پزشکی و همچنین تفکیک بین بانک. حسابها و دفاتر مالی مرتبط با رشته دارو و مواد مصرفی پزشکی. خط اعتباری دارو از سایر حسابهای دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای تحت پوشش توسط بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه تامین میشود.
6- ایرادات و تخلفات ماده (7) قانون محاسبات عمومی و بند (د) ماده (28) قانون الحاقیه (2) مقررات مالی دولت مربوط به الزام به استفاده یا برخی استفاده از اعتبارات مصوب برنامه. و سازمان بودجه، وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی و سازمان های بیمه گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی
7- اعتراض و نقض ماده (38) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از نظام مالی دولت مربوط به 12.4 شورای اسلامی شهر 1393 و جزء (1) بند (ل) تبصره (17). ) قانون بودجه سال 1402 در خصوص موسسات بیمه وظیفه، قبوض ارسالی از بیمارستان های طرف قرارداد را در موعد مقرر توسط کلیه سازمان های بیمه گر به ویژه سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند.
8- اعتراض و تخلف از فصل (4) بند (و) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 کل کشور در خصوص ارائه سامانه ها و خدمات اطلاعاتی در حوزه سلامت به ویژه امکان تبادل اطلاعات با پایگاه ملی سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
در پایان:
با توجه به اینکه در طول 4 سال از عمر مجلس یازدهم و به ویژه پس از اجرای طرح داروور، وظایف قانونی دستگاه های اجرایی در زمینه تنظیم وضعیت نظام دارو و درمان کشور انجام شد. محقق شد و این امر بارها مورد تاکید و مطالبه کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بوده است، اما متاسفانه همچنان شاهد وضعیت نامناسبی هستیم که برای این منطقه مناسب است و بر شانه های مردم فشار وارد می شود نمایندگان محترم شوراي اسلامي با استناد به ماده 234 آييننامه شوراي اسلامي در ارجاع موضوع به قوه قضائيه تصميم مقتضي اتخاذ نمايد.
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/16632/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%81-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز