چرا ساخت هواپیما برای ایران ضروری است؟
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است در شرایطی که وضعیت صنعت هوانوردی ایران از تحریم ها فراتر رفته و جنگ نابرابر است، تحریم کنندگان می گویند اگر بتوانند تنها یک پیچ را به ایران وارد نمی کنند. ، باید به ساخت هواپیما به عنوان یک استراتژی بلند مدت فکر کنیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، طبق گفته مسئولان هوانوردی کشور، نیاز فعلی ما در ایران با توجه به اقلیم و جمعیت 85 میلیون نفری، 550 فروند هواپیمای فعال است و طبق آخرین آمار در حال حاضر حدود 180 هواپیمای فعال داریم البته. تلاش برای بازگشت هواپیما انجام می شود فرود در یک چرخه پرواز رخ می دهد. در همان زمان، در این مدت، تلاش هایی برای ساخت هواپیما انجام شد; هواپیماهای مسافربری و غیر مسافری.
فروردین ماه سال گذشته بود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه ریزی برای ساخت هواپیمای داخلی با توجه به سرمایه گذاری کشور در ساخت هواپیمای 52 نفره (ایران 140) توسط معاون رئیس جمهور در تولید هواپیمای 72 نفره جت خبر داد. موتور و با استفاده از تمامی زیرساخت های موجود در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده اند در حال انجام است.
البته هواپیمای بومی ایران 140 قرار بود سال گذشته اولین پرواز خود را انجام دهد. پیش از این محمدی بخش درباره این هواپیمای مسافربری گفته بود: هواپیمای ایران 140 سال پیش به آب انداخته شد، گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که ساخت این هواپیما به خوبی پیش رفته و شاید طبق میل آنها و آماده پرواز است. دستورالعمل های عملیاتی به اطلاع عموم و اطلاع رسانی خواهد شد.
بیشتر بدانید
و اگر ساخت هواپیمای داخلی
ساخت هواپیمای ایرانی از قول تا عمل
همزمان روز گذشته خبر آزمایش موفقیت آمیز موتور هواپیمای تمام ایرانی به این ترتیب با حضور رئیس شرکت مپنا، سامانه کنترل موتور تمام ایرانی هواپیما، ساخت مپنا منتشر شد. گروه صنعتی با موفقیت تست شده است.
مجازات ها؛ اولین نکته نیاز به ساخت هواپیما است
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین اظهارات خود درباره ساخت هواپیمای بومی، سیاست ساخت هواپیمای بومی با دانش و راهبردهای ملی کشور را برجسته کرد و گفت: امروز توانایی و دانش ساخت هواپیما وجود دارد. در کشور ما ایجاد شده است و ما به این توانایی دست یافته ایم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا باید در ایران هواپیما بسازیم؟ وی گفت: ما را تحریم کردند و اعلام کردند که اگر بتوانیم یک قفل وارد ایران نمی کنیم. در واقع وضعیت کنونی ما تحریم نیست، بلکه یک جنگ نابرابر است. ما حتی یک هواپیمای تحریم شده خریدیم و قرار بود قطعات و نشریه به ما بدهند که ندادند و الان از 13 هواپیمای برجام 10 فروند زمینگیر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در همه حوزه ها توانمند شده ایم، تحریم ها یا بی اثر بوده یا کم اثر بوده، اما هر جا کوتاهی هایی را نشان داده ایم فشار را بیشتر کرده است. نشان می دهد که در این شرایط جنگ نابرابر باید بتوانیم با مشکلات مقابله کنیم و استراتژی بلندمدت داشته باشیم.
محمد بخش با تاکید بر دانش هواپیماسازی در کشور گفت: امروزه در کشورمان دانشمندان هواپیماسازی داریم که توانسته اند ایرادات هواپیمای بومی ایرانی را برطرف کنند. افزایش یافته است و نظارت دقیقی بر ساخت این هواپیما داریم. امروزه نیز هواپیماهای مدرن و انواع ایرباس و نه تنها هواپیماهای روسی در کشور ما تعمیر می شوند.
انتهای پیام