مدیرعامل شرکت سایپا زمان تحویل را از دیگر مشکلات این شرکت برشمرد و گفت: خودروسازان جهانی شاخصی به نام «نرخ پاس مستقیم» دارند که عرضه به موقع خودروها نزدیک به 100 درصد است اما ضریب ایران در این شاخص است. کمتر از 18 درصد است.
وی وضع استاندارد در خودروها را از دیگر چالش های سایپا عنوان کرد و در این خصوص توضیح داد: اعمال استانداردها ما را بیشتر به بیرون وابسته کرده است و این دو عامل (شکاف سرمایه گذاری و وابستگی به خارج) شرایط تحریم، اقتصادی را به دنبال داشته است. تولید نمی شود و خسارت زیادی وارد می شود.
وی با بیان اینکه این اولین انحراف از یک خودروساز است، گفت: همه خودروسازان برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنند.
مدیرعامل سایپا نبود آرامش را یکی از دلایل عدم توسعه صنعت خودرو دانست و گفت: در فضایی که آرامش وجود ندارد کار سختی است.
وی گفت: در حال حاضر 17 میلیون خودروی سوختبر بالای 18 سال در کشور داریم که آماده همکاری با دانشگاهها برای رفع نیازها هستیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، محمدعلی تیموری در جلسه هماهنگی و توسعه همکاری های صنعتی و دانشگاهی با اشاره به چالش های تولید در سایپا افزود: در سال 90 مدیریت سایپا تصمیم گرفت سرمایه تحقیق و توسعه این شرکت را برای سرمایه گذاری در بورس سرمایه گذاری کند. برای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه وارد بازار سهام و سهام بازی شد.
تیموری به تولید اقتصادی از جمله کیفیت تولید، قیمت مناسب و تحویل به موقع اشاره کرد و با بیان اینکه این موارد در دستور کار سایپا قرار دارد، ادامه داد: در حال حاضر برای تصدی این سمت، 80 هزار خودرو در پارکینگ وجود داشت که ارزش که 12 بود می شود هزار میلیارد تومان و این عدد یعنی 12 هزار میلیارد تومان فروش زیانده داریم در حالی که بدهی های زیادی به قطعه سازان ایجاد شده است.
absnews
وی در پاسخ به این سوال که چرا در صنایع موشکی و نظامی پیشرفت خوبی داشتیم، اما در صنعت خودروسازی نه؟ وی گفت: یکی از دلایل آن ایثار و اخلاص و دیگری وجود فضای آرام در صنایع نظامی است. در فضایی که آرامش وجود ندارد کار کردن سخت است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز