absnews
رئیس واحد توسعه سامانه بانک ملی در خصوص حذف پیامک تراکنش های زیر 30 هزار تومان در بانک ملی از سوم اسفندماه امسال می گوید: هیچ الزامی برای استفاده مشتریان از اپلیکیشن های بانکی برای اطلاع از تراکنش های زیر وجود ندارد. 30,000 تومان می توان از طریق پیامک از این قبیل تراکنش ها به مردم اطلاع رسانی کرد، در حال حاضر وجود ندارد.
از سوی دیگر مهدی علی آقایی، رئیس اداره توسعه سیستم های بانک ملی به تشریح اهداف بانک در این زمینه پرداخت و به انتقادات در این زمینه پاسخ داد.
این مقام مسئول ادامه داد: روش دیگر تغییر هزینه تراکنش های پیامکی متناسب با میزان تراکنش است که کمتر بانکی برای اجرای این روش از آن استفاده کرده است. از اول اسفندماه هزینه تراکنش های بانکی از طریق پیامک از 13 به 24 هزار تومان افزایش می یابد که در این میان بانک ملی تصمیم گرفته است که نرخ را افزایش ندهد و تراکنش های زیر 30 هزار تومان را از طریق پیامک ارسال نکند.
وی در پاسخ به این انتقاد که بانک ملی پیامک هیچ گزینه ای برای حذف پیامک تراکنش های زیر 30 هزار تومان به مشتری بانک نداده است، توضیح داد: برای دریافت تراکنش های پیامکی او را مجبور به مراجعه به اپلیکیشن های مربوطه نکردیم. کمتر از 30000 تومان. اما ما فقط پیشنهاد دادیم. اگرچه این پیام درج و به متن پیامک منتقل نشده است، اما هیچ تعهدی در این زمینه وجود ندارد و تنها دریافت پیامک تراکنش های کمتر از 30 هزار تومان نباید به بله و آرم بانک اشاره داشته باشد، بلکه علاوه بر این، بانک اینترنتی بام نیز قابل استفاده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، مشتریان بانک ملی در روزهای اخیر پیامکی دریافت کردند مبنی بر اینکه به زودی امکان دریافت تراکنش های زیر 30 هزار تومان تنها از طریق بله و نشان این بانک وجود خواهد داشت.
در همین راستا، بانک ملی ایران بخشی از پیامک های بسیار کوچک خود (کمتر از 30 هزار تومان) را از تاریخ 2 اسفند 93 بر روی بستر دیجیتال و در اپلیکیشن های رسمی این بانک ارسال خواهد کرد. بر اساس این طرح، ارسال پیام تراکنش های زیر 30000 تومان به جای پیامک از طریق اپلیکیشن های رسمی بانک ملی ایران یعنی بله، نشانبانک و بام انجام می شود.
این پیامک با واکنش های منفی بسیاری از سوی مشتریان بانک مواجه شد که بانک ملی در اطلاعیه ای توضیح داد: در آستانه افزایش سالانه هزینه ارسال پیامک، بانک ها مجبور به افزایش هزینه اشتراک پیامک های تراکنشی خواهند بود که به این ترتیب است. ساده ترین راه برای مقابله با این افزایش هزینه ها. دریافت اشتراک بیشتر از مشتریان بانک. اما این اقدام بار مالی سنگین تری را بر مشتریان بانک تحمیل می کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دریافت تراکنش های زیر 30 هزار تومان از طریق پیامک برای افراد بانک ملی وجود دارد، گفت: در اجرای این موضوع با چالش های زیادی مواجه هستیم و در حال حاضر و احتمالا سال آینده امکان پذیر نیست. این امکان پذیر است.
از سوی دیگر راهکار برخی بانک ها برای مدیریت این هزینه ها عدم ارسال بخشی از پیام های تراکنش به مشتریان بوده است. این در حالی است که بانک ملی ایران به دنبال ارائه راهکاری خلاقانه برای مشتریان این بانک است که بار این افزایش قیمت بر دوش مشتریان بانک گذاشته نشود و در عین حال تمامی پیام های تراکنش به مشتریان برسد.
وی افزود: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی دو راه برای دریافت هزینه تراکنش های پیامکی برای بانک ها وجود دارد، یکی این که همان کارمزد را از افرادی که تراکنش زیادی انجام می دهند و طبیعتا پیامک بیشتری دریافت می کنند و از افرادی که پیامک کمتری دریافت می کنند، دریافت می کنند. تراکنشها و پیامهای متنی کمتر». آنها دریافتند که اکثر بانک ها از این روش استفاده می کنند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز