قرائت گزارش «انتشار اوراق مالی اسلامی در سال ۱۳۹۸ و پیامدهای آن» در مجلس
پرونده ارسالی به کمیته مربوط به گزارش هایی است که وزیر محترم اقتصاد و دارایی در اجرای قوانین مربوط به اجرای بودجه به کمیته ارسال می کنند. یکی از این گزارش ها به مدیریت بدهی های عمومی می پردازد که بی نظیر است. برای مستندسازی موضوع، مکاتباتی با وزرای وقت و فعلی اقتصاد و دارایی انجام شد و پاسخ های دریافتی مورد تحلیل قرار گرفت.
راهکار هشتم – ارائه لایحه قانون دو فوریتی به شورای اسلامی و اصلاح آیین نامه داخلی شورای اسلامی جهت بررسی فوری اصلاحات قانون دارایی.
چالش هشتم – اصلاح قانون دارایی توسط نهادی غیر از شورای اسلامی
راه حل ششم – مسدود کردن مجاری ایجاد بدهی عمومی در لایحه مدیریت بدهی و قوانین بالادستی
چالش پنجم – بی ثباتی بدهی های عمومی
چالش چهارم – نبود سیستم نظارت بر تعهدات و ضمانت ها
راه حل پنجم – با استفاده از رویکردهای گزارش تحلیل پایداری بدهی عمومی (DSA)
چالش ششم – استقراض دولت از اوراق مالی غیرشفاف و مخرب غیر اسلامی
راهکار دوم تسریع در تصویب لایحه مدیریت بدهی های عمومی با همکاری دولت و مجلس است.
در سال 1398 به دلیل برآورد بیش از حد منابع و محقق نشدن آنها، دولت با کسب مجوز از شورای عالی هماهنگی اقتصادی، درآمدهای دیگری مانند نفت و تولید دارایی های عمومی را جایگزین انتشار اوراق کرد. سوابقی که در اختیار کمیسیون اصل 90 قرار گرفت، شرح کاملی از میزان انتشار اوراق و تأثیر آن بر شرکت است.
سال 1398 سالی ویژه در تاریخ اقتصادی ایران از نظر تکانه های فراوان خارجی و داخلی بود. تداوم تحریم ها از یک سو و پیامدهای گسترده اپیدمی ویروس کرونا از سوی دیگر منجر به افزایش هزینه ها و عدم رعایت برخی از اقلام درج شده در منابع بودجه ای دولت شده است، به طوری که نتیجه با توجه به شرایط فوق، بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، انتشار اوراق مالی اسلامی، کل کشور را به بیش از میزان مصوب بودجه سال 1398 سوق داد، به طوری که بیش از 50 درصد از اوراق منتشر شده طی سال مذکور به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی رسیده است که از یک سو به عنوان استقراض از مردم تلقی می شود و از سوی دیگر به عنوان انتقال بدهی سال به سال های بعد اشاره دارد. به عبارت دیگر، عدم اصلاح ساختار بودجه و رفع فوری کسری بودجه، ضرورت انتشار اوراق قرضه را به عنوان راه حلی برای به تعویق انداختن مشکل ایجاد کرد.
به منظور مقابله با بحران، لایحه مدیریت بدهی های عمومی در تیرماه 1388 تدوین و به تصویب کمیسیون اقتصادی دولت رسید و این لایحه در پایان سال 1400 با نامه رسمی دولت به شورای اسلامی شهر ارسال شد. لازم است با جدیت و فوریت این لایحه در شورای اسلامی بررسی و تصویب شود.
پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت فعلی:
چالش اول – وجود کسری بودجه مزمن و سرایت آن به متغیرهای پولی از طریق استقراض از بانک مرکزی یا تحمیل آن به شبکه بانکی.
منشأ ایجاد بدهی عمومی غیرمرتبط با بدهی که شفاف نیست و اثرات منفی اقتصادی بیشتری دارد، طیف وسیعی از الگوهای رفتاری هر سازمانی را در بر می گیرد که ریشه در قوانین متعددی دارد که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر حوزه تأثیر مدیریت بدهی از جمله این قوانین می توان به قوانین بودجه سنواتی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور و قانون نحوه محاسبه و اعمال نرخ ارز دارایی های ارزی بانک مرکزی اشاره کرد. و بدهی ها در این راستا لازم است مجاری ایجاد بدهی عمومی به غیر از اوراق قرضه مسدود شود.
حجم بالای تسهیلات تسلیمی و اسکناس که بارها بر اساس قانون و مقررات برای بانک ها اجباری شده است، نقش مهمی در رشد بدهی دولت به بانک ها دارد به طوری که مشمولان تسهیلات و اعتبارات مورد نظر از نرخ های ترجیحی و نیاز دولت بهره مند می شوند. ضمانت برای اعطای تسهیلات طبق آیین نامه مصوب شورای اسلامی آسان است و همه این موارد باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
راه حل سوم – تمرکز تمام مسائل مربوط به خزانه داری در سراسر کشور و ایجاد توازن بین مسئولیت و قدرت
موضوع گزارش:
به گزارش ای بی اس نیوز، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی، در جلسه استماع گزارش کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در خصوص تکالیف مالی اسلامی در سال 1398 و پیامدهای آن، متن این گزارش به شرح زیر است:
راه حل چهارم – ایجاد نظام کنترل اوراق و ضمانت نامه بر اساس آنچه در قانون برنامه هفتم توسعه کشور مقرر شده است.
انتهای پیام
چالش هفتم – سیاست قیمت گذاری و پرداخت تسهیلات اعتباری اجباری
چالش سوم – عدم جهت گیری سیاسی در حوزه مدیریت بدهی و عدم وحدت به دلیل ساختار سیاسی کشور.
راه حل هفتم – حذف سیاست قیمت گذاری اجباری برای شرکت های دولتی و همچنین بازنگری در فرآیند تصویب تسویه پرداخت برای صدور تسهیلات و اوراق اجباری به بانک ها که معمولاً منجر به ضمانت نامه دولتی یا تحمیل هزینه مالی می شود. پرداخت مابه التفاوت تسهیلات با نرخ ترجیحی.
چالش دوم – عدم انسجام در قوانین و مقررات مربوط به حوزه مدیریت بدهی عمومی است
سخنگوی کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی گزارش «انتشار اوراق مالی اسلامی در سال 1398 و پیامدهای آن» را در دادستانی مجلس قرائت کرد.
“مقدمه
بر اساس بررسی های انجام شده، ریشه وضعیت کنونی را می توان در نبود اصلاح ساختار بودجه و ایجاد منابع و مدیریت جدید و ارتقای کارایی هزینه ها، ناتوانی نظام سیاسی نهاد مالی عمومی کشور خلاصه کرد. استفاده از قواعد مالی و استفاده از رویکرد اختیاری، نبود سیستم نظارت بر تعهدات و ضمانتهای دولت و چالش اقتصاد سیاسی، خلاصه چالشهای موجود در فرآیند بودجه کشور و فعالیتهای خارج از بودجه دولت است.
راهکار اول – مدیریت بدهی ها و کسری بودجه کشور و جلوگیری از سرایت کسری بودجه ایجاد شده به بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای تحقق اهداف کنترل تورم در کشور.
چالش ها و راهکارهای ارائه شده برای بهبود وضعیت بدهی دولت به شرح زیر اعلام می شود: