چرا اهداف اجرای سیستم یکپارچه خودرو محقق نشده است؟

این در گفتگو با آنا توضیح داده شد؛

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: سامانه یکپارچه با هدف حذف قرعه کشی ایجاد شد. اما این در نهایت منجر به حذف لاتاری نشد. همه کسانی که به دنبال کسب سود در بازار خودرو هستند همیشه راه هایی برای دور زدن شرایط جدید پیدا می کنند.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: از اولین روزهای ایجاد سامانه یکپارچه خودرو، مخالفت خود را به دلیل عدم تطابق با سیستم یکپارچه خودرو اعلام کردیم. مسائل مختلف بخش خودرو و عرضه این محصولات در بازار با ایجاد این سامانه.
اختیار تولید و قیمت گذاری خودرو باید با هیئت مدیره شرکت باشد.
وی افزود: هیات مدیره خودروسازان باید این اختیار را داشته باشد که در چارچوب قیمت های سازمان حمایت از مصرف کننده، این محصولات را چه خودروهایی تولید و با چه قیمتی بفروشند.
نعمت بخش گفت: وزیر سابق صمت قول داده بود که نظام قرعه کشی را لغو کند. اگرچه بارها هشدار داده شده است که امکان حذف قرعه کشی با این روش وجود ندارد، بنابراین سیستم تعبیه شده با سیستم قرعه کشی جایگزین شد و در هنگام ثبت نام، مهلت تحویل به گونه ای تعیین شد که عدم ارسال متفاوت از قرعه کشی به دلیل زمان طولانی تا تحویل.
ایجاد یک تعهد چند ساله برای خودروسازان با یک سیستم یکپارچه
وی گفت: سامانه ثبت نام و تحویل در سامانه یکپارچه به معنای ایجاد تعهد 2 تا 3 ساله برای ایران خودرو و برخی خودروسازان دیگر و همچنین خودروی پژو پارس به دلیل تفاوت فاحش قیمت کارخانه با قیمت بازار است. ، یک تعهد بلند مدت در نظر گرفته شد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به نقدینگی 8 هزار همتی در کشور خاطرنشان کرد: نقدینگی رو به رشد به دنبال بازارهایی برای حفظ ارزش یا کسب سود است و بازار خودرو به دلیل شکاف قابل توجه برای دارندگان نقدینگی بسیار جذاب است. بین قیمت کارخانه و قیمت بازار قوانین سختگیرانه با هدف جلوگیری از سوء استفاده در نهایت منجر به کنترل نمی شود و روش هایی وجود دارد که می توانند این قوانین را دور بزنند.
دور زدن مقررات و اجاره کارت ملی
نعمت بخش تصریح کرد: برای دور زدن مقررات، کارت های اجاره ملی تبلیغ شد و یا متقاضی خرید خودروی وارداتی نباید پلاک فعال خودرو داشته باشد. همچنین تولید داخلی نداشت و سیاست هایی برای واردات در نظر گرفته شده است. و واگذاری خودرو به این معناست که شما ثروتمندان را به سمت خانوارهایی هدایت میکنید که خودرو ندارند تا مبلغ کمی دریافت کنند و در ازای آن خریداران آن خودروها میلیاردها سود خواهند داشت.
وی افزود: سامانه یکپارچه با هدف حذف قرعه کشی ایجاد شد اما در نهایت منجر به حذف آن نشد. هر کسی که به دنبال کسب سود در این بازار است همیشه راهی برای اجتناب از آن پیدا می کند. سیاست گذاران سیاست هایی را اتخاذ می کنند که منجر به فساد می شود.
سیستم تعبیه شده خودرو در دست دلالان وقفه ایجاد نمی کرد
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: سیستم یکپارچه خودرو منجر به از دست رفتن دست دلالان نشد و تنها اثر آنها بسته شدن دست شرکت ها بود. در حالی که طبق قانون تجارت، سپردن وظایف به شرکت ها و تعیین مشتری و قیمت محصولات آنها، خلاف قانون تجارت است.
وی تاکید کرد: باید اجازه داد خودروسازان در رقابت واقعی تولید کنند و با قیمت مناسب به بازار عرضه کنند و امتیازاتی را در قالب ضمانت و … در نظر بگیرند. برای مشتریان در یک رقابت واقعی است که خدمات شرکت ها با یکدیگر متفاوت است و این خریداران هستند که انتخاب می کنند چه خودرویی را از کدام خودروساز خریداری کنند.