به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در سال های اخیر هشدارها در خصوص مشکلات تامین قطعات خودروهای وارداتی و مونتاژی و افزایش نارضایتی در بین مردم افزایش یافته است. ورود خودروهای چینی بسیار متنوع و کم تولید به بازار ایران، چالش تامین قطعات یدکی را به دغدغه ای بزرگ برای مصرف کنندگان و موضوعی نگران کننده برای مسئولان و کارشناسان خودرو تبدیل کرده است.
در حال حاضر خریداران خودروهای مونتاژی علاوه بر پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید، در تامین قطعات یدکی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شده اند. و متاسفانه شرکت های فروش خودرو هیچ گونه تعهدی در قبال تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور می شوند. در برخی موارد قیمت این قطعات بیشتر از نمونه های ژاپنی و اروپایی است.
بررسی ها نشان می دهد که مشکل تامین لوازم یدکی مربوط به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آنهاست. از نیاز به چراغ و قفل درب گرفته تا براکت سپر و قطعات داخلی مربوط به سیم کشی موتور، همه این موارد را شامل می شود. حتی نمایندگی هایی که این خودروها را وارد بازار کرده اند نیز اطلاعات کاملی از مشخصات فنی آن ها ندارند.
البته بسته به واردات قطعات یدکی از خارج از کشور، قیمت آنها با نوسانات دلار مرتبط است و همین موضوع باعث نارضایتی و بلاتکلیفی مصرف کنندگان نیز شده است. در این شرایط در صورت افزایش تعداد و تنوع واردکنندگان خودرو، چالش های تامین قطعات یدکی نیز پیچیده تر می شود. زیرا به دلیل تحریم ها امکان خرید این خودروها از سازنده اصلی وجود ندارد، بنابراین نه گارانتی مناسبی برای این خودروها ارائه می شود و نه قطعات آن به درستی تامین می شود.
نیک آیین رئیس اتحادیه لوازم یدکی تهران با انتقاد از بی توجهی به بازار قطعات خودرو خاطرنشان می کند: تامین قطعات خودروهای چینی چه وارداتی و چه مونتاژی به یکی از چالش های اصلی حوزه قطعه سازی تبدیل شده است. صنعت عواملی مانند افزایش نرخ ارز، تورم و وارداتی بودن این سکه ها از دلایل اصلی این چالش ها هستند.
وی در گفت وگو با ای بی اس نیوز با اشاره به اینکه مشکل اصلی خودروهای چینی گیربکس آنهاست، افزود: برخی از این خودروها در حین رانندگی گرم می شوند و راننده در کارکرد خودرو دچار مشکل می شود. حتی تعداد زیادی از خودروهای چینی که در نمایندگی ها از بین می روند به دلیل کمبود قطعات یدکی است، اما نکته مهم در اینجا این است که شرکت های مونتاژ کننده کیفیت لازم را در تولید خودرو در نظر نمی گیرند که برای افرادی که استفاده می کنند مشکلاتی ایجاد می کند آنها ماشین ها
نیک آیین با اشاره به اینکه دانش تعمیرات خودرو چینی در انحصار نمایندگی هاست، افزود: مشتری یا باید قطعات اصلی را در خودروی خود نصب کند یا خودرو را به نمایندگی ارسال کند و برای دریافت آن چندین ماه صبر کند.
وی با بیان اینکه تعمیرگاه های خودرو قطعات استوک را قبول نمی کنند، گفت: اما مشتری به دلیل گرانی قطعات اورجینال و یا نبود این قطعات، قطعات استوک را روی خودرو نصب می کند که در آینده خودروها را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در سخنانی به گرانی قطعات خودروهای چینی که با توجه به نرخ ارز در حال افزایش است اشاره کرد و گفت: هر بار که نرخ ارز تغییر می کند، قیمت قطعات یدکی در بازار نیز به طور غیرعادی افزایش می یابد. مشتری نمی تواند قطعات را با قیمت های بالا خریداری کند.
absnews