چرا اپل آیفون را گران نمی کند؟
قیمت مدل استاندارد آیفون از 999 دلار شروع می شود که مشابه قیمتی است که در سال 2017 داشت، اما چرا اپل تورم را در قیمت این گوشی لحاظ نمی کند؟
به گزارش ای بی اس نیوز، وقتی به آیفون فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ سخت افزار گران این گوشی؟ کیفیت دوربین عالی آن یا پردازنده فوق العاده قدرتمند آن؟ اتصال بی سیم با آی پد و مک بوک؟ هر چه در مورد آیفون فکر کنید، کیفیتی که هرگز در این گوشی پرچمدار دیده نشده است، مقرون به صرفه بودن آن است. با این حال، اگر دقت کنید، آیفون با گذشت زمان ارزانتر شده است. در واقع اپل از سال 2017 قیمت آیفون را افزایش نداده است.
وب سایت makeuseof در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه اپل با وجود افزایش تورم توانسته قیمت آیفون را ثابت نگه دارد و چرا در وهله اول قیمت آیفون را افزایش نداده و این اقدام چه تاثیری بر روی کاربران دارد.
قیمت آیفون از سال 2017 افزایش نیافته است
این نمودار قیمت آیفون های هم اندازه عرضه شده از سال 2017 را نشان می دهد.
آیفون X در سال 2017 با قیمت پایه 999 دلار وارد بازار شد. پنج سال بعد، آیفون 14 پرو با همین قیمت عرضه شد. اگر تورم را در نظر بگیریم، قیمت آیفون 14 پرو باید 1200 دلار باشد. با این حال، این اتفاق نیفتاد. اما واقعاً چه اتفاقی افتاد و چگونه اپل، از بین همه شرکتها، با وجود مشتریان بسیار وفادار و قدرت قیمتگذاری دیوانهکنندهاش، تا این حد نسبت به افزایش قیمت محصول خود برای پنج سال بیمیلی نشان داد. اینطور نیست که اپل واقعاً از تأثیرات تورم یا هر چیز دیگری مصون باشد.
اپل چگونه قیمت آیفون را ثابت نگه می دارد؟
درست است که اپل از تورم در امان مانده است، اما در واقع نسبت به سایر سازندگان گوشی های هوشمند انعطاف پذیرتر بوده است. این شرکت قدرت چانه زنی بسیار زیادی دارد زیرا اغلب بزرگترین مشتری پیمانکاران خود است و در واقع اپل بزرگترین مشتری این شرکت های فناوری است:
Foxconn: قطعات آیفون را مونتاژ می کند.
TSMC: تراشه های سیلیکونی اپل را تولید می کند.
سامسونگ: صفحه نمایش OLED را برای آیفون ارائه می دهد.
سونی: سنسورهای دوربین آیفون را ارائه می دهد.
کوالکام: مودم های 5G را ارائه می دهد.
مشکل این است که سازندگان قراردادی اپل اغلب آنقدر با سازنده آیفون گره خورده اند که هر موفقیتی از این شرکت تأثیر مستقیمی بر تجارت آنها دارد. به عبارت دیگر، این شرکت ها انگیزه آشکاری برای کمک به موفقیت اپل دارند، زیرا گزینه دیگر این است که بزرگترین مشتری خود را از دست بدهند و آینده خود را به خطر بیندازند. به دلیل همین رابطه نزدیک، وقتی اپل از این شرکت ها می خواهد که قیمت های خود را زیاد افزایش ندهند، چاره ای جز اطاعت از غول آمریکایی ندارد. به این ترتیب اپل توانست هزینه های خود و متعاقباً قیمت آیفون را نسبتاً ثابت نگه دارد، اما این همه ماجرا نیست.
استفاده از روابط قوی پیمانکار تنها بخشی از معادله است. از آنجایی که اپل تقریباً سه چهارم کل سود صنعت را به دست می آورد، می تواند حاشیه سود رو به کاهش خود را بدون تأثیر عمده بر وضعیت مالی کلی شرکت نادیده بگیرد.
در نهایت، اپل عادت دارد که تخفیف ارائه نکند. در حالی که سازندگان تلفن های اندرویدی اغلب تخفیف هایی ارائه می دهند، مدل های آیفون، حداقل در آمریکای شمالی، در تمام طول سال با همان قیمتی که برای اولین بار وارد شدند فروخته می شوند. بنابراین اپل نیازی به تعیین قیمت بالا در ابتدا ندارد تا پس از چند ماه قیمت را کاهش دهد.
همه این روش ها در کنار هم به اپل کمک می کند تا قیمت آیفون را ثابت نگه دارد و از این طریق برای خریداران جذاب تر شود، اما می دانیم که کاربران آیفون نسبت به کاربران آیفون حساسیت کمتری نسبت به افزایش قیمت دارند. ‘اندروید. پس چرا اپل از این فرصت استفاده نکرد و قیمت را افزایش نداد تا پول بیشتری در جیب خود بگذارد؟
چرا اپل آیفون ها را گران نمی کند؟
دلیل اینکه اپل تلاش زیادی برای ثابت نگه داشتن قیمت آیفون دارد، به خاطر علاقه به کاربرانش نیست، بلکه به این دلیل است که اکنون بیش از هر زمان دیگری میخواهد کاربران اندروید به آیفون بیایند. شاید بدانید که فروش جهانی گوشی های هوشمند هر ساله در حال کاهش است زیرا مردم به دلایل مختلف گوشی خود را به طور مرتب تعویض نمی کنند. این بدان معناست که اکنون برای شرکتهای گوشیهای هوشمند ادامه فعالیت و سوددهی دشوارتر است. بنابراین، راه منطقی برای مقابله با تغییر چشمانداز اقتصادی، شروع فروش خدمات اشتراکی است که درآمد قابل پیشبینی و مداوم را تضمین میکند. این دقیقاً همان کاری است که اپل در تلاش است انجام دهد.
اپل با افزایش ندادن قیمت آیفون در تلاش است تا ورود افراد بیشتری به اکوسیستم اپل را آسان کند تا پس از آن بتواند آنها را به مشترکین دائمی پولی تبدیل کند و در نتیجه با فروش خدمات اپل درآمد پایداری کسب کند. مانند Apple TV Plus. گارانتی Apple Arcade، Apple Music، Apple Fitness Plus و سایر خدمات.
این هدف از نگه داشتن هر چه بیشتر افراد در این اکوسیستم قبل از اینکه خیلی دیر شود، احتمالاً دلیل سری آیفون SE است. اگر آیفون استاندارد دروازه ورود به اکوسیستم اپل است، آیفون SE نسخه ارزانتری است که ورود به باغ دیواری اپل را بسیار آسانتر میکند.
قیمت خدمات اپل افزایش یافته است
اگر اپل با ثابت نگه داشتن قیمت ها، مردم را به خرید آیفون تشویق کند، در نهایت باید این شکاف را در جای دیگری پر کند و این دقیقاً کاری است که این شرکت انجام می دهد. در اکتبر 2022، اپل قیمت خدمات خود از جمله Apple Music، Apple TV Plus و Apple One را افزایش داد. خدمات اپل با دقت بیشتری تورم را منعکس می کند زیرا مقصد نهایی کاربران آیفون است.
آیفون در حال حاضر حدود نیمی از کل درآمد اپل را تشکیل می دهد، اما اگر این شرکت این استراتژی را دنبال کند، خدمات اپل می تواند طی چند سال به منبع اصلی درآمد این شرکت تبدیل شود. این ایده برای اپل عالی است زیرا خدمات اشتراک به اندازه تحقیق برای نوآوری سخت افزار جدید دشوار یا گران نیست. برای کسانی که جیب های عمیقی دارند، اپل ممکن است به زودی یک “iPhone Ultra” راه اندازی کند تا جایگاه خود را به عنوان یک سازنده تلفن های برتر احیا کند.
اپل می خواهد همه آیفون بخرند
اکنون بیش از هر زمان دیگری، اپل از کاربران اندرویدی می خواهد که به آیفون سوئیچ کنند. اگر به قیمت جذب کاربران اندرویدی در اکوسیستم این شرکت و در نهایت تبدیل آنها به مشترکین معمولی از طریق سرویس های اپل باشد، اپل مشکلی برای کاهش حاشیه سود خود ندارد.
چه بخواهیم چه نخواهیم، اشتراک ها بخش بزرگ تری از زندگی کاربران خواهند شد و اپل در مورد این تغییر جدی است. اگر این شرکت بتواند افراد بیشتری را به استفاده از آیفون ترغیب کند، کنترل بیشتری بر مسیر صنعت فناوری در آینده خواهد داشت.
انتهای پیام