پیش بینی منافع مشترک با کشورهای همسایه در پروژه «ایران راه».

معاون وزیر راه اعلام کرد:

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در طرح «ایران راه» قرار است به دنبال منافع مشترک با کشورهای همسایه باشیم و در این راستا ابتدا باید «زیرساخت ها» را تکمیل کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهریار افندی زاده معاون وزیر راه امروز در نشست خبری سومین و آخرین روز از هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، گفت: بر اساس پیش بینی های روز دنیا. تجارت، روابط تجاری روسیه و اروپا معادل 262 میلیارد دلار کاهش می یابد و در آینده نیز قطب اصلی جاذبه تجاری به سمت شرق آسیا و خاورمیانه خواهند بود و ایران در همه جهات قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این راستا ابتدا باید زیرساخت ها از جمله حمل و نقل ترکیبی رشت – آستارا، زاهدان – چابهار، یونسی – مشهد و کاسپین به رشت تکمیل شود.
اهمیت طرح جامع حمل و نقل کشور
این مسئول بر اهمیت طرح جامع حمل و نقل کشور تاکید کرد و افزود: اگر بتوانیم این طرح را که مربوط به سال 1414 است تهیه و تصویب کنیم، به راحتی می توانیم چشم اندازی برای توسعه کشور داشته باشیم.
وی بیان کرد: در این طرح همه ابعاد حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی مد نظر قرار گرفته و تلاش می شود تمامی شبکه های لازم ترسیم شود.
افندی زاده تاکید کرد: در این طرح جامع حمل و نقل ترکیبی به عنوان حمل و نقل کارآمد در نظر گرفته شده و موضوع ترانزیت نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در طرح است که در آن طرح «ایران راه» تعریف شده است.
پیش بینی های ستاد ملی ترانزیت در برنامه هفتم توسعه کشور
وی گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور پیش بینی شده است که اداره کل حمل و نقل عمومی کشور در صورت تصویب با ریاست رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور و دبیرخانه آن در داخل وزارت راه تشکیل شود. و توسعه شهری.
معاون وزیر راه و شهرسازی پتانسیل قوی بنادر شمال و جنوب کشور را برشمرد و گفت: ظرفیت این بنادر سالانه بین 275 تا 280 میلیون تن کالا است که در حال حاضر به طور کامل از آن استفاده نمی شود، اما اگر ما شبکه ریلی را تکمیل کرده و می تواند این ظرفیت را به روز کند.
وی یادآور شد: در پروژه بزرگ «ایرانراه» نیز مسائل نرم افزاری مهم است و باید پایانه ها به محل عبور کامیون ها تبدیل شود تا شاهد تشکیل صف نباشیم که این امر نیازمند تعامل کشورهای دیگر است.
افندی زاده با تاکید بر لزوم دیپلماسی قوی بین ایران و همسایگان خاطرنشان کرد: در پروژه جاده ایران اعلام کردیم که کشورهای آسیای میانه می توانند ایران را جاده خود بدانند.
وی گفت: در هشت ماهه امسال 28.2 درصد رشد ترانزیت در کشور، سهم رشد ترانزیت جاده ای 33 درصد و سهم رشد ریلی کمتر بوده است.
لزوم ایجاد زیرساخت های معبر سبز
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تجربیات گذشته به ویژه در ترانزیت ما را به این نتیجه رسانده است که باید از سامانه های هوشمند استفاده کنیم و در این راستا یکی از تفاهم نامه های گمرکی کشور حذف اسناد کاغذی باشد.
وی افزود: باید سامانهای ایجاد کنیم که بتوانیم اسناد یکدیگر را بپذیریم، سامانههای ایجاد شده در کشورهای مختلف باید از نظر نرمافزاری با یکدیگر سازگار باشند که در مجموع به آن مسیر «ترانزیت سبز» میگویند.