به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، لایحه بودجه 1404 در شرایطی از سوی دولت تهیه شد که کشور با نارضایتی فزاینده ای از همه حامل های انرژی اعم از گاز طبیعی، برق و بنزین مواجه است. در سال 1401، عدم تعادل گاز طبیعی در اوج مصرف به 315 میلیون مترمکعب در روز رسید و اگرچه این رقم به دلیل افزایش دما در سال 1402 به حدود 280 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافت، اما چالش عدم تعادل وجود دارد. گاز طبیعی در طول سال، به ویژه در ماه های سرد.
این گزارش ادامه می دهد که از سوی دیگر مصرف سوخت مایع در نیروگاه های حرارتی افزایش یافته و در حال حاضر ذخایر گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه ها در 6 ماهه اول سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. سال گذشته و افزایش عدم تعادل گاز و ناتوانی در تامین سوخت مایع جایگزین چالش هایی را ایجاد کرد. برای تامین برق در زمستان ایجاد شده است.
این گزارش حاکی از کسری عرضه بنزین و بی توجهی به سیاست های مدیریت مصرف موجب الزام واردات و خرید محصولات وابسته از واحدهای ملی شده است. بنابراین انتظار می رود تدوین لایحه بودجه و مفاد آن با وضعیت عدم تعادل انرژی و چالش های آن تطبیق داده شود و راهکارهایی برای مدیریت و کاهش عدم تعادل اندیشیده شود. همچنین با توجه به تصویب برنامه هفتم در سال جاری، پیش بینی می شود با توجه به تکالیف و تحقق اهداف کمی برنامه هفتم، بودجه به صورت کاهش یک ساله قانون برنامه هفتم تهیه شود.
در این گزارش حاکی از آن است که تبصره «3» لایحه 12 بند 1404 به ویژه نفت و روابط مالی آن با دولت است. همچنین در قسمت هفتم این لایحه، جدول مفروضات منابع و مصارف عمومی دولت در سال 1404 درج شده است که بخش عمده ای از آن مربوط به حوزه نفت و گاز است. نکته قابل توجه لایحه مالی 1404 ادغام کلیه منابع در سرفصل بودجه عمومی است و به این ترتیب منابع خارج از سقف بودجه مانند منابع حاصل از حساب هدفمندی یارانه ها به کل اضافه شده است. بودجه منابع عمومی برای اولین بار در سال های اخیر و سایر یادداشت ها و جدول مصرف منابع. برای در نظر گرفتن هدفمندی یارانه ها که عمدتاً از منابع فروش فرآورده های نفتی و فروش داخلی گاز طبیعی تشکیل می شد، در لایحه بودجه این موضوع لحاظ نشده است.
این گزارش توضیح می دهد که از مجموع دو هزار و 107 میلیارد تومان درآمدهای نفتی پیش بینی شده در لایحه بودجه که 35 درصد از کل منابع عمومی بودجه را شامل می شود، تقریباً 509 میلیارد تومان سهم دولت از درآمدهای نفتی است . درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی. گزارش شد که با احتساب سهم استقراضی از صندوق توسعه ملی، این سهم به 44 درصد و در مجموع تقریباً یک میلیون و 50 هزار میلیارد تومان می رسد. اما اگر لایحه بودجه مانند قوانین بودجه سال های اخیر استاندارد شود، سهم درآمدهای نفتی کشور از بودجه عمومی معادل 15 درصد خواهد بود که این رقم در سال گذشته 23 درصد بوده است.
این گزارش حاکی از آن است که بر اساس نرخ فعلی تولید نفت خام، برآورد هدف تولید 3 میلیون و 750 هزار بشکه نفت خام مشکوک است و در نتیجه، دستیابی به صادرات نفت خام و میعانات گازی در مجموع 1850 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است. که سهم دولت 1250 هزار بشکه در روز نیز دور از انتظار است.
این گزارش ادامه می دهد که علاوه بر وضعیت تولید نفت در کشور، با نگاهی به پیش بینی بازار نفت در سال آینده، احتمال کاهش صادرات نفت ایران نیز وجود دارد. پیش بینی می شود حداقل، حداکثر و سناریوهای احتمالی قیمتی صادرات نفت ایران برای سال آینده به ترتیب بشکه ای 53، 75 و 63 دلار و میزان صادرات کمتر از حجم در نظر گرفته شده در بودجه باشد. فاکتور.
این گزارش حاکی از آن است که در سناریوی محتمل درآمدهای دولت از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی (با قیمت هر بشکه نفت معادل 63 دلار بر اساس پیش نویس قانون بودجه و میزان صادرات (1.1 میلیون بشکه در روز و صادرات گاز بر اساس مفروضات لایحه بودجه) معادل 459 هزار میلیارد تومان برآورد شده و در سناریوهای حداقل و حداکثر این رقم به ترتیب 370 و 696 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
در این گزارش آمده است علیرغم اینکه افزایش یکپارچگی و کامل بودن سند بودجه از طریق تجمیع اعتبارات هدفمندی یکی از نقاط قوت لایحه بودجه محسوب می شود و در آن بخش قابل توجهی از وظایف برنامه هفتم به آنچه بر ارقام کلان بودجه تأثیر می گذارد توجه می شود، اما وظایف برنامه هفتم برای رفع عدم تعادل انرژی در حال رشد به طور کامل پوشش داده نشده است.
در ادامه این گزارش آمده است که از جمله این موارد عدم تخصیص منابع/هزینه ها و درآمد/هزینه ها به حساب بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان یکی از بازوهای اصلی بازار بهینه سازی مصرف انرژی برای پیشبرد طرح های بهینه سازی در کشور است. کشور همچنین برای رفع عدم تعادل انرژی در سمت افزایش تولید، در برنامه هفتم پیشرفت، حساب سرمایه گذاری نفت و گاز برای تامین مالی این پروژه ها ایجاد شد، اما در لایحه ارائه شده صرفا منابع/هزینه ها و درآمدها/ به هزینه های این حساب رسیدگی نشده است، اما از متن لایحه نیز می توان این گونه تفسیر کرد که منابع این حساب تنها از افزایش تولید بیش از 3750 هزار بشکه در روز نفت خام و صادرات بیش از 16 میلیارد متر مکعب گاز. طبیعی خواهد بود.
بی توجهی به ذخیره سازی و اندازه گیری گاز در لایحه مالی 1404
این گزارش حاکی از آن است که عدم توجه به ردیف اعتباری پیش بینی شده برای دو پروژه بزرگ ذخیره سازی و اندازه گیری گاز طبیعی پیشنهادی در برنامه هفتم نیز یکی از نقاط ضعف این لایحه از نظر حوزه انرژی است این موقعیت ها ; عدم تخصیص منابع/هزینه ها و محصولات/هزینه ها برای حساب بهینه سازی مصرف انرژی، عدم تخصیص منابع/هزینه ها و محصولات/هزینه ها برای حساب سرمایه گذاری نفت و گاز، عدم توجه به عمومی سازی بهینه سازی مصرف انرژی از طریق صدور پس انداز. گواهینامه ها، عدم تعیین منابع مورد نیاز پروژه های تعیین شده در برنامه هفتم اعم از ذخیره سازی و سیستم جامع مدیریت هوشمند انرژی انرژی، تعیین سهم 14.5 درصدی علی الحساب برای شرکت ملی نفت و گاز و نه توسط. با ذکر ماده (15) قانون برنامه هفتم در مورد توزیع این شرکت ها در فروش نفت و گاز.
انتهای پیام