سایر موضوعات

مسدود شدن خودروها؛ راه حل اشتباه برای مشکل اشتباه

کاکایی ضمن اشاره به عدم تعادل در اقتصاد کشور گفت: علاوه بر اخلال در بازار خودرو و بازار سرمایه، عدالت اجتماعی را نیز به چالش می کشند.

بر این اساس، با اعمال این شرط، همان دلالان سرمایه دار که کارت های اجاره ملی را خریداری کرده اند، پول خودرو را به حساب اجاره کننده واریز می کنند تا وی ثبت نام کند. بنابراین، صف قرعه کشی پر از دلالان سرمایه دار باقی خواهد ماند. بنابراین، قرعه کشی ملی، قرعه کشی ملی خواهد بود.

هرگز برآورد واقعی مصرف کننده وجود نداشته و نخواهد داشت

مشکل بد این است که می خواهیم با رانت دادن به مردم مشکلات مردم را حل کنیموی افزود: دستور قیمت گذاری را طراحی می کنیم، صف خرید و وصول اجاره بها تشکیل می شود. سپس صف ها بسیار طولانی می شوند و قرعه کشی شروع می شود. در قرعه کشی ها، سیستم ها نمی توانند بار تقاضای بالا را تحمل کنند، تعداد سیستم ها بیشتر است و زمان ثبت نام طولانی می شود. سپس 10 میلیون داوطلب به یکباره ثبت نام می کنند که قابل توجه است و امکان پاسخگویی وجود ندارد، سپس یک شرط جدید تعریف می شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه این روش ها راه حل نیست، بلکه مشکل است، گفت: از قیمت گذاری اجباری گرفته تا این قرعه کشی ها و اعمال محدودیت ها همگی مشکل ایجاد می کنند. اگر می خواهید رانت را توزیع کنید، آن را برای همه اجرا کنید. اما برعکس، اجازه دهد خودروساز محصول خود را به قیمت واقعی بفروشد و اگر با مردم دوست است (همه اینها برای حمایت از مصرف کننده و مردم است) مالیات را بین مردم تقسیم کند.

به گزارش ای بی اس نیوز، گروه خودروسازی سایپا در جدیدترین طرح فروش خود شرط ایجاد حساب نمایندگی در قالب پیش فروش یک ساله چهار محصول خودرویی را اجرا کرده است. به شرطی که برای واقعی‌تر کردن تقاضا و حذف تقاضاهای کاذب، دلال‌ها از این چرخه خارج شوند و مصرف‌کنندگان واقعی از این فروش منتفع شوند.

کارشناس خودرو: اگر مشکلی وجود دارد، راه حل ها اشتباه است…

کارشناس خودرو این کشور گفت: این مسیر مردم را به سمت نابودی می کشاند. در این میان هر اصلاحی که قرار است انجام شود، خواه ناخواه، عده ای متحمل ضرر می شوند. تعداد کل افرادی که توانستند ثبت نام کنند 11 میلیون نفر تخمین زده می شود که از این تعداد 10 میلیون نفر برای شرکت در این قرعه کشی ثبت نام کردند که نشان می دهد میزان اجاره بها بیش از هر زمان دیگری است.

با اعمال این شرط، همان دلالان سرمایه دار که کارت های اجاره ملی را خریداری کرده اند، پول خودرو را به حساب مستاجر واریز می کنند تا وی ثبت نام کند. بنابراین صف قرعه کشی مملو از دلالان سرمایه دار خواهد بود حال با اعمال این محدودیت ضمانت وجود پول خودرو در حساب مشتری، در صورتی که مصرف کننده واقعی دیگر سرمایه خود را نفروشد و درآمدی نداشته باشد و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی که ارزش ریال کاهش می یابد، چه اقدامی باید انجام دهد. ? این شخص دیگر با این پول نمی تواند همان طلا یا کالاهای دیگر را بخرد!

اگرچه نهادهای ذی صلاح با هدف فراهم آوردن شرایط برای مصرف کننده واقعی و تحول خواسته ها به سمت واقعیت بیشتر، این محدودیت را پیش بینی کرده اند. اما موضوع مهمی که در این تصمیم به چشم نمی خورد این است که تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان، که از قضا به همان اندازه است آنها مصرف کننده واقعی هستند و قادر به خرید در بازار آزاد نیستند و به همین دلیل بارها و بارها برای برنده شدن صف کشیده اند، منتظرند که اگر قرعه به نام این افراد بیفتد و در آن قرعه کشی برنده شوند، مقداری از سرمایه هایشان مانند طلاهایشان. یا همسر، خودروهای قبلی (که مشمول شرایط فرسودگی نمی شود تا بتوانند از ظرفیت طرح برای جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده کنند) و … فروش و ثبت نام آنها نهایی شود.

یکی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: البته ممکن است توجیه این باشد که فردی که خودرو دارد چرا باید آن را بفروشد تا خودروی بهتری بخرد؟ چون اولویت اول با افرادی است که اصلا ماشین ندارند. البته به شرطی که طی دو تا سه روز مراحل ثبت نام و قرعه کشی انجام شود تا سرمایه کسانی که برنده نمی شوند هدر نرود و در مسیر دیگری هزینه شود. این ممکن است راه بدی برای دیدن اینکه چند نفر واقعاً می توانند ثبت نام کنند، نباشد، زیرا تخمین مصرف کننده واقعی وجود ندارد. اگرچه در این روش سرمایه گذاران زیادی خواهند بود که کارت ملی افراد را اجاره می کنند.

کاکایی بیان کرد: دور از انتظار نیست که در مرحله بعدی همان 11 میلیون نفر با اجاره کد ملی و واریز پول خودرو به حسابشان توسط دلالان رصد و ثبت نام کنند. بنابراین، البته این راه حل نیز به دلیل شکل مشکل اشتباه است. اما از طرفی می توان گفت که با اعمال آن، انتظار می رود که حداقل قسمت زیادی از درخواست ها کاهش یابد و شانس داشتن مشتری واقعی کمی بیشتر شود. من اصرار دارم که معنی و پیش فرض داستان اشتباه است، اما ظاهرا مصرف کننده وارد چرخه می شود.

بر اساس این محدودیت، تنها افرادی (البته فقط متقاضیان عادی) که وجوه خودرو در حساب بانکی آنها موجود و توسط بانک مسدود شده است، می توانند در مراحل ثبت نام شرکت کنند.

با اجرای شرط مسدود شدن وجوه خودرو در طرح های فروش خودروسازان به عنوان پیش نیاز ثبت نام که با هدف واقعی سازی مطالبات و حذف دلالان شکل گرفته است، علاوه بر آن چیزی که به نظر می رسد موجب حذف فروشندگان نیز نخواهد شد. بلکه برای همان جویندگانی که مصرف کنندگان واقعی هستند.این به یک چالش جدید تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

در همین رابطه امیرحسن کاکایی، از اعضای هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، گفت: وقتی مشکل پیش می آید. اشتباه است، راه‌حل‌ها اشتباه خواهند بود و این خطاها همچنان رو به رشد خواهند بود.» بود. اینجا مشکل بد این است که می خواهیم با رانت دادن مردم مشکلشان را حل کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا