سایر موضوعات

عرضه و تقاضا باید معیار قیمت گذاری/اجازه عرضه در بورس کالا باشد.

یک خودروساز داخلی در نامه ای خطاب به شورای رقابت ضمن اشاره به شرایط کنونی بازار و صدور مجوز واردات خودروهای فرسوده به منظور تنظیم بازار، خواستار چشم پوشی از انحصاری بودن بازار خودرو شد. ابطال قطعنامه 543 این شورا. همچنین در ادامه این نامه درخواست شده است با لغو این مصوبه اجازه داده شود تا عرضه خودرو در بورس کالا و در شرایط قیمت رقابتی از سر گرفته شود.

به گزارش ای بی اس نیوز، ایران خودرو دیروز (سه شنبه 27 مهرماه) در نامه ای خطاب به رئیس شورای رقابت، در نامه ای خطاب به رئیس شورای رقابت، درباره تعدیل های صورت گرفته در بازار خودرو و صدور مجوزهایی مانند صدور مجوز پلاک ملی خودرو در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اساس قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو و همچنین صدور مجوز واردات خودرو فرصت تنظیم بازار خودرو را مورد تاکید و تاکید قرار داده است. که ماده 7 قانون ساماندهی صنعت خودرو، فرضیه «انحصار» در بازار خودرو را مطرح نمی کند.

وی بر این اساس از این شورا خواست تا از تعریف «انحصار» در بازار خودرو عدول کرده و مصوبه 543 شورای رقابت را از بهمن ماه سال گذشته لغو کند. همچنین با لغو این مصوبه، عرضه خودرو در بورس کالا در شرایط قیمتی رقابتی و به لطف عرضه و تقاضا از سر گرفته می شود.

در متن این نامه آمده است:

*علاوه بر تقدیم وکالت نامه الکترونیکی و وکالت نامه شرکت ایران خودرو در خصوص مصوبه 543 جلسه مورخ 20 بهمن ماه 1401 شورا با عنوان دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری با عنایت به اصلاح تصمیم شماره 02/127 مورخ 28 فروردین 1402 کمیسیون تجدید نظر. در کامنت ذکر شده است:

1- همانطور که اعضای شورای رقابت به خوبی اطلاع دارند، مصوبه جلسه 543 مبنی بر احراز «وضعیت انحصاری» بازار خودرو، بر اساس استدلال این شورا مبنی بر ممنوعیت یا محدودیت واردات خودرو در سال های اخیر استناد به مواد قانونی از جمله بند «و» تبصره 7 قانون دارایی کشور مصوب 1401 و نیز موارد 2، 7 و تبصره پنج ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو است.

2- از طرفی هم اکنون با توجه به ماده الحاقی 11 (مصوب 28 خرداد 1402) قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت مقرر می گردد:به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای فرسوده مجاز استعلاوه بر این، قانونگذار ضمن عدول از بند «ف» تبصره 7 قانون دارایی 1401 کل کشور، اکنون در بند «ج» تبصره 7 قانون مالیه مصوب 1402 قانون امور مالیاتی کشور تصریح کرده است. کل کشوربه منظور تنظیم بازار خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به واردات، مجوز ثبت پلاک ملی خودرو در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صادر کند. ماشین ها.”

بر اساس این آیین نامه بالادستی «دستورالعمل صدور تأییدیه خودروهای وارداتی مستعمل» به شماره 5/152/269 مورخ 25 مرداد 1402 نیز به تأیید سازمان ملی استاندارد از ایران رسید.

3- بدين ترتيب از يك سو با توجه به قوانين بعدي و انحراف قانونگذار از مقررات قبلي و از سوي ديگر با توجه به اينكه جمله ساده 7 قانون ساماندهي صنعت خودرو دلالت بر فرضيه انحصار در بازار خودرو به طوری که این بازار در حال حاضر می تواند باشد همیشه مشمول تعریف “انحصار” ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و بند پنج ماده 58 این قانون مقرر می دارد. بنابراین درخواست می شود ضمن طرح مجدد موضوع در شورای رقابت، مصوبه 543 جلسه 11 بهمن 1401 به منظور خروج از بازار خودرو، از تعریف «انحصار» خارج شده و این مصوبه لغو شود.

بدیهی است با ابطال این مصوبه فروش خودرو در بورس در شرایط رقابتی قیمتی (بازار آزاد) با عرضه و تقاضا و بر اساس مقررات شورای عالی بورس و اوراق بهادار از سر گرفته خواهد شد. و بازار خودرو از ماده 90 قانون حذف می شود که حتی منجر به کاهش بار مالی دولت می شود.*

مصوبه 543 11 بهمن 1401 شورای رقابت مربوط به تنظیم بازار خودروهای سواری است که بر اساس آن بازار خودروهای سواری کشور انحصاری خوانده سپس عرضه خودرو به بورس کالا را لغو کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا