معاون حقوقی و پارلمانی صندوق توسعه ملی به تشریح پیشنهادات این صندوق برای برنامه هفتم با هدف دستیابی به اهداف کلان صندوق توسعه ملی و رفع مشکلات موجود پرداخت.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما، معاون حقوقی و پارلمانی صندوق توسعه ملی، پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه و احکام آن ایجاد شد. اساسنامه آن تصویب شد و متعاقباً در قالب ماده 16 قانون برنامههای توسعه دائمی کشور، اساسنامه صندوق توسعه ملی دائمی شد. در رأس این ماده قانونی، هدف از تشکیل صندوق تبدیل بخشی از وجوه حاصل از فروش نفت و گاز، میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت پایدار، سرمایه اقتصادی مولد و مولد و حفظ آن است. سهم منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی برای نسل های آینده.
این در حالی است که با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت صندوق توسعه ملی، این صندوق با چالش هایی همچون اعطای تسهیلات ریالی، نوسانات نرخ ارز و مشکلات بازپرداخت مواجه است.از مطالبات صندوق، عدم تحقق سرمایهگذاری خارجی به دلیل تحریمهای شدید و ضعیف، اساسنامه به مانعی برای دستیابی به اهداف اصلی این بخش تبدیل شده است.
به گفته فرداد امیر اسکندری، معاون حقوقی و عضو مجمع صندوق توسعه ملی، برنامه هفتم توسعه با توجه به شرایط فعلی می تواند فرصت مناسبی برای رفع نواقص این بخش و ترسیم افق های روشن تری برای صندوق باشد. صندوق و راهکارهای موجود برای رفع موانع موجود و ایجاد سازوکارهای لازم. در راستای تحقق اهداف صندوق به ویژه در حوزه تسهیلات و سرمایه گذاری خارجی و پیشنهادات صندوق برای برنامه هفتم توسعه، با ایشان به گفت وگو نشستیم.
هدف اصلی از ایجاد صندوق توسعه ملی پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی چه بود؟
صندوق توسعه ملی بر اساس دو رکن اصلی تشکیل شد که اولین رکن آن تبدیل ثروت و دارایی است یعنی داراییهای از نوع منابع تجدیدناپذیر و تمامشدنی به ثروت مولد و به سرمایه اقتصادی مولد. ثروت و منابع باید در چرخه سرمایه گذاری گنجانده شود و به سرمایه مولد اقتصادی تبدیل شود و بودجه دولت در نهایت از وابستگی به درآمدهای نفتی ناپایدار رها شود، نفتی که مدیریت درآمد و نقش قوی آن در بودجه دولت، اقتصاد کارآمد را به همراه دارد. ساختار حکمرانی و انضباط مالی مناسب در کشور شکل نمیگیرد و به جرات میتوان گفت که ریشه نقصهای سیستم حکمرانی اقتصادی قرن گذشته همین بوده است.
حفظ سهم نسلهای آینده از این منابع نیز رکن بعدی محسوب میشود، یعنی ذینفعان این صندوق نه تنها افراد حاضر، بلکه نسلهای آینده نیز هستند و صندوق باید این جایگاه و اختیار را داشته باشد تا با ذینفعان برخورد کند. که حضور دارند و امروز ادعای حفظ حقوق و منافع نسلی دارند که هنوز متولد نشده اند. این برگرفته از بالای قانون اساسی صندوق است. این اهمیت با تکیه بر یک مرجع خاص محقق نمی شود، صندوق باید فرا استبدادی باشد و پایه های اقتدار آن بر قانون، شفافیت و کنترل مردمی باشد. حال باید تشخیص داد و دید که آیا پس از 12 سال از تشکیل صندوق توانسته ایم به این اهداف دست یابیم؟
در اساسنامه صندوق توسعه ملی چه سازوکاری برای دستیابی به این اهداف پیش بینی شده بود؟
اعطای تسهیلات ارزی در داخل کشور و سرمایه گذاری در خارج از کشور یا مشارکت با سرمایه گذاران خارجی در داخل کشور از مهمترین سازوکارهای پیش بینی شده در صندوق است. در زمینه اعطای تسهیلات، صندوق با مشکل مواجه شد. اولاً در قوانین بعدی و خارج از چارچوب اساسنامه وظایفی برای صندوق تعریف شد که از جمله آن می توان به اعطای تسهیلات ریالی اشاره کرد که به دلیل نوسانات نرخ ارز منجر به زیان دهی بخش زیادی از منابع این صندوق و از سوی دیگر به دلیل همین نوسان نرخ ارز، بازپرداخت بدهی ها ارز صندوق با تسهیلات مشمولان مورد آزمایش قرار گرفت. بخشی از آن بدهی دولت است که دیگر قابل بازپرداخت نیست. بنابراین باید گفت که در حوزه تسهیلات، اهداف مورد انتظار محقق نشد، در محور دوم ماموریت صندوق یعنی سرمایه گذاری خارجی، متاسفانه به دلیل همین تحریم های بین المللی و غیره، دستاوردی حاصل نشد. چالش ها و مسائل.
با توجه به موانع و مشکلات ایجاد شده بر سر راه صندوق توسعه ملی، پیشنهاد شما برای عبور از این شرایط و استفاده از فرصت برنامه هفتم توسعه چیست؟
ما برنامه هفتم توسعه را فرصتی برای پر کردن شکاف ها و ترسیم افق های روشن تر می بینیم، باید ابزاری برای جمع آوری مطالبات از صندوق کلان دولت فراتر از سازوکارهای موجود و چارچوب های سنتی بودجه سالانه فراهم شود، به گونه ای که در شرایط فعلی وجود داشته باشد. فشار مالی اضافی بر منابع مالیه عمومی محدود ایجاد نکنید. مطالبات صندوق از دولت اکنون دو برابر کل بودجه سال 1402 دولت است.
پیشنهاد صریح ما برای برنامه هفتم این است که اکنون که دیگر امکان وصول مطالبات صندوق از دولت به مبلغ 100 میلیارد دلار معادل دو سوم دارایی های صندوق از منابع موجود، واگذاری وجود ندارد. میادین و مخازن نفتی با اولویت میادین مشترک که در حال تخلیه هستند. صندوق به نمایندگی از کشورهای همسایه می تواند به تدریج مطالبات خود را از محل درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری خود وصول کند و در نهایت پس از تسویه، این میادین و سرمایه گذاری های انجام شده را به دولت برگرداند. به این ترتیب علاوه بر جمع آوری درخواست ها از صندوق، بخشی از مشکل دولت و شرکت ملی نفت ایران برای تامین منابع مالی و سرمایه گذاری در استخراج و بهره برداری از میادین نفت و گاز نیز برطرف می شود.
با توجه به تاکید هیات مدیره صندوق توسعه ملی مبنی بر ورود این صندوق به سرمایه گذاری داخلی، چه پیشنهادی در این بخش ارائه کردید؟
پیشنهاد دیگر ما این است که به دلیل تحریم های بین المللی امکان سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد و نیاز مبرم به منابع مالی و سرمایه گذاری در داخل کشور داریم و در شرایطی که صرف اعطای تسهیلات همانطور که گفته شد نتایج مورد انتظار را نداشته باشد، وجود ندارد. شک در مورد امکان سرمایه گذاری صندوق، باید در داخل رفع شود. به عبارت دیگر ما در حال تجربه نوعی خود تحریمی هستیم. تحریمها ما را از سرمایهگذاری در خارج یا جذب سرمایه از خارج منع کردهاند و ما در درون خودمان موانع و محدودیتهایی برای سرمایهگذاری ایجاد میکنیم و به نوعی عملکردمان تکمیل کننده الزامات تحریمکنندگان بینالمللی است. قانون فعلی ما نیز سرمایه گذاری داخلی را نفی نمی کند، اما برخی فکر می کنند شفافیت بیشتری لازم است. البته این امر منتفی از اعطای تسهیلات به بخش خصوصی نیست، بلکه با نرخ های معقول در پروژه های دارای توجیه اقتصادی با اخذ ضمانت های کافی و اطمینان بخش.
آیا پیشنهاد دیگری برای برنامه هفتم صندوق توسعه ملی وجود دارد؟
بله، پیشنهادهای دیگری نیز وجود دارد که منتظر آن بودیم و در برنامه هفتم توسعه قرار خواهیم داد که یکی از آنها معافیت مالیاتی صندوق است. ما در نظر داریم که در مواردی که طبق اساسنامه سود قابل تقسیم نیست و سود جزء منابع ورودی صندوق محسوب می شود، پرداخت مالیات عملکرد موضوعیت ندارد و در این مدت هر دو مالياتي و قضايي معافيت مالياتي صندوق را تصويب كرده اند، اما چون يكبار براي هميشه براي حل اين سوال هنوز قانوني لازم است، هرچند در قوانين قبلي از جمله ردي از معافيت مالياتي صندوق وجود دارد. ماده 36 قانون «رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور» که در آن سود صندوق از نرخ ارز معاف از مالیات است، باید به مالیات عملکرد تعمیم داد. در کشورهای دیگر که بررسی کرده ایم، صندوق های ثروت ملی از مالیات معاف هستند.
موضوع دیگر مربوط به هزینه دادرسی است. دعاوی مالی که در مراجع قضایی مطرح می شود، با توجه به میزان بالای تسهیلات اعطایی، هزینه های حقوقی قابل توجهی لازم است تا صندوق بتواند از حقوق قانونی خود دفاع کند. خواسته ما این است که صندوق نیز مانند ده ها دستگاه اجرایی و سایر نهادهای عمومی غیردولتی از پرداخت هزینه های قانونی معاف شود اما در قانون بودجه امسال سازمان حفاظت محیط زیست نیز مشمول این معافیت شده است.
پیشنهاد دیگر ما برای درج در قانون این است که منابع و درآمدهای انفال اعم از معادن که جزء دارایی های تجدیدناپذیر و متعلق به همه نسل ها است، در حال حاضر حداقل بخشی از درآمدهای آن مانند نفت به صندوق بازگردانده شود. و گاز به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد